اشتغالزایی 15 هزار نفر با کشت موز در سواحل مکران محقق شد.


ساعت: 09:26
تاریخ ارسال: 1301/04/13
کد خبر: 1880670

موز نقش عمده ای در اقتصاد برخی از کشورهای در حال توسعه دارد و به امنیت غذایی، اشتغال و درآمد روستاییان کمک می کند. اما لازمه تحقق این امر در سیستان و بلوچستان ورود سرمایه گذاران به ویژه در حوزه صنایع تبدیلی برای این محصول خاص است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، سیستان و بلوچستان به دلیل مجاورت با خط استوا و استفاده از رطوبت دریا، توانایی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد مانند انبه، موز، پاپایا، هندوانه دارای آناناس، نارگیل، زیتون محلی، انار و مرکبات است.

تولیدات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و اراضی برخی از مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک، زرآباد، دشتیاری و چابهار ظرفیت تولید دو بار در سال را دارند.

این استان با آب و هوای گرم خود تمایل به کشت انواع محصولات گرمسیری دارد که در سایر نقاط کشور قابل کشت نیست. محصولات گرمسیری بسیار متنوعی در این استان کشت می شود که از مهم ترین آنها می باشد که در اقتصاد کشور بسیار تاثیرگذار است که می توان به خرما، موز و انبه اشاره کرد.

موز یکی از قدیمی ترین گیاهان گرمسیری است که دشتیاری (باهوکلات)، خیر و زرآباد در شهرستان های چابهار و کنارک به دلیل شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب و قرار گرفتن در ساحل دریای عمان از مناطق مناسب برای کاشت موز و سایر میوه های گرمسیری هستند.



سیستان و بلوچستان تنها تولید کننده موز در کشور است

اردشیر شهرکی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه این استان تنها تولید کننده موز در کشور است، گفت: حدود پنج هزار هکتار باغ در جنوب کشور است. سیستان و بلوچستان به کشت موز اختصاص دارد و بیش از سه هزار هکتار از آن بارور و مابقی بایر است.


وی افزود: امسال پیش بینی می شود بیش از 150 هزار تن موز از 3 هزار هکتار باغات استان برداشت و روانه بازار شود که نسبت به سال گذشته 10 هزار تن افزایش داشته است.


وی با بیان اینکه 15 هزار نفر در این راستا ایجاد شده است، گفت: دشتیاری، زرآباد، سرباز و چابهار به ویژه منطقه اورکی در بخش پیر سهراب بیشترین سطح زیرکشت موز را در سیستان و بلوچستان دارند.


مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: تولید موز در طول سال در باغات جنوب استان رایج است و اوج برداشت در ماه های اسفند، فروردین، اردیبهشت و شهریور، مهر و آبان است.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید