ایجاد اشتغال برای 300 نفر تحقق پروژه پرورش جلبک در مکران / سواحل خیار و صدف مهمترین گونه دریایی صادراتی و ارزآوری


ساعت: 14:33
تاریخ انتشار: 1402/02/25
کد خبر: 1839041

خیار دریایی، جلبک دریایی، شاه میگو و صدف گونه های ارزشمندی برای صادرات و ارزیابی هستند. به گونه ای که طرح کشت جلبک در سواحل مکران زمینه اشتغال 300 نفر را فراهم کرد.

امروزه با توجه به تغییرات اقلیمی و بحران منابع آب شیرین، ارزش غذایی بالا، آبزیان دریایی جایگاه مناسبی در ایجاد اشتغال پایدار پیدا کرده و در سبد غذایی خانواده ها قرار می گیرند، بنابراین ظرفیت آبزی پروری با سرمایه گذاری های کلان و کوچک در تولید میگو است. پرورش، ماهیان دریایی و سایر گونه های آبزی، جلبک، خیار دریایی و صدف، علاوه بر تولید مواد غذایی و نیازهای پروتئینی کشور، از نظر حفاظت غیرعامل در امنیت و اشتغال منطقه است.


وجود ذخایر ارزشمند مطالعه شده و پراکندگی گسترده این گونه ها در سواحل استان، در دسترس بودن دانش فنی برای تکثیر و پرورش آنها، شرایط اقلیمی مناسب برای رشد این گونه حتی در تراکم بالا و جیره غذایی ارزان قیمت. منطقه چابهار را به مکانی تبدیل کنید به پرورش انواع خیار دریایی تمایل داشته باشید.


یکی از مهم ترین ماهی های موجود در آب های دریای عمان و سواحل مکران خیار دریایی است که این ماهی با ارزش در کشورهای مختلفی مانند هندوستان، مالزی، اندونزی، ژاپن، ایتالیا و آمریکا به دلیل بالا بودن آن پرورش داده می شود. محتوای پروتئین و ریز مغذی ها سلنیوم.


جلبک دریایی که در رتبه دوم تولید سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) قرار دارد، یکی دیگر از منابع طبیعی ارزشمند در استان است که توسط مرکز تحقیقات شیلات اطلس منتشر شده و در حال حاضر در حال توسعه است. آبزی پروری سایر آبزیان برای حل چالش توسعه پرورش جلبک که نیازمند تولید نهال برای پرورش است، پروژه ای را برای کسب دانش فنی در زمینه پرورش جلبک Ulva fasciata و Gracilariopsis persica برای ایجاد نهالستان راه اندازی کردیم.


تکثیر جلبک مستلزم وجود نهال در کمیت و کیفیت مورد نیاز است که در حال حاضر به صورت پایلوت با جمع آوری از رویشگاه های طبیعی انجام می شود که علاوه بر تخریب محیط طبیعی، به دلیل عدم دسترسی به هر مکانی برای سرمایه گذاری های کلان قابل اعتماد است. زمان و مکان


این پروژه به منظور کسب دانش فنی برای تولید نهال به روش کشت بافت برنامه ریزی شده است که علاوه بر رفع نیازهای آتی برای توسعه پرورش جلبک برای نهال، از زیستگاه های طبیعی محافظت و منجر به اشتغال خرد با توسعه جلبک می شود. و تولید نهال جلبک دریایی.


محمد شهلی بار مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان با اشاره به سرمایه گذاری 850 میلیارد تنی جلبک دریایی و خیار دریایی توسط بخش خصوصی در سواحل سیستان و بلوچستان مکران گفت: عملیات اجرایی این طرح در 75 هکتار است. زمین از نیمه دوم سال 1400. در امتداد خط ساحلی تا بریس در شهرستان دشتری شروع می شود.


وی با بیان اینکه این طرح در نیمه دوم سال 1402 افتتاح می شود، افزود: با راه اندازی طرح جلبک دریایی و خیار در این منطقه برای 300 نفر اشتغال ایجاد می شود که ارزش صادرات خیار دریایی بسته به میانگین کشت 40 دلار در هر منطقه است. کیلوگرم وزن خشک است که منجر به کسب درآمد قابل توجهی می شود.


وی ادامه داد: ظرفیت تولید این طرح 5800 تن جلبک ماکرو و میکرو در سال است.


مدیرکل شیلات استان ضمن ارائه: اداره کل شیلات استان علاوه بر برنامه ریزی برای پرورش میگو و ماهیان دریایی از جمله میش های با ارزش، امکان پرورش سایر گونه های آبزی از جمله جلبک دریایی، خیار و … را نیز دارد. در دستور کار سواحل با خرچنگ، آرتمیا و سواحل آبی تزئینی مکران است.


وی گفت: آبزی پروری در سواحل چابهار و کنارک به لحاظ ویژگی ها و شاخص های تولید و اشتغال می تواند محور توسعه منطقه و سواحل مکران باشد.


شهلی خاطرنشان کرد: برای تحقق شعار فائو و شعار سال و منویات رهبر معظم انقلاب و هماهنگی با بنیاد علوی و کمیته پشتیبانی امام خمینی (ره) و شرکت های دانش بنیان برای ایجاد فعالیت های کوچک (کوچک) صیادی. برای خودشان شما هستید اشتغال نیز انجام شده و به زودی شاهد واحدهای تولیدی داخلی با گونه های خیار دریایی، میگو و صدف و ماهی و جلبک دریایی خواهیم بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید