اقتصاد دریایی یکی از مهمترین نمونه های اقتصاد مقاومتی/قفس است. ظرفیت نادیده گرفته شده در سواحل مکران


ساعت: 07:21
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۰۱
کد خبر: 1884809

وقتی آبزی پروری کلید محرومیت می شود.

آبزی پروری در قفس به عنوان راهکاری اساسی برای توسعه اقتصادی کشور مغفول مانده است، در حالی که وضعیت سواحل مکران شرایط را برای توسعه این ظرفیت بی نظیر فراهم می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرمون ، سواحل مکران که در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. به بهشت ​​ایران معروف است. منطقه ای با ظرفیت اقتصادی بالا در زمینه آبزی پروری، ماهیگیری و حتی گردشگری؛ با استفاده بهینه از این ظرفیت می توان در کنار ایجاد اشتغال، سایه فقر و محرومیت را از سر استان دور کرد و زیرساخت های لازم را برای توسعه تولید فراهم کرد. ،

آبزی پروری یکی از فرصت های اصلی سواحل مکران است که به گفته کارشناسان مرکز تحقیقات شیلات در سواحل مکران بیش از 42 هزار هکتار زمین مناسب برای پرورش آبزیان و پرورش میگو شناسایی شده است.

سواحل مکران به دلیل نزدیکی به خط استوا و آب و هوای مساعد میگو 8 ماه از سال را می توان پرورش داد. کارشناسان می گویند این میزان زمین مناسب و این میزان دوره پرورش در ایران بی سابقه و در دنیا کم است.


فرصت ها و ظرفیت های آبزی پروری در حاشیه سواحل مکران بهترین فرصت برای سرمایه گذاری، تولید و اشتغال است به طوری که تاکنون بیش از 100 هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم در این منطقه ایجاد شده است و این امر جنوب سیستان و بلوچستان را پیشتاز کرده است. تولید و اشتغال،

تولید بیش از 300 هزار تن ماهی از طریق پرورش ماهی در قفس دریایی در آبهای ساحلی استان، شناسایی 6 منطقه مناسب برای پرورش آبزیان در قفس در سواحل مکران، وجود زمین مناسب برای پرورش ماهیان دریایی در دریاچه های خشکی به وسعت به مساحت 42 هزار هکتار، فرصت سرمایه گذاری در تکثیر ماهیان دریایی محلی در آب های ساحلی استان به دلیل وجود ظرفیت پرورش، فرصت سرمایه گذاری در صنایع مرتبط (تولید خوراک آبزیان، فرآوری، تامین تجهیزات مورد نیاز در بخش آبزی پروری (مانند سازه های قفس، تجهیزات آب و تهویه و …) یکی از فرصت های سرمایه گذاری در بخش آبزی پروری نوار ساحلی تنها در زمینه تکثیر و پرورش ماهیان دریایی است.


8dcde10e 48e8 46ad bc28 ed8d4d2b5af6 خبر خاکستری

میگوی مکران; بهترین میگوهای ایران

محمد شهلی بار مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه 300 کیلومتر مرز آبی و دسترسی به آب های آزاد بین المللی این استان فرصت مناسبی برای توسعه این منطقه از کشور است، گفت: به دلیل موقعیت استراتژیک منطقه باید به آن توجه جدی شود، گفت: میگوی تولید شده در منطقه گواتر چابهار به دلیل قرار گرفتن در منطقه ساحلی با دمای مناسب، تمیز و دور از آلودگی های صنعتی و شهری و نزدیک است. تا خط استوا و در هوای نسبتاً معتدل و در بادهای گرم و مرطوب و بادهای موسمی رشد می کند و کیفیت بالایی دارد.


وی افزود: در حوزه آبزی پروری برای اولین بار در دهه 70 سایت ویژه پرورش میگو در خلیج گواتر در جنوب سیستان و بلوچستان به وسعت چهار هزار هکتار با هدف ارزآوری و جایگزینی راه اندازی شد. درآمد حاصل از فروش آن به جای پول نفت.

این مسئول بیان کرد: در سال 78 این سایت با دو مزرعه پرورش به بهره برداری رسید که در آن 104 مزرعه 20 هکتاری با 6 مزرعه 200 هکتاری در دو فاز سیات شمالی و جنوبی ایجاد شد. اوج فعالیت این سایت در سال 1385 با 2500 تن تولید بوده و پس از آن مقام اول کشور را در این زمینه به خود اختصاص داد.

وی اذعان داشت: متأسفانه این سایت در سال 1385 به دلیل فعالیت سامانه طوفانی گونو و این سایت که 14 میلیارد تومان تسهیلات از بانک کشاورزی و سایر بانک ها دریافت کرده بود، با 6 مرکز تکثیر که اگر بچه میگو تولید می کرد، به طور کامل تخریب و دچار آب گرفتگی شد. ، حدود 100 میلیارد تومان زیان دید و حتی یک ریال خسارت حتی به زیرساخت های آن تعلق نگرفت.

شهلی بار ادامه داد: با سیل دی ماه سال 1396 این سایت دوباره دچار آب گرفتگی شد که بر این اساس در جلسه ستاد بحران 115 میلیارد تومان برای احیای آن اختصاص یافت که حدود 7 میلیارد تومان آن برای بخش کشاورزی است. استان. خسارات وارده به کشاورزان؛ دامنه فعالیت جهاد کشاورزی به حدی است که صید نسبت به سایر بخش ها یک امتیاز بیشتر نیست، به همین دلیل از محل اعتباری که داده شد اعتباری به صیادان داده نشد، با پیگیری هایی که انجام دادیم در نهایت 1200 میلیارد تومان به صیادان اختصاص یافت. بخش شیلات و این میزان خسارت به عاملی انگیزشی برای پرورش دهندگان تبدیل شده است

وی بیان کرد: پس از این اتفاقات و در جریان بازی که توسط رهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی و سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، از محل جهش بودجه این مرکز وامی برای نوسازی و بازسازی زیرساخت های این مرکز اخذ شد. اداره اعتبارات در این زمینه، کنترل سیل یکی از اولویت های کار بود

مدیرکل شیلات استان گفت: در سال 98-97 برای اولین بار 430 هکتار از مزارع پرورش میگو در منطقه گواتر در حال تولید بوده که حاصل آن کشت و برداشت 600 تن میگو بوده است. ، بازسازی مرکز 100 درصد کانال های این مرکز بازسازی شده است


9dd1bf25 4e9e 416d b7a5 b64f87917001 خبر خاکستری

به گفته وی، سال 99-1400 هزار هکتار زیرساخت پرورش میگو در نظر گرفته شد، اما از آنجایی که مراکز تکثیر و پرورش امکان تامین لارو میگو را نداشتند، از این میزان تقریباً 600 هکتار استفاده شد که نتیجه آن برداشت یک هزار و 110 تن میگو بود. امسال با اقدامات انجام شده میزان مزارع پرورش میگو به 1300 هکتار زمین قابل استفاده رسیده است. امیدواریم میزان برداشت میگو با بهترین اندازه و کیفیت به 2000 تن برسد.

این مسئول خاطرنشان کرد: پرورش دهندگان میگو به دلیل کیفیت خوب میگوی کشت شده در این منطقه به فکر صادرات این محصول به قطر هستند.

تامین برق مشکلی در منطقه پرورش میگو است

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به برخی از مشکلات پرورش میگو اشاره کرد و ادامه داد: مشکل مرکز گواتر این است که انرژی کافی برای پرورش نداریم، به حدود 40 مگابایت برق در این مرکز نیاز داریم تا صخره ها داشته باشند. برای هوادهی، به دلیل قطع برق، باید مدیریت شود تا پمپ های آب کار کنند زیرا میگوها حساس هستند.

شهلی بار تصریح کرد: برای تحقق این امر به فناوری روی آورده ایم زیرا زیرساخت ها به گونه ای است که برق نداریم و برای هر هکتار 8 تن برق (یعنی 50 تا 80 برای هر حوضه) نیاز است. مگابایت ) برای اینکه بتوانیم اکسیژن مزارع را تامین کنیم تا میزان میگو برداشت بهتر و بیشتر شود، برق و پست 63 کیلوولت خریداری کرده ایم.

مجتمع کشاورزی و صنعتی گوردیم کنارک به عنوان پیشران توسعه سواحل مکران

وی در بخشی دیگر به وجود بیماری لکه سفید در منطقه اشاره کرد و افزود: با تلاش های صورت گرفته از سال 2018 با مدیریت کارگروه فنی میگو، این بیماری شایع در آبزیان پرورشی متوقف شده و در محل خفه نشد

مدیرکل شیلات استان خاطرنشان کرد: با ورود نوع جدیدی از میگو از کشور فرانسه امکان پرورش میگو در فصل زمستان در صورت مناسب بودن با توجه به آب و هوا در چابهار فراهم شده است.در گذشته میگوی وانامی تنها در تابستان در این مرکز پرورش داده می شد، اما این نوع جدید میگو برای زمستان مناسب است و با این تفاسیر اشتغال در سواحل مکران در تمامی فصول سال در بخش پرورش میگو حفظ خواهد شد.


b72b4b2b c87a 44d3 9112 ebb0bcae108b خبر خاکستری

وی در ادامه مطلب فوق تاکید کرد: برای بیش از 750 نفر در سایت پرورش میگوی گوفر زمینه اشتغال فراهم شده است.

این مسئول ادامه داد: در دشت تنگ هم اتفاق خوبی افتاد. پروژه مجتمع کشاورزی و صنعتی مکران واقع در کنارک پرافتخار یکی از پروژه های توسعه بانک های مکران محسوب می شود. این مجموعه بر اساس اصول توسعه در خصوص راهبردهای توسعه منطقه ساحلی مکران و تاکید مقام معظم رهبری فعالیت های دریایی مبتنی بر اقتصاد آب (ساحلی و فراساحلی) است. با بهره‌گیری از فازهای مختلف این مجموعه، ضمن ایجاد ارزش افزوده و چشم‌انداز اقتصادی برای سرمایه‌گذاران؛ شاهد اشتغال زایی قابل توجهی در منطقه خواهیم بود.


وی در بخشی دیگر از سخنان خود به پرورش ماهی در قفس اشاره کرد و گفت: پرورش ماهی در قفس صنعت جدیدی است که با همکاری ترکیه در این راستا حرکت کرده ایم، ترکیه امروز به 400 هزار تن تولید در این بخش رسیده است و ایران در یگانه ای که در هرمزگان موفق شد گام های خوبی بردارد. در برنامه ششم توسعه قرار بود حدود 46 تن در منطقه چابهار تولید کنیم که متاسفانه به دلایل و مشکلات موجود، تولید منطقه در این زمینه به صفر می رسد.

اقتصاد دریایی یکی از مهمترین مصادیق اقتصاد مقاومتی است

شهلی بر با بیان اینکه اقتصاد دریایی یکی از مصادیق مهم اقتصاد مقاومتی است، گفت: بر اساس فرمایشات رهبر انقلاب که اقتصاد دریایی بخشی از آن است، دریا و سواحل مکرنگنج پنهان است. گنجی که تنها راه توسعه ایران و کشورهای همسایه آن است.

وی در ادامه گفت: حدود 12 مجوز در این زمینه صادر شده است و اولین پایلوت این طرح ها در شهریور ماه سال جاری راه اندازی می شود. همچنین با دانشگاه امام حسین (ع) تفاهم نامه ای منعقد شده است.

وی افزود: نخبگان این دانشگاه سلول ویژه ای ساختند که هم اکنون در قشم در حال بهره برداری است که باید گفت اگر با کمک آن میزان برداشت به 300 تن برسد انقلابی در تولید آب محسوب می شود. .

این مسئول با بیان اینکه آرزو شدنی است و این باور را ثابت خواهیم کرد، افزود: اگرچه زیرساخت های لازم در استان مهیا نیست، اما خودمان برای ایمن سازی و آماده سازی زیرساخت های لازم اقدام کرده ایم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید