سواحل مکران دروازه اتصال کشور به آبهای آزاد/ایجاد اشتغال پایدار با توسعه سواحل جنوب شرق کشور


ساعت: 09:43
تاریخ انتشار: 1401/04/16
کد خبر: 1881523

سلیمان تختاشی گفت: سواحل مکران که فرصت های فراوان و موقعیت جغرافیایی ویژه ای دارد برای ایران از اهمیت راهبردی بالایی برخوردار است به طوری که از آن به عنوان گنج پنهان یاد می شود و رهبر معظم انقلاب نیز بر توسعه آن تاکید دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سلیمان تختاشی کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون در خصوص طرح توسعه سواحل مکران اظهار داشت: همانطور که طبق پیش بینی ها مشخص شد شایعات زیادی در فضای مجازی در مورد این پروژه ایجاد شد تا قطار توسعه این سواحل از ریل خارج شود. توسعه آن این پروژه باعث اختلال می شود.

وی بابیان اینکه توسعه سواحل مکران باعث نگرانی ساکنان مکران شده است، تصریح کرد: یکی از دروغ هایی که در فضای مجازی درباره این پروژه مطرح شده اسکان حدود 10 میلیون نفر غیر بومی در سواحل مکران است که کارشناسان به خوبی می دانند. چراکه به گفته رئیس دبیرخانه ملی شورای توسعه سواحل مکران، اگر این سواحل از میناب تا دستیاری توسعه یابند، با توجه به زیرساخت های منطقه، ممکن است بین این سواحل پوشش داده شود. 2.5 و 3 میلیون نفر.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه سواحل مکران دروازه کشور به سوی آب های آزاد است، خاطرنشان کرد: در صورت توسعه زیرساخت ها در سواحل مکران به ویژه بندر چابهار شاهد حجم صادرات و واردات محصولات مورد نیاز کشور خواهیم بود. چندین برابر وضعیت فعلی خواهد بود و این به معنای افزایش توازن اقتصادی کشور است که قطعا در زندگی مردم منطقه احساس خواهد شد.

تختی با بیان اینکه توسعه سواحل مکران در چند بخش پیگیری می شود، تصریح کرد: بخش اول که زیرساخت اصلی این پروژه است، تامین و انتقال آب، احداث راه آهن و توسعه بنادر تجاری و اسکله های صیادی است. جذب سرمایه گذار پس از تکمیل، یکی دیگر از اولویت های اصلی توسعه سواحل مکران خواهد بود.

وی با بیان اینکه در صورت اجرای کامل طرح توسعه سواحل مکران، مردم بومی منطقه از زیرساخت ها و امکانات بهره مند می شوند، تصریح کرد: زمانی که دهکده آب و پروژه های انتقال در سطح بالاتری به بهره برداری برسد، قطعاً وجود خواهد داشت. مشکل کمبود در این منطقه وجود نخواهد داشت. همچنین با حضور سرمایه گذاران در منطقه زمینه های اشتغال برای مردم منطقه فراهم می شود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به فعالیت صنایع پتروشیمی و فولاد در شهرستان چابهار خاطرنشان کرد: با توجه به پروژه انتقال گاز به بندر چابهار و توسعه زیرساخت ها در آینده نزدیک، این شهرستان و سواحل مکران به مرکز صنعت و تجارت و حتی گردشگری تبدیل خواهد شد، کشور و منطقه متحول خواهد شد زیرا این بندر نقش بسزایی در تجارت سایر کشورهای منطقه با کشورهای اروپایی و حتی آسیای مرکزی دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید