سواحل مکران و توسعه محور شرقی. فرصتی بزرگ برای توسعه ایران و منطقه

ساعت: 13:01
تاریخ انتشار: 1301/10/17
کد خبر: 1922248

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان اعلام کرد؛

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان گفت: سواحل مکران و محور شرقی فرصت بسیار خوبی برای توسعه منطقه و کشور محسوب می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از شام ما; نشست تخصصی بررسی وضعیت توسعه سیستان و بلوچستان و عدم توازن های درون منطقه ای با همکاری موسسه عالی آموزش و پژوهش، مدیریت و برنامه ریزی سازمان برنامه و بودجه کشور و با حضور روسای دستگاه های اجرایی برگزار شد. سازمان های برنامه ریزی استان های کشور و سایر ذینفعان و محققان.


مهرداد عرب آل رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان در این نشست ضمن بررسی موانع و مشکلات برنامه ریزی در ایران گفت: عدم توجه به آمایش فضایی مبتنی بر کاربری اراضی و تقسیم کار ملی بین مناطق در تدوین برنامه های توسعه و نبود آمار و اطلاعات صحیح از منابع و شرایط اقتصادی کشور از جمله این موانع است.

وی به شاخص های اصلی استان اشاره کرد و اظهار داشت: در سیستان و بلوچستان تراکم جمعیت نسبت به میانگین کشوری پایین (17.3) و درصد جمعیت روستایی در بیشتر شهرها بیشتر از شهری و ضریب جینی بیشتر است. بالا در مناطق شهری (49.0) در مقایسه با ضریب جینی شهری کشور (0.37)، با 63.9 درصد جمعیت زیر 30 سال، نرخ مشارکت اقتصادی 34.5 درصد در مقابل 40.9 درصد کشور و غیره جوانترین استان کشور هستیم. .

این مقام مسئول گفت: سواحل مکران در منطقه سیستان و بلوچستان یکی از مهم ترین و استراتژیک ترین آبراه های جهان به عنوان سد دریایی ارتباط دهنده تجارت شمال به جنوب و نزدیک ترین منطقه دسترسی به کشورهای آسیای میانه و همسایگان به جنوب شرق و شرق کشور و در واقع کلید اقتصاد آسیا امن ترین نقطه دریایی کشور در مقایسه با سایر قاره های جهان محسوب می شود.

وی ادامه داد: وجود محور شرق برای افزایش نقش و سهم کشور در ترانزیت کالا و حمل و نقل بین المللی، تقویت روابط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی با کشورهای شرق و شمال شرق، ارتقا میانگین درآمد و شاخص های توسعه در مناطق شرق کشور کاهش فعالیت های غیررسمی اقتصادی و پیشگیری از قاچاق مواد مخدر و مواد مخدر از اهمیت بالایی برخوردار است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان با اشاره به توانمندی ها، مزیت ها و فرصت های استان، اهمیت و جایگاه بانک های مکران و محور شرق را در توسعه منطقه و کشور دانست. : در این استان علاوه بر ظرفیت های ذکر شده چالش های مهمی از جمله پدیده حاشیه نشینی نیز وجود دارد که با بحران آب، تکمیل نشدن شبکه گاز و … نیز مواجه هستیم که توسعه نیافتن شهر را تحت تاثیر قرار می دهد. استان

باید بگویم؛ این مسئول ضمن تشریح الگوی توسعه استان، اولویت ها و ظرفیت های برنامه ریزی مناطق بر اساس اسناد بالادستی، چگونگی تحقق رشد اقتصادی هدف در سال 1401 را نیز مورد بحث و بررسی قرار داد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید