نبض تند صادرات و واردات به سواحل مکران / بندر چابهار; نیروی جدیدی که تحول اقتصادی در منطقه را شکل خواهد داد

زمان: 09:31
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۸
کد خبر: 1801478

امید اصلی کشور برای ثبات تجارت بین المللی دریایی؛

این روزها به دلیل وجود بندر بزرگ اقیانوسی چابهار در سواحل مکران، نبض صادرات و واردات به گنج نهفته ایران شتاب می گیرد، نیرویی نوظهور که تحول اقتصادی منطقه را رقم خواهد زد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نقل قول از زمان ما؛ بندر اقیانوسی شهید بهشتی چابهار با موقعیت استراتژیک و دسترسی مستقیم به اقیانوس به‌عنوان عمیق‌ترین بندر کشور، فرصتی ضروری برای شکوفایی تجارت بین‌المللی ایران و امید اصلی کشور برای پایداری تجارت بین‌المللی دریایی است.

این بندر با تجهیزات مدرن و قابلیت های منحصر به فرد خود می تواند کشتی های اقیانوس پیما را با حجم بسیار زیادی از کالاها در خود جای دهد و حجم زیادی از کالاهای مورد نیاز مردم ایران و حتی کشورهای منطقه را تامین کند و در واقع اقتصاد را به ارمغان می آورد. دگرگونی.

موقعیتی راهبردی که مقام معظم رهبری توجه ویژه ای به آن داشته اند و با تاکیدات ایشان چشم کارکنان کشور به این سمت معطوف شده است و دولت سیزدهم توجه بیشتری به این بندر و سواحل مکران دارد تا شاهد رشد باشد. صادرکننده و واردکننده کالا از بندر چابهار.

بزرگترین مزیت سیستان و بلوچستان

حسین مدرس کیابانی استاندار سیستان و بلوچستان در این خصوص از بندر چابهار به عنوان بزرگترین سرمایه سیستان و بلوچستان یاد کرد و گفت: باید از این بندر استراتژیک نهایت استفاده را ببریم.

وی افزود: برای حفظ و رونق بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور و تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی برای توسعه سواحل مکران، عوارض صادراتی بندر چابهار باید 50 درصد کمتر از آن باشد. سایر بنادر کشور

7fb0a767 0c50 4eec 8918 62f5a3bfb4d9 خبر خاکستری


دسترسی مستقیم به اقیانوس

بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در این خصوص به خبرنگار ما گفت: بندر چابهار به دلیل دسترسی مستقیم به اقیانوس، آبگیری بالایی دارد و به عنوان عمیق ترین بندر کشور می تواند کشتی ها را در خود جای دهد. اقیانوس با لنت های تناژ بالا بدون هیچ محدودیتی.

وی افزود: در همین راستا فاز دوم این بندر اقیانوسی متشکل از دو اسکله 450 متری به عمق 18 متر، بیش از 80 درصد عملیات تجمیع بستر و عملیات کف سازی و تجهیز این بندر در حال انجام است. این دو . صندلی تا 150 تا 200 میلیون دلار نیاز به سرمایه دارد که پیش بینی می شود تا سال آینده تکمیل شود.

توانایی نگهداری از کشتی های بسیار بزرگ

این مقام مسئول وسعت فاز دوم بندر چابهار را 40 هکتار اعلام کرد و گفت: اگر بتوان سرمایه لازم برای پیشرفت طرح توسعه بندر چابهار را فراهم کرد و فاز دوم آن طبق برنامه تکمیل شود، سال آینده بندر خواهیم داشت. که می تواند کشتی های بسیار بزرگ را پشتیبانی کند.

a06f5673 d3d5 432a 9c79 11e435558d23 خبر خاکستری

رشد 167 درصدی صادرات کالا

وی با اشاره به رشد صادرات کالاهای غیرنفتی از بندر چابهار افزود: با توجه به موقعیت استراتژیک و تجهیزات بندر چابهار، امسال شاهد رشد 167 درصدی صادرات کالا از این بندر استراتژیک هستیم. “

وی گفت: همچنین برای اولین بار در روزهای اخیر محموله صادراتی مصالح ساختمانی به وزن 76 هزار تن به ازای هر کشتی در این بندر بزرگ اقیانوسی بارگیری شد.

عوامل تسهیل کننده صادرات کالا

وی توانمندی های بندر چابهار، تجهیزات تخلیه و بارگیری استراتژیک، تخفیف قابل توجه در عوارض و هزینه های بندری و خطوط منظم کشتیرانی با مبدا چابهار را از عوامل تسهیل صادرات کالاهای مختلف از طریق این بندر عنوان کرد و گفت: واردات کالاهای اساسی مورد نیاز است. همچنین با توجه به ظرفیت موجود در بندر چابهار با رشد چشمگیری همراه است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اذعان داشت: با توجه به موقعیت ممتاز بندر چابهار، صادرات از طریق این بندر بزرگ اقیانوسی اولویت اصلی ماست.

امید اصلی کشور برای ثبات در تجارت بین المللی

وی ادامه داد: همچنین با توجه به موقعیت استراتژیک بندر چابهار و اهمیت آن برای کشور و منطقه، آمادگی پذیرش انواع سرمایه گذاری خارجی به ویژه از کشورهای منطقه و شرق و جنوب شرق آسیا را داریم.

آقایی تاکید کرد: بندر چابهار با توجه به دسترسی به اقیانوس و عمق بالای آبگیری، علاوه بر ایفای نقش مهمی در حمایت از منطقه شرق و توسعه کریدورهای ترانزیتی ایران، می تواند امید بزرگی برای کشور پایداری در آینده نزدیک در تجارت بین المللی دریایی دور.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید