بندر چابهار بزرگراه صادراتی کشور/ استانداردسازی زیرساخت های چابهار باعث افزایش صادرات می شود


ساعت: 12:02
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۵
کد خبر: 1856208

یاسر علیمحمدی گفت: بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور است که با وجود منطقه آزاد تجاری و صنعتی و مسیر ترانشینگ کوتاه نسبت به سایر بنادر کشور، به شاهراه صادراتی کشور تبدیل شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نقل قول از زمان ما؛ یاسر علیمحمدی کارشناس اقتصاد و مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار چهاربهاران درباره نقش بندر چابهار در افزایش صادرات و تمرکز بر سیاست اقتصاد مقاومتی گفت: در حال حاضر بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور است که نقطه ای از ایران است. روابط دریایی با جهان.”

وی بابیان اینکه کوتاه شدن مسیر صادرات به غرب و شرق یکی از مزیت های بندر چابهار است، تصریح کرد: کوتاه شدن مسیر ترانشه باعث کاهش هزینه های صادرات و واردات می شود و این انگیزه خوبی برای شرکت های داخلی برای استفاده از این بندر برای صادرات است. محصولات آنها در کشورهای دیگر است.

علی محمدی با اشاره به اینکه بندر چابهار یک بندر استراتژیک برای کشور است، یادآور شد: این بندر شامل بسیاری از کالاهای اساسی مانند گندم و برنج است و طبق اعلام سازمان بنادر و دریانوردی حداکثر روزانه 21 هزار و 700 بار در این بندر است. تن

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اکثر استان های همجوار سیستان و بلوچستان در تولید و صنعت نقش دارند، خاطرنشان کرد: بندر چابهار بهترین فرصت برای تولیدکنندگان است زیرا می توانند محصولات خود را بدون محدودیتی غیر از آنچه دولت اعلام می کند صادر کنند. این بندر هم از نظر مسیر و هم از نظر کاهش هزینه های صادراتی کوتاهتر است.

وی ارتقای سطح فناوری و زیرساخت ها را یکی از مولفه های مهم توسعه صادرات در بندر چابهار دانست و گفت: واردات و صادرات محصولات در اعماق کشور با اختلال مواجه می شود.

علی محمدی سیاست اصلی ایجاد مناطق آزاد تجاری و صنعتی را افزایش صادرات و تسهیل در اجرای آن دانست و خاطرنشان کرد: داشتن منطقه آزاد تجاری و صنعتی از دیگر مزیت های بندر چابهار برای صادرات محصولات داخلی است.

وی ادامه داد: معافیت های مالیاتی و تسهیل در امور اداری از جمله مولفه هایی است که موجب جذب سرمایه گذار و بهبود اقتصاد کشور و افزایش فرصت های شغلی در این استان و سایر استان های کشور می شود.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان می کند: در صورت عدم نظارت صحیح بر مناطق آزاد، به جای حمایت از صادرات محصولات داخلی، این امر مشوقی برای واردات بی رویه کالاهای مصرفی شده است که با تغییر سیاست ها و نظارت کافی بر صادرات محصولات اساسی ضروری است. سیاست داخلی، بازگشت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید