تغییر اقلیم باعث کاهش برداشت گیلاس در باغ های استان قزوین شد/ نبود زیرساخت های صادراتی گیلاس مشکل اصلی باغداران است

وی افزود: پیش بینی می شود از 3 هزار و 550 هکتار از باغات قزوین حدود 200 هزار تن گیلاس برداشت شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی قزوین با اشاره به وجود 1120 هکتار باغ گیلاس در استان گفت: پیش بینی می کنیم حدود 8 هزار تن گیلاس از این باغات برداشت شود.


کاهش برداشت گیلاس به دلیل تغییرات آب و هوایی

پیله فروس با تاکید بر عملکرد ضعیف 1401 گفت: متأسفانه در سال های اخیر به دلیل تغییر اقلیم شاهد مشکلاتی در گرده افشانی گیلاس بوده ایم که عملکرد این میوه را از 12 تن به 7 تن در هکتار کاهش داده است. -1400 برداشت سال.

وی افزود: بر خلاف گیلاس چون میوه گیلاس خودگرده افشان است و مشکلی برای گرده افشانی ندارد بنابراین کاهش عملکرد را در این میوه مشاهده نکرده ایم.

پیله فروش بیان کرد: قزوین به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب به ویژه در منطقه الموت یکی از مستعدترین مناطق و دارای دوره برداشت طولانی است، بنابراین برداشت این میوه در الموت شرقی و غربی از اردیبهشت ماه آغاز می شود و به زودی تا تیرماه به طول انجامید و مرداد آن را دارد.

این مسئول با بیان اینکه رقم غالب گیلاس در قزوین فنجانی یا مشهدی بوده است، اظهار داشت: گیلاس در قزوین به صورت جامی یا مشهدی بوده است. وی بیان کرد: با وجود اینکه ارقامی در دنیا وجود دارد که بدون نیاز به گرده افشانی محصول خوب و اقتصادی می دهد، اما در کشور ما تک همسری یکی از ارقام عقیم شده است و برای تولید بهینه این محصول باید گیلاس های دیگری نیز وجود داشته باشد. عناصری مانند گرده افشان ها.”

ما در تلاش هستیم تا محصولات با کیفیت تولید کنیم

وی با اشاره به رتبه برتر قزوین در زمینه تولید گیلاس، ادامه داد: در 8 سال گذشته سعی شده است تا با ایجاد باغات نمونه و توسعه یافته از ارقام و پایه های جدید میوه گیلاس برای تولید محصولات با کیفیت استفاده کنیم.

پیله فروش گفت: از سوی دیگر با دریافت اطلاعات از باغات مدل و گسترده می توان نهال هایی تولید کرد که باغات قدیمی و ارقام نامرغوب را با شاخه بندی بهبود بخشد و شرایطی را برای تولید محصولات صادرات محور ایجاد کرد.

این مقام مسئول با اشاره به تلاش برای معرفی پایه جدید آلبالو گفت: معمولا برای درخت گیلاس از پایه گیلاس تلخ یا محلاب استفاده می شود و رقم تجاری مشهدی تکدانه یا سایر ارقام محلی روی آن پیوند می زنند اما به دلیل بزرگ بودن تاج. از درختی که ایجاد می کند هزینه کار افزایش می یابد ما بر اساس عدد 6 گازیلا متوسط ​​به بالا مانور می دهیم تا مشکلات باغداران کاهش یابد.

وی از توسعه باغات در برخی نقاط الموت و روستاهای البرز خبر داد و گفت: امیدوارم با هماهنگی کمیته فنی نهال و باغداران از ارقام جدید معرفی شده توسط مؤسسه تحقیقات باغبانی برای پایگاه های جدید بهره مند شوند. .


نبود زیرساخت های لازم برای صادرات گیلاس

پیله فروش با اشاره به نبود زیرساخت های لازم برای صادرات گیلاس در استان تاکید کرد: برای افزایش طول عمر بازاریابی گیلاس باید بلافاصله پس از برداشت دمای محصول کاهش یابد. متاسفانه زیرساخت وجود ندارد. شده‌ایم.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به تجربه سخت بازگشت گل کلم از روسیه ادامه داد: صادرات میوه سالم از باغ به مقصد، تغذیه و مدیریت باغ در بحث سموم دیگر نکاتی است که باید جدی گرفته شود. آنها استانداردهای سختگیرانه ای را اعمال می کنند و بنابراین ما باید از محدودیت های آنها آگاه باشیم.

این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: افزایش دانش فنی تولیدکنندگان محصولات در مناطقی مانند الموت موجب افزایش بهره وری اقتصادی آنها می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید