داستان تکراری لیمو، غم باغداران/ کارگران صنعت سبز هر ساله از کاهش قیمت ها و نبود صنایع تبدیلی گلایه می کنند.


ساعت: 15:14
تاریخ انتشار: 14/04/04
کد خبر: 1879036

ایران با موقعیت خاص اقلیمی خود یکی از قطب های بی نظیر کشاورزی در سرای هستی است اما از دیرباز توسعه این صنعت در کشور در نوسان بوده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از هرمز; ایران اسلامی را می‌توان کشوری با موقعیت جغرافیایی منحصربه‌فرد توصیف کرد، به طوری که در جنوب کشور آب و هوای گرم و مرطوب، در مرکز گرم و خشک و در استان‌های شمالی کشور آب و هوای سرد و سرد است. در کشورهای کمتری شاهد چنین آب و هوایی هستیم.

در فصولی که صنعت کشاورزی در سرمای زمستان در خوابی عمیق به سر می برد، در جنوب ایران به ویژه استان هرمزگان شاهد آغاز برداشت محصولات خارج از فصل هستیم که صیفی جات از جمله آنهاست. به وضوح بیان شده است. مثال.

علاوه بر شرایط اقلیمی، نوع کشت درخت و گیاه نیز بسته به نوع اکولوژی منطقه متفاوت است و از این نظر، ارقام کشاورزی ایران بسیار متنوع است، اما این توانایی های خدادادی نیاز به برنامه ریزی بهتری برای ورود دارد. بازارهای داخلی و بین المللی هستند.

رودان، مرکز کشاورزی هرمزگان


45a1a7ac 4344 4747 8a5e 8fb3155dddf2 خبر خاکستری



شهرستان رودان یکی از قطب های مهم کشاورزی هرمزگان است و اشتغال و اقتصاد آن در گرو کشاورزی است و 80 درصد جمعیت این شهرستان به طور مستقیم یا غیرمستقیم به کشاورزی، دامپروری و صنایع وابسته اشتغال دارند.

رودخانه هرمزگان بین 42 تا 46 درصد تولید لیموترش کشور و 2 درصد تولید جهانی را به خود اختصاص داده است و کیفیت بالای این محصول علاوه بر تامین نیاز شهرستان و استان، زمینه ساز صادرات به سایر کشورها می باشد. و به جایگاه خوبی دست یافته است. اما باغداران رودانی از قیمت پایین این محصول (10 تا 12 هزار تن) گلایه دارند.

برداشت متفاوت لیمو در بهشت ​​جنوبی


84804e30 cf66 44a7 8256 6b3cbec9c1ad خبر خاکستری



رودان معروف به بهشت ​​جنوب از موقعیت و طبیعت منابع محلی خود به خوبی استفاده کرده و لیموترش خود را با کیفیتی متفاوت از سایر نقاط هرمزگان و حتی استان های کشور روانه بازار کرده است.

لیمو ترش به عنوان طلای سبز جنوب کشور یکی از با ارزش ترین مرکبات است که زیبایی و شادابی، شادابی، شادابی، جوانی و شادابی را افزایش می دهد و تاکنون در مورد آن بسیار صحبت شده است.

متخصصان تغذیه بر مصرف لیمو تاکید دارند


3abd72c7 96e0 4f7c 884f b6f738324706 خبر خاکستری



مطالعات نشان می دهد که لیمو میوه ای ارزشمند است که اکثر متخصصان تغذیه آن را یکی از پرمصرف ترین و باکیفیت ترین مواد غذایی در جهان می دانند، تقریباً برای همه چیز – از گوشت کبابی گرفته تا خورش ها و شیرینی های بسیار خوشمزه، از آن استفاده می شود.

لیمو را می توان برای مصارف مختلفی استفاده کرد که برخی از آنها حتی خوراکی نیستند، خاصیت اسیدی لیمو و روغن موجود در پوست میوه آن را به یک عامل جهانی تبدیل کرده است، علاوه بر این لیمو به راحتی در دسترس است و محصولی مقرون به صرفه است. .

در واقع لیموترش درختچه ای است که ارتفاع آن به چهار متر می رسد و فقط در مناطق گرمسیری قابل کشت است. شاخه های آن دراز و برگ های آن پهن و سبز تیره و بیضی شکل است. دسته ها شفاف و کمی بالدار هستند. بسیار معطر است.

قیمت پایین خرید لیمو از کشاورزان به یکی از مشکلات و دغدغه های اصلی آنها تبدیل شده است که با گرانی تولید همخوانی ندارد و باغدار نیمی از محصول خود را به کمترین قیمت به دلالان می فروشد که نه تنها برنده نمی شود. بلکه زیان ها و تلاش های خستگی ناپذیر و خستگی ناپذیر کشاورز در سال از بین می رود و برای آنها اصلاً سودی ندارد.

قیمت خرید 10 هزار تنی برای کشاورزان به صرفه نیست

همزمان با فصل برداشت لیموترش، قیمت این محصول در این شرایط اقتصادی نارضایتی باغداران و کشاورزان را داغ کرده است و لیموترش بین 10 تا 12 هزار تن است که می توان گفت با کیفیت ترین لیموی کشور است. .

علاوه بر پایین بودن قیمت خرید لیموترش از کشاورزان توسط دلالان در فصل بهار و تابستان، افزایش قیمت کودها و سموم، بیماری ها و آفات در برخی باغات، ثبات بازار، کمبود کارخانه فرآوری، افزایش هزینه های تولید (آبیاری قطره ای و …) ) .) مشکل دیگر باغداران این شهر است.

پول کارگر هم نداریم / ثبات بازار و قیمت لیمو نداریم


9f213035 9c68 4d2a bcb0 279aa0bf12c1 خبر خاکستری



نجفی باغدار رودان در گفت و گو با هرمز، عدم حمایت مسئولان را خالی از لطف دانست و دلالان برای خرید محصولات آنها حضور داشتند. تصمیم گرفته شد.

وی افزود: می توان گفت به واسطه ها و دلال ها لیموترش عرضه می کنیم. اگر فقط می توانستیم از کود و نیروی کار پول دربیاوریم، خوب است که گاهی این هزینه ها را حتی از جیب خود بپردازیم.

این باغدار رودانی ادامه داد: خدا را شاکریم که امسال شرایط خوبی برای محصول باکیفیت و مفید داریم اما مشکل ما در این منطقه وجود دلالان و عدم ثبات در بازار است.

ساماندهی بازار لیمو خواسته جدی ماست


0743e445 5213 4b09 ab36 dde5e358becb خبر خاکستری



داوری یکی دیگر از باغداران شهرستان رودان در گفت و گو با خبرنگار هرمز در این خصوص گفت: همه ساله در شهرستان رودان انواع لیمو (ماکسین لیمو یا لیمو محلی، لیسبون، هارکال و پرشین) تولید و خریداری می شود. توسط کشاورزان با کمترین قیمت از دلالان.به بازار می رود.

وی گفت: ما تنظیم بازار لیمو را مورد تقاضای جدی می دانیم.

به گفته داور، شهرستان رودان و حتی استان هرمزگان به دلیل شرایط خاص اقلیمی پیشرفت چشمگیری در حوزه کشاورزی نداشته اند.

صنایع تبدیلی اصلی ترین نیاز کشاورزان رودانی است


c95befbf 3520 4ffd 8bdf 1ce7f94b3b71 خبر خاکستری



باغدار رودانی یکی از دلایل توسعه نیافتن کشاورزی و توسعه واقعی آن در استان هرمزگان به ویژه شهرستان رودان را نبود صنایع تبدیلی دانست و گفت: مگر اینکه همراه با محصولاتی که به دست می آوریم، تبدیل صنایع را آغاز کنیم. ، ما می توانیم در مورد به حداکثر رساندن ایجاد شغل فکر کنیم.

وی با اشاره به اینکه این شهرستان قطب تولید لیموترش در کشور است، خاطرنشان کرد: نمونه بارز صنایع تبدیلی را می توان در احداث کارخانه های آبلیموسازی در روستاها و حتی مرکز شهر مشاهده کرد.

برداشت لیموترش 9300 هکتار زمین زراعی

ضیاء الدین صامتی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رودان در گفت و گو با خبرنگار هرمز گفت: برداشت لیموترش در 9 هزار و 300 هکتار از باغات شهرستان رودان برداشت می شود و شهرستان رودان رتبه نخست را دارد. کشور برای رشد و تولید این محصول ارزشمند.

وی افزود: پیش بینی می شود بیش از 100 هزار تن محصول لیموترش از تمامی ارقام کشت شده در منطقه از جمله ماکسین لیم، لیسبون، خارکول و پرشین از این سطح زیر کشت برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی رودان حمایت از باغداران این شهرستان را یکی از مهمترین اولویت های کاری برشمرد و خاطرنشان کرد: مجتمع جهاد کشاورزی رودان تمام تلاش خود را می کند تا با فعالیت در عرصه های مختلف کشاورزی، حمایت ویژه ای برای ارتقای این امر داشته باشد. صنعت در سطح شهری دارند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید