فرصت تبدیل جنوب کشور به قطب دامداری و صنایع تبدیلی/ کشاورزانی که منتظر وعده های روحانیت در دولت اصلی هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش رهیاب خوزستان، وجود رودخانه ها، تالاب ها و سدهای مختلفی وجود دارد که امکان پرورش گاومیش را در این استان فراهم کرده است، به طوری که سال هاست اولین پرورش دهنده گاومیش بوده است.

218 هزار راس گاومیش در کشور وجود دارد که 87 هزار راس آن مربوط به خوزستان است. حدود 40 درصد از جمعیت گاومیش کشور توسط 500 کشاورز در 14 شهرستان خوزستان پرورش می یابد و سالانه معادل 5000 تریلیون ریال از تولید شیر و گوشت آنها درآمد کسب می کنند که منجر به اشتغال و تولید پایدار در استان می شود.

آب‌ها و تالاب‌ها تنها زیستگاه و محل پرورش گاومیش‌ها هستند و به همین دلیل صدها هزار خوزستانی برای پرورش این دام‌های سنگین در تالاب‌ها و رودخانه‌ها زندگی می‌کنند و بخشی از نیازهای لبنی استان را تامین می‌کنند. کشور.

این در حالی است که در سال های اخیر به دنبال کاهش سد خوزستان، کمبود آب در رودخانه ها باعث خشک شدن تنش آبی رودخانه کرهه شده و باعث بروز حوادث و بحران های زیادی در شهرها و روستاهای مختلف شده است.

824a4605 f889 4523 a642 38bcb71334e4 خبر خاکستری

177400 445 خبر خاکستری

وجود 87 هزار راس گاومیش این استان را به منبع اصلی پرورش گاومیش در کشور تبدیل کرده است. تنوع محصولات تولید شده توسط این حیوان به دلیل عدم فرآوری زیاد نیست و اغلب فقط از گوشت، شیر خام، دوغ و ماست استفاده می شود.


وابستگی شدید بوفالوها به آب

سازگاری این دام ها با شرایط محیطی و مقاومت در برابر بیماری های دامی باعث شده است که محصول از کیفیت بالاتری نسبت به سایر حیوانات برخوردار باشد، اما یکی از نیازهای اکولوژیکی گاومیش، زندگی در کنار آب است.

بنابراین اگرچه وجود تالاب‌ها و رودخانه‌های مختلف این استان را به یکی از مستعدترین مکان‌های پرورش گاومیش در تقریباً تمامی تالاب‌های استان تبدیل کرده است، اما پرورش دام سنتی است، اما کمبود آب به دلیل عدم توزیع جوایز واقعی در در فصول خاصی از سال حیات این حیوان را به خطر می اندازد و باعث دلسردی پرورش دهندگان و سرمایه گذاران می شود.

9be5afdf 2e8a 4dbc 8caf e3b7639a2b5d خبر خاکستری

177402 286 خبر خاکستری


کشت تابستانه عامل هرج و مرج بزرگ است

پس از خشک شدن رودخانه کرخه در پایین دست، مسئولان وزارت نیرو به دلیل خشکسالی کشت محصولات کشاورزی به ویژه برنج را ممنوع کردند. آنها معتقدند که پرورش تابستانه برای تامین آب دام، هورالعظیم را نقض کرده است.

177404 277 خبر خاکستری

cedd970d 2419 4f02 ac1c f385c9f111ff خبر خاکستری

این تالاب سال هاست که به دلایل مختلف از جمله خشک شدن جاده های شرکت های نفتی و خشکسالی با کمبود آب دست و پنجه نرم می کند و امسال به دلیل خشکسالی بدتر شده است.

همچنین عدم تامین آب رودخانه های استان در سال های اخیر باعث شده تا طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری تکمیل نشده و یکی از مهمترین برنامه های ایشان توسط دولت خوزستان متوقف شود.

با این حال، قانون‌گذاران و کارشناسان علوم آب معتقدند افزایش بهره‌وری و صرفه‌جویی در مصرف آب در کشاورزی اگرچه ضروری است، اما تولید از سد کرخه و دبی رودخانه‌ها به دلیل عدم مدیریت اراضی در کشور، مدیریت ضعیف منابع آب، ساخت و سازها کاهش چشمگیری یافته است. سدهای کوچک و بزرگ در بالادست و درک کنترل نشده از این.

بر اساس اطلاعات دریافتی بیشترین تعداد گاومیش در تالاب های رودخانه های هورالعظیم، شادگان و کارون، کرکه، شاور، زهره، ودز زندگی می کنند. آنها در معرض خطر هستند.

13cfd661 b2ba 4276 b893 a23fda2c243c خبر خاکستری

177401 620 خبر خاکستری

ده ابی حر سال گذشته آهنگ شوم مرگ و سقط گاومیش را برپا کرد و خسارات بی شماری به کشاورزان خوزستانی وارد کرد در حمیدیه، دشت آزادگان، بستان، حویزه، کارون و رفیع.


مرگ بوفالو دور از انتظار نیست

رودخانه کرخه امسال همچنین خشکی سرشاخه های خود را در مناطق پایین دستی از جمله حمیدیه، دشت آزادگان، حویزه، رفیع و بستان کاهش داده و علاوه بر گسترش تنش آبی در مناطق شهری و روستایی و از بین رفتن رودخانه ها موجب کاهش خشکی سرشاخه های خود شده است. اقتصاد کشاورزی به ویژه ممنوعیت کشت تابستانه باعث خشکسالی شد و آنقدر رایج شد که اگر دولت به آن رسیدگی نکند نتیجه آن تلفات و مرگ «گاومیش» خواهد بود.

بسیاری از روستاهای مرزی این منطقه به دلیل جنگ یا کم آبی تخلیه شده اند و با توجه به مشکلات زیرساختی موجود، تنها خاطرات خوش زندگی در کنار نخل ها و گاومیش ها مانع از مهاجرت خانواده های دیگر شده است.

تنش آبی در خوزستان تنها به حوضه کره و مقصد آن یعنی هورالعظیم محدود نمی شود، بلکه به حوضه کارون و مارون نیز محدود می شود. بر نگرانی مردم افزوده است به ویژه اینکه بسیاری از مناطق روستایی حاشیه کارون و جنگل های شادگان و آبادان با کم آبی مواجه هستند.


کارون پر آب است اما سهم مردم کم است

رودخانه کارون پرآب ترین رودخانه خوزستان است که ورود روزانه 185 هزار مترمکعب فاضلاب خانگی و بیمارستانی از 27 شاخه رودخانه کارون اهواز آن را برای شرب غیرقابل استفاده می کند.

علاوه بر این، پس از شهر اهواز، کارون برای آبیاری کشت نیشکر استفاده می شود که یکی از عوامل کاهش دبی آب رودخانه ها است و باید بخشی از زیان خود را متحمل شوند و خوزستان نیز از درآمد نیشکر سهمی دارد.


گاومیش ها منتظر عمل به وعده ها هستند

در ماه های اخیر بارها شاهد معضل کم آبی و خشکسالی در خوزستان بوده ایم و این معضل به حدی جدی شده که اخطارهای پی درپی مبنی بر ممنوعیت کشت داده می شود اما کشاورزان مجبور به مقابله با آن نیستند. وظیفه گاومیش داران استان خوزستان چیست؟ حیواناتی که وابستگی زیادی به آب دارند و به فاضلاب روی آورده اند.

هدرهم امیری زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: بیش از 90 درصد آب مصرفی خوزستان از بالادست است که در سال آبی جاری 45 درصد کاهش آب داشته است. از بالا به روستا رسیدیم.»

وی افزود: در راستای تنش آبی پیش روی استان، گاومیش‌داری‌های استان به سیستم مه‌گیر (سیستم خنک‌کننده) مجهز می‌شوند تا گاومیش‌ها در شرایط کم‌آبی آسیب نبینند.

اما به گفته یکی از اهالی روستای حمیدیه، به دلیل وجود چند هزار گاومیش در منطقه و پایین آمدن سطح آب و کمبود آب شنا، بسیاری از کشاورزان منتظر سرازیر شدن مه هستند. تاکنون هیچ اقدام موثری از سوی دولت صورت نگرفته است.


بی اعتمادی در نتیجه عدم تعهد

در سال های اخیر کشاورزان و دامداران خوزستان یا با مشکل سیل یا کم آبی مواجه بوده اند و بسیاری از وعده های مسئولان برای حل و جبران مشکلات محقق نشده و به همین دلیل از دولت در مدیریت آب حمایت نمی کنند.

2f48b9db ff9f 419e 8546 77516a7d3444 خبر خاکستری
177403 588 خبر خاکستری

زیرا در زمان بحران خوزستان، کارکنان تلاش می کنند و قول می دهند تا حادثه باید قبل از وقوع آن رسیدگی شود. بر اساس اطلاعات دریافتی، امسال نیز بی برنامگی و کم کاری مسئولین منجر به بحران با پیامدهای اقتصادی اجتماعی و آسیب به بخش کشاورزی و دامپروری خواهد شد.

در حالی که خوزستان با وجود 100 هزار راس گاومیش پتانسیل تبدیل شدن به قطب دامداری صنعتی و صنایع تبدیلی را دارد، اما امروزه اثرات و پیامدهای خشکسالی در این استان بیشتر از سایر استان ها است که با توجه به سال گذشته قابل توجیه نیست. کشور و استان باید حداقل آب مورد نیاز دامداران و همچنین دامداران را بر اساس مجوزهای ذبح جایگزین صادر شده از سوی مسئولان تامین کنند، زیرا این امر برای معیشت آنها ضروری است.

بررسی ها نشان می دهد با وجود اینکه بیش از 30 درصد آب های جاری کشور در خوزستان جریان دارد، 700 روستای این استان با کمبود آب مواجه هستند که بیشتر آن به دلیل مدیریت ضعیف آب در این مناطق است.

همچنین عدم آمایش سرزمین در کشورمان، تفکیک و مدیریت نامناسب منابع آب باعث کم آبی در خوزستان شده و تاثیر جدی این بحران بر زندگی مردم و عمل نکردن به وعده ها بی اعتمادی مردم و مسئولان را به دنبال داشته است. .

بر این اساس، معضل تنش آبی در خوزستان جدی است و نیاز به رسیدگی فوری دارد و مسئولان باید هرچه سریعتر با این بحران مقابله کنند، چرا که کم آبی علاوه بر اینکه کار را برای مردم سخت می کند، دام ها به ویژه گاومیش ها را در معرض خطر قرار می دهد. که خطر بیماری و مرگ را برای آنها به همراه دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید