نخلداران دلگانی از نبود صنایع تبدیلی گلایه دارند


ساعت: 11:27
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۷
کد خبر: 1904381

نخل کاران دلقانی از نبود سردخانه و صنایع تبدیلی و بسته بندی خرما در این شهرستان گلایه دارند که دلالان را بر آن داشته تا محصولات خود را با قیمت آزاد خریداری کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ طبق زمان ما، دشواری های کاشت نخل بر کسی پوشیده نیست. سال‌ها عرق کردن پای درختانی که از کاشت تا برداشت سال‌ها طول می‌کشد تا تبدیل به نخل شود و میوه بدهد.

در تمام این مدت نخل داران پس از مشقت فراوان از فروش محصول خود راضی هستند، اما خرید ارزان محصول شیرین ذائقه آن ها را ترش می کند و مجبور می شوند خرمای تولیدی خود را تا آخر زمان رایگان در اختیار دلالان قرار دهند.

این در حالی است که سیستان و بلوچستان با داشتن شرایط آب و هوایی تقریباً گرمسیری، گرم و مرطوب، منبع تولید متنوع ترین میوه های گرمسیری کشور بوده و حتی در تولید برخی میوه ها در ایران بی نظیر به حساب می آید که مهمترین آنهاست. خرما هستند.


از جمله شهرهای این استان پهناور؛ شهرستان دلگان با 9 هزار هکتار زمین زیر کشت و تولید سالانه بیش از 40 هزار تن خرما یکی از قطب های تولید خرما در سیستان و بلوچستان و کشور است.

فروش محصولات خرما با قیمت مناسب، بسته بندی با برند خاص و کوتاه کردن دست تاجران طلای سیاه دلگان همواره یکی از دغدغه های اصلی نخلداران این شهرستان بوده است.

یکی از کشاورزان با بیان اینکه سال ها و ماه ها خرمای ما به قیمت کیلویی 20 تا 30 هزار تومان از دلال ها خریداری می شود و به بم صادر می شود، گفت: دلیل ارزانی خرما بی توجهی مسئولان به مردم است. کشاورزان و باغداران که دولت باید حمایت های لازم را از کشاورزان و تعاونی ها برای خرید گران تر خرما انجام دهد.

در همین راستا کارگروه حمایت از نخلداران بسیج اقتصادی دلگان در محل فرمانداری تشکیل جلسه داد و مطالبات نخلداران را در دستور کار خود قرار داد.

رئیس مجمع عالی بسیج شهرستان در این خصوص گفت: مسئولان باید برای خرید و پیگیری ضمانت نامه خرما چاره اندیشی کنند.

در این کارگروه فرماندار دلگان بامری نیز پیشنهاد کرد از توان و ظرفیت بسیج برای برنامه ریزی و ایجاد تعاونی نخل کاران بدون پیش فروش خرما به دلالان، توانمندسازی کشاورزان با اعطای تسهیلات برای برداشت سریع محصول و ایجاد تعاونی نخلداران استفاده شود. راه اندازی صنعت تبدیل و بسته بندی به عنوان یکی از راه های برون رفت از چالش های پیش روی محسوبل هرمایی شهرستان

حک جو فرمانده ناحیه مقاومت سپاه دلگان نیز اظهار داشت: در این جلسه مقرر شد اتحادیه نخلداران اعضای هیات قیمت گذاری دولتی برای ایجاد خانه کشاورز در این شهرستان تشکیل شود. و پیگیری خرید تجهیزات برودتی در مزارع خرما و باغات.

قیمت گذاری خرما به نرخ واقعی و راه اندازی صنعت فرآوری و بسته بندی می تواند اقتصاد نخل را پویا و هدفمند کند و ضمن ایجاد ارزش افزوده، اشتغال زایی قابل توجهی را نیز در شهرستان به دنبال داشته باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید