صنایع تبدیلی کشاورزی و جانبی خراسان شمالی به شدت نیازمند دریافت تسهیلات سرمایه در گردش است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید عباس آقا میری مدیر امور صنایع سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصرترک اظهار داشت: از سال 83 تا پایان خرداد ماه امسال 550 جواز تاسیس در زمینه طرح های عمرانی صادر شده است. واحدهای تبدیلی و اضافی در بخش کشاورزی استان صادر کرد

آقامیری گفت: از مجموع 550 جواز تاسیس، 108 پروانه منجر به ساخت طرح های تبدیلی و تکمیلی و دریافت پروانه بهره برداری شد که این پروانه ها نیز آغاز و اجرا شد.

وی در ادامه بیان کرد: در عین حال 80 دارنده جواز تاسیس دیگر نیز در حال حاضر به دنبال اخذ تسهیلات هستند تا بتوانند ساختمان ها و ساختمان های خود را برای بازسازی و طرح های تکمیلی خود احداث و پروانه بهره برداری دریافت کنند.

مدیر امور صنعتی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: در حال حاضر ساخت 20 سازه و پروژه تکمیلی با جواز تاسیس آغاز شده و می توانند پس از اتمام پروژه های خود پروانه بهره برداری دریافت کنند.

وی خاطرنشان کرد: این 20 سایت تبدیل کشاورزی و پروژه های تکمیلی در حال احداث سردخانه، تولید خشکبار، بسته بندی مواد غذایی، بسته بندی زعفران و تولید آرد پاکسازی شده است.


45 واحد تبدیلی و فرعی کشاورزی نیمه فعال و متوقف شده در استان وجود دارد

آقامیری در ادامه سخنان خود گفت: با توجه به 108 واحد تبدیلی و جانبی در استان که دارای پروانه بهره برداری هستند، 63 واحد (با ظرفیت تولید بالای 50 درصد) در حال حاضر فعال هستند، 25 واحد نیمه فعال و 20 واحد دیگر فعال هستند. نیز غیر فعال هستند.

وی گفت: فعالیت 63 واحد فعال صنایع تبدیلی و جانبی بخش کشاورزی استان عمدتاً در زمینه تولید خوراک دام و طیور، تولید رب گوجه فرنگی، ترشیجات، بسته بندی زعفران، بسته بندی مواد غذایی و بسته بندی زعفران است. همچنین در زمینه کشتارگاه های صنعتی و کشتارگاه ها پرندگان هستند.

مدیر امور صنعتی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: برخی از این واحدهای تبدیلی و جانبی کارکرد صادراتی دارند.

وی در ادامه گفت: فعالیت واحدهای نیمه فعال صنایع تبدیلی و کمکی بخش کشاورزی استان نیز در زمینه فرآوری سبزیجات، صیفی، خیارشور، خشکبار و تولید شیره انگور فعالتر است.

آقامیری افزود: با توجه به اینکه فعالیت برخی از این واحدها فصلی است، اما دلیل اصلی فعال شدن نسبی آنها که در حال حاضر امکان فعالیت با تمام ظرفیت وجود ندارد، وجود مشکل در فروش محصولات، وجود مشکلات مدیریتی است. در داخل واحد. نیاز بسیار و فوری به تامین سرمایه در گردش برای خرید نقدی مواد اولیه.

وی در ادامه درباره واحدهای غیرفعال گفت: بیشتر فعالیت این واحدهای غیرفعال در حوزه کشاورزی استان در حوزه تولید لبنیات بوده و به دلیل کمبود نقدینگی و مشکلات مدیریت واحدهای تولیدی خود غیرفعال شدند.

مدیر امور صنعتی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در ادامه با اعلام اینکه در حال حاضر تمامی 108 واحد فعال، نیمه فعال و غیرفعال مذکور به شدت نیازمند تامین سرمایه در گردش هستند، اظهار داشت: در صورت نیاز به تسهیلات، فعال و نیمه فعال هستند. -فعال- واحدهای فعال می توانند بر اساس ظرفیت امتیازی پروانه خود به تولید ادامه دهند.

وی گفت: آن دسته از واحدهای غیرفعال که در حال حاضر به بانک بدهکار هستند و نیاز به نوسازی و نوسازی دارند، می توانند با دریافت تسهیلات ثابت به چرخه تولید بازگردند.


درخواست 100 میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش برای صنایع تبدیلی کشاورزی و جانبی استان

آقامیری مدیر امور صنایع سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در خصوص پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش و تسهیلات ثابت جستجوی صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی استان نیز اظهار داشت: در سال 1378 وزیر وقت جهاد کشاورزی سفری به خراسان شمالی داشت و در این سفر مصوب شد که برای طرح های کشاورزی این بخش از محل منابع داخلی بانک های استان پرداخت شود که متاسفانه نسبت به سال گذشته اعتبار بیشتری پرداخت نشد.

با این حال وی یادآور شد: پرداخت تسهیلات بند الف تبصره 18 قانون بودجه سال مالی 1400 در دستور کار قرار گرفت و در این رابطه سهم بخش کشاورزی استان از محل تجهیزات ثابت. و سرمایه در گردش در بند الف تبصره 18 قانون بودجه سال مالی 1400 مبلغ 60 میلیارد تومان بوده است.

مدیر امور صنعتی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: تاکنون از 108 واحد تولیدی مذکور، 16 واحد درخواست تسهیلات سرمایه در گردش کرده اند و مجموع تسهیلات درخواستی این واحدها 100 میلیارد تومان است.

وی افزود: تاکنون شش واحد را برای اخذ وجوه سرمایه در گردش در مجموع 30 میلیارد تومان در بانک های عامل معرفی کرده ایم.

آقامیری تصریح کرد: این شش واحد در زمینه لبنیات، تولید خشکبار، بسته بندی عسل و تولید برنج رشته ای فعال هستند.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون تنها دو مورد از آنها تامین سرمایه در گردش داشته اند و چهار نفر دیگر نیز در مرحله تسهیلات هستند.


پرداخت 38 میلیارد تومان تسهیلات ثابت برای احداث 3 واحد تبدیلی و کمکی کشاورزی در استان

مدیر امور صنعتی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی همچنین یادآور شد: هشت واحد برای دریافت تسهیلات ثابت را برای دریافت تسهیلات بند الف تبصره 18 قانون بودجه سال مالی 1400 سه واحد به بانک های عامل معرفی کردیم. که در زمینه بسته بندی حبوبات و حبوبات، بسته بندی مواد غذایی و سردخانه کار خواهند کرد، توانستند تسهیلات ثابتی دریافت کنند.

وی افزود: 38 میلیارد تومان تسهیلات ثابت به این سه واحد مذکور در بند الف تبصره 18 پرداخت شد.

اما آقامیری با انتقاد از کارمزد تسهیلات مندرج در بند الف تبصره 18 قانون بودجه سال 1400 به اداره جهاد کشاورزی گفت: با وجود اینکه این کارمزد تسهیلات 15 درصد تعیین شده است، اما با توجه به تمام هزینه های جاری اخذ این تسهیلات. تسهیلات، این هزینه در واقع به بیش از 18 درصد می رسد.

وی تصریح کرد: این میزان کارمزد در شرایط فعلی تورم و افزایش هزینه ها توجیه اقتصادی ندارد.

مدیر امور صنعتی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: استان های فقیر از جمله خراسان شمالی که فاقد زیرساخت های لازم برای تولید و سرمایه گذاری در بخش کشاورزی هستند را باید متمایز از استان های توسعه یافته کشور دانست. حداقل از نظر دریافت تسهیلات به گونه ای دیگر مورد توجه قرار گیرد.

آقامیری گفت: بخش کشاورزی خراسان شمالی به ویژه صنایع تبدیلی کشاورزی و جانبی نیاز مبرمی به اخذ تسهیلات سرمایه در گردش و تسهیلات ثابت با نرخ کارمزد کمتر دارد که مسئولان اجرایی باید به آن توجه جدی داشته باشند.


نبود مدیریت تخصصی، عامل مهم زیان دهی واحدهای تولیدی است

مدیر امور صنعتی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در خاتمه به دو واحد تحولی و الحاقی بخش کشاورزی استان در تملک بانک ها اشاره کرد و اظهار داشت: در مجموع در جهاد کشاورزی استان، بخش کشاورزی استان در حال توسعه است. تاکنون دو واحد تولیدی بدهکار به تصرف بانک درآمده است.

آقای میری گفت: از جمله مواردی که منجر به تصاحب این واحدها توسط بانک شد مشکل مسائل مدیریتی در این واحدهای تولیدی بود.

وی همچنین افزود: اگر مدیریت یک واحد تولیدی فنی و تخصصی نباشد و مدیریت بنگاه اقتصادی نخواهند از وجود متخصصان برای به روز رسانی تولید و بازاریابی بهره مند شوند و بخواهند کارها را به خودی خود جابه جا کنند، شما این کار را انجام خواهید داد. قطعاً با چالش عدم تسویه بدهی، بانکداری، ارتکاب جرایم بانکی و در نهایت ضرر و تصرف بانک مواجه می شوید.

مدیر امور صنعتی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: واحد تولید خوراک دام مستقر در شهرستان فاروج یکی از این دو واحد تولیدی تملک شده است که سال گذشته پس از برگزاری مناقصه سرمایه گذاری جدیدی داده شد.

وی افزود: در حال حاضر این واحد تولیدی در شهرستان فاروج در حال فعالیت است اما هنوز حجم تولید مورد انتظار برآورد نشده است.

مدیر امور صنعتی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در عین حال تصریح کرد: یکی دیگر از واحدهای تولیدی که توسط بانک تملک شد، یک واحد لبنیات واقع در منطقه درغ گرمه است که با وجود اینکه همچنان در اختیار بانک امل است. 15 سال از خرید آن می گذرد.

آقای میری افزود: با توجه به اینکه سهامداران این واحد تولیدی بین خود به توافق نرسیده اند، تاکنون امکان توافق بین بانک و سهامداران این واحد تولیدی وجود نداشته و این واحد همچنان تحت مالکیت این واحد تولیدی است. بانک.

انتهای پیام/شخصیت

دیدگاهتان را بنویسید