محدودیتی برای توزیع کود یارانه ای / بهره وری باغ فندق با افزایش صنایع تبدیلی و جانبی وجود ندارد.


ساعت: 13:20
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۵
کد خبر: 1903863

صالح محمدی رئیس جهاد کشاورزی گیلان بهره وری بیشتر باغات فندق و ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در منطقه را نیاز سرمایه گذاری دانست و گفت: سیاست های دولت فراهم آوردن شرایط برای حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی در منطقه است. منطقه .. شرایطی را برای بهره مندی بیشتر کشاورزان فراهم کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ «صالح محمدی» رئیس جهاد کشاورزی استان گیلان در گفتگو با ۸دی، با اشاره به اینکه استان گیلان جزء ۱۰ استان برتر در حوزه کشاورزی است، گفت: امروزه امنیت غذایی یکی از مولفه های کشاورزی است. قدرت کشورها همراه با اقتدار نظامی.

وی همچنین با بیان اینکه نزدیک به 85 تا 90 درصد باغات کشور زیر کشت فندق است، گفت: 85 درصد تولید فندق در استان گیلان است.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان عدم توجه به شکل جدید باغ سازی با نهال اصلاح شده و سازگار با اقلیم منطقه را یکی از مشکلات حوزه باغبانی استان عنوان کرد و ادامه داد: از آنجایی که بیشتر باغات فندق در استان وجود دارد. در ارتفاعات واقع شده اند، لازم است نگاه علمی به این سوال داشته باشیم ما می خواهیم با رویکردی جدید از باغ ها استفاده کنیم.

محمدی با اشاره به اینکه 80 محصول کشاورزی در گیلان تولید می شود که از این تعداد 22 محصول در رتبه بندی قرار دارند، تصریح کرد: گیلان در تولید فندق رتبه اول کشور را دارد.

وی بهره وری بیشتر باغات فندق و افتتاح صنایع تبدیلی و تکمیلی در منطقه را مستلزم سرمایه گذاری دانست و افزود: سیاست های دولت فراهم آوردن شرایط برای حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی در منطقه است، بنابراین جدا از این محصول از نوع خام نیست، باید به خارج از منطقه صادر شود و باید شرایط را برای بهره مندی بیشتر کشاورزان فراهم کرد.

محمدی از نگاه ویژه دولت سیزدهم به ظرفیت و پتانسیل کشاورزی در تولید و اشتغال زایی در استان گیلان خبر داد و افزود: در تلاش هستیم تا با توجه به شعار سال و با یک نگاه علمی از این ظرفیت ها نهایت بهره را ببریم. چشم انداز.

وی برگزاری اعیاد از جمله جشنواره فندق را فرصتی برای ارتباط بیشتر حاکمان و کشاورزان ارزیابی کرد و تاکید کرد: این ابلاغ علاوه بر توسعه کشاورزی فرصت پیگیری های نماینده مردم در مجلس را می دهد. و استاندار در سطح استانی و کشوری.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان منطقه اشکورات رودسر را پایتخت فندق ایران دانست و افزود: فندق مصارف دارویی نیز دارد.

وی از تلاش سازمان جهاد کشاورزی برای ایجاد تشکلی قوی برای حمایت از فندق کاران استان خبر داد و گفت: این سازمان می تواند مشکلات فندق کاران را در سطح استان و کشور پیگیری کند.

عدم استفاده متعادل از کود کشاورزی در اشکورات

محمدی استفاده از کود کشاورزی را یکی از معضلات مناطق فندق شکن عنوان کرد و گفت: متاسفانه در منطقه اشکورات شاهد مصرف متعادل کود کشاورزی نیستیم.

وی با بیان اینکه محدودیتی در توزیع کودهای یارانه ای به کشاورزان و باغداران وجود ندارد افزود: توزیع کود منوط به ثبت اطلاعات باغداران در سامانه مورد نظر است.

من در حال پیگیری نگرانی های مربوط به بیمه باغداران هستم

رئیس جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به نگرانی کشاورزان از بیمه محصولات کشاورزی گفت: به زودی با رئیس صندوق بیمه محصولات کشاورزی تماس می گیرم و دغدغه کشاورزان را پیگیری می کنم، اما بیمه هم دستورالعمل خاص خود را دارد، مثلاً به آکو بدون خسارت هیچ غرامتی پرداخت نخواهد شد اما اکثر کشاورزان ما احساس می کنند باید بعد از بیمه غرامت دریافت کنند اما من قطعاً نگرانی های مربوط به نرخ هزینه را پیگیری خواهم کرد.

ایجاد بسترهای تحویل محصولات کشاورزی گیلان

وی در رابطه با نگرانی کشاورزان از قیمت گل گاوزبان و فندق گفت: دولت قیمت کالاهای اساسی را تعیین می کند و بقیه محصولات بر اساس عرضه و تقاضا است و باید با کمک سایر مسئولان استانی. ، بسترهایی را برای تحویل محصولات کشاورزی از جمله گل گاوزبان و فندق، چای و … فراهم کرده و بنا به دستور استاندار گیلان، شهرداران باید در این زمینه ما را همراهی کنند.

ثبت اشکورات رودسر به عنوان پایتخت ملی آجیل

رئیس جهاد کشاورزی استان گیلان همچنین خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم تا اشکورات رودسر را به عنوان پایتخت ملی فندز ثبت کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید