زخم کهنه بوروکراسی اداری بر پیکره کارآفرینی/ ضعف صنایع تبدیلی باعث از بین رفتن محصولات کشاورزی می شود.

در تمام استان های کشور کارآفرینان ممتازی وجود دارند که مشتاقانه در کوچه پس کوچه های بلاتکلیفی برای ایجاد اشتغال برای جوانان بر درهای بسته های حمایتی می کوبند تا شاید نور امید در دلشان بدرخشد که نمونه آن ها در استان قزوین یافت شد.

کارآفرینانی که در زمینه های مختلف اقتصادی، خدماتی، کشاورزی و اقتصادی فعالیت می کنند و سفره خیریه را برای ایجاد اشتغال برای خانواده باز کرده اند، اما مشکلاتی چون سنگریزه در کفش آنها گاهی قدرت و امید به ادامه راه را می گیرد و سرعت آنها را کم می کند. مراحل


توانایی کار بر اساس توانایی و باور به توانایی

بوروکراسی اداری و تداخل و تعارض قوانین مشکلی است که می تواند برای کارآفرینان در انجام کارهای اداری مشکل ساز شود.

63f6b353 4f7a 4015 a960 c636a638d1b3 خبر خاکستری



محسن دودانگه جوان 42 ساله قزوینی است که از 22 سال پیش فعالیت خود را در بخش کشاورزی و گلخانه و گلخانه آغاز کرد و با اتکا به قدرت و ایمان خود توانست به خودکفایی دست یابد و زمینه های شغلی را فراهم کند. برای جوانان هم نوع خود در شهرستان بوئین زهرا، کند است اما در طول مسیر با مشکلاتی مواجه می شود که انگیزه ای برای ادامه فعالیت در او ایجاد نمی کند.

وی فارغ التحصیل رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه امیرکبیر تهران و مدیریت بازرگانی از دانشگاه امام خمینی (ره) قزوین بود و عزم خود را برای غلبه بر مشکلات اشتغال و بیکاری به کار گرفت و با سرمایه اندک کار خود را آغاز کرد.

دودانگه علاقه مند به کشت آلوئه ورا است، وی در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین با بیان این مطلب گفت: در چهار سال گذشته و از سال 1358 به اتفاق دوستانم جزو اولین کسانی بودیم که در استان قزوین شروع به کشت آن کردیم و اکنون 6 سال است. هکتار از مجموع 20 هکتار گلخانه با آلوئه ورا کاشته شده و در طول زمان توسعه یافته است.

جوان قزوینی بیان می کند: با هر سرمایه کوچکی حتی 200 میلیون تومان می توان کشت آلوئه ورا را شروع کرد و کشت آن مزایای زیادی دارد. برخلاف گیاهان دیگر نیازی به گلخانه مدرن ندارد و می توانید با ساختار سنتی در این بخش کار کنید.

وی اذعان می کند: گیاه آلوئه ورا بسیار منعطف و سازگار با سرما، گرما و اقلیم است و این شرایط از جنبه های مختلف به نفع کشاورزی و کشاورزان است.

c045a733 94e2 46a3 926f 3931289a0efc خبر خاکستری


تولید بهترین نوع گیاه آلوئه ورا در بخشی از شهرستان بوئین زهرا

سازنده گیاه آلوئه ورا تصریح می کند: بیش از 80 گونه از این گیاه در جهان شناخته شده است و ابن سینا در کتاب قانون خود در این باره توضیح داده است. بهترین نوع آن و مکزیکی را که مصارف خوراکی، دارویی و بهداشتی دارد در گلخانه پرورش دادیم.

وی مصارف قابل توجه گیاه آلوئه ورا را بیان می کند: تمام قسمت های این گیاه حتی ریشه آن قابل استفاده است و هیچ عارضه ای ندارد، هرچند عدم فعالیت در زمینه صنایع تبدیلی آن بزرگترین مشکل کشور است.

دودانگه علاوه بر گلایه از عدم مدیریت در استفاده از صنایع تبدیلی توسط متولیان امر یادآور می شود: بسیاری از تجار داخلی با ارز دولتی بالا ژل آلوئه ورا وارد می کنند در حالی که اگر این گیاه را در داخل کشور مانور دهیم قطعا میزان آن به این گیاه خواهد رسید. 2 دلار

این جوان فعال اقتصادی با تشریح مزیت کشت آلوئه ورا در استان قزوین نسبت به سایر استان های کشور می گوید: نیاز به نیروی کار و آب محدود بزرگترین مزیت کشت آن نسبت به سایر محصولات گلخانه ای است و ارزش افزوده آن افزایش می یابد. با ماندگاری بیشتر

وی بیان می کند: فضای داخلی گیاه آلوئه ورا برای مشتری ارزش بیشتری دارد و هر چه میزان برگ در شرایط استاندارد بیشتر باشد، ژل بیشتری تولید می کند. در شرایط غیر استاندارد، گیاه به جای تولید ژل، ژل داخل برگ ها را مصرف می کند زیرا به غذا نیاز دارد.

b521885c f578 4a51 9028 c5b61112c22f خبر خاکستری




بوروکراسی اداری تولیدکنندگان را بی انگیزه می کند

دودانگه در خصوص میزان اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم بیان می کند: تلاش کرده ایم در این بخش فعالیت کنیم و اکنون برای 70 تا 80 نفر فرصت شغلی ایجاد کرده ایم.

این تولیدکننده آلوئه ورا با اشاره به چشم انداز برنامه های خود برای صنایع تبدیلی و تبدیلی می گوید: اگر مشتری پیدا شود گلخانه را می فروشیم و به خارج از کشور مهاجرت می کنیم. بروکراسی‌های اداری انگیزه تولید را از تولیدکنندگان می‌گیرند، دولت‌ها طوری با ما رفتار می‌کنند که انگار همیشه بدهکار آنها هستیم.

وی یادآور می شود: عزت و احترامی که در خارج از کشور به عنوان تولیدکننده داریم بیشتر از داخل است در حالی که در داخل اینطور نیست.

دودانگه اذعان می کند: سیستم اداری کشور به گونه ای است که برای تولیدکننده موانع ایجاد می کند و اگر دستگاهی چوب دستی به چرخ تولیدکننده نزند قطعا میزان تولید افزایش می یابد.

این فعال کشاورزی با اشاره به مشکلات رشد و تولید آلوئه ورا تصریح کرد: این گیاه امیدبخش نیست و مقاومت آن در برابر سرما و گرما بسیار بالاست؛ از این رو این گیاه در حال توسعه است. اگر 60 درصد هزینه های مرحله نگهداری سایر گیاهان را در نظر بگیریم، در کشت آلوئه ورا این میزان کمتر و 5 درصد است.

وی تصریح می کند: آلمان یک سوم درآمد نفتی ایران را از آلوئه ورا استفاده می کند، از سوی دیگر 60 درصد اقتصاد کشاورزی مکزیک بر پایه تولید آلوئه ورا است زیرا این کشور ساختار بیابانی دارد و خشک است. مهمترین دلیل موفقیت این کشورها استفاده از صنایع تبدیلی است.

2bf86ed6 8dbd 45ed 8b30 9017fb5c7dcb خبر خاکستری

دودانگه با اشاره به مزیت های توسعه کشت گلخانه ای در قزوین تصریح کرد: آینده کشاورزی در گرو گلخانه و اهمیت غذا به عنوان یکی از شاخص های مهم برای یک کشور است و در جایی که امنیت غذایی وجود داشته باشد 50 درصد از نیروهای نظامی هستند. امنیت فراهم شده است؛ گیاهی مانند آلوئه ورا با مصارف مختلف باید مورد توجه قرار گیرد.

یکی از پرورش دهندگان آلوئه ورا در استان قزوین می گوید: جهاد کشاورزی در این چرخه به غیر از صدور مجوز هیچ کاربردی ندارد; برای ساخت گلخانه باید سرمایه وجود داشته باشد، جهاد کشاورزی پول را در اختیار بانک گذاشته است و تا زمانی که کشاورز بتواند مبلغ مورد نیاز بانک را تامین کند، بانک به صورت مافیایی عمل می کند.

در نهایت می گوید: از سوی دیگر سازمان جهاد کشاورزی به تنهایی تلاش می کند، اما این تلاش بی نتیجه است زیرا قدرت پرداخت در اختیار بانک است. نقش جهاد کشاورزی زمانی پررنگ می شود که قدرت بانک را سلب کند و پولی که باید به دولت برای ساخت گلخانه یا تجهیز منابع گلخانه های فصلی و کمک به کشاورزان داده شود از طریق صندوق تحت کنترل پرداخت می شود. سازمان جهاد کشاورزی.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید