«کودکان کار» فاجعه غم انگیز کلانشهر کرمانشاه/ این زخم کهنه کی خوب می شود؟

ساعت: 11:52
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۵
کد خبر: 1792574

پدیده کار کودکان واقعیتی انکارناپذیر است که سالهاست به معضلی اجتماعی تبدیل شده است و کلانشهر کرمانشاه نیز از این قاعده مستثنی نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصادنیوز، «کودکان کار» واژه دردناکی است که بیشتر مردم با آن آشنا هستند و در کوچه و خیابان و سر چهارراه گل فروشی، اسپند دود، فال یا تمیزکردن شیشه ماشین ها و گاهی سطل های زباله را می بینیم. ; صحنه هایی که دل هر شهروندی را به درد می آورد.

کودکانی که تحت استثمار فقر، مشکلات اقتصادی یا فرهنگی یا باندها و مافیا قرار می گیرند، در معرض آسیب های جسمی، روحی، روانی و اجتماعی هستند.

59e837b3 8e95 493b 9e4d dc8719ba21c2 خبر خاکستری

اما سال هاست که طرح جمع آوری کودکان کار توسط شهرداری و طرح کار جایگزین توسط سازمان بهزیستی اجتماعی اجرا می شود.

سازماندهی کارگران و کودکان خیابانی باید به درستی و اصولی انجام شود

فرشته ایزدی در گفت و گو با مرصادنیوز گفت: کودکان کار به دلیل ویژگی های خاص جسمی و روحی در معرض انواع خشونت ها هستند.

این مددکار اجتماعی و کارشناس ارشد جامعه شناسی گفت: بسیاری از کودکانی که نان آور خانواده هستند به دلایل مختلف مجبورند ساعاتی از روز را به مشاغل خطرناک از جمله در خیابان بگذرانند.

وی افزود: به نظر می رسد با نگاهی گذرا به این پدیده تنها نهاد مسئول ساماندهی این معضل سازمان بهزیستی است در حالی که سازمان ها و ارگان های مختلف از جمله شهرداری، نیروی انتظامی، کمیته امداد، فرمانداری، خیریه ها و انجمن های «مدافعان حقوق کودک و سایر NGOهای فعال در این زمینه مسئول هستند.

5c32401b 8275 4f2b 8330 6be11b41473c خبر خاکستری

این مددکار اجتماعی خاطرنشان کرد: یکی از دلایل عدم رفع این مشکل در سال های اخیر موازی کاری همین سازمان های دولتی و غیردولتی است.

وی به توانمندسازی این کودکان و خانواده هایشان اشاره کرد و گفت: گام اول شناسایی و جذب این کودکان برای کار در خیابان است و گام دوم بر اساس مشکلاتی است که دارند و باعث شده در خیابان کار کنند. در سنین پایین «برنامه ریزی باید با همکاری این سازمان ها انجام شود.

ایزدی بیان کرد: ساماندهی کودکان کار و بی سرپرست باید به صورت صحیح، ریشه ای و اصولی انجام شود تا هر سال شاهد افزایش این قشر ضعیف و محروم نباشیم.

240 کودک کار در کرمانشاه ثبت نام شده اند

فرحناز محمدی در گفت و گو با خبرنگار مرصادنیوز اظهار داشت: دو مرکز آموزشی حمایتی روزانه به منظور حمایت و ساماندهی کودکان کار حامی کودکان کار و خانواده های آنان توسط بهزیستی در کرمانشاه راه اندازی شده است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه افزود: تاکنون 240 پرونده در این مراکز برای کودکان کار تشکیل شده است که خدمات آموزشی و مددکاری اجتماعی به آنها ارائه می شود که البته پیش بینی می شود تعداد کودکان کار بسیار بیشتر باشد.

b9ea4a4c f7a5 472f 9d9b 852916bc4672 خبر خاکستری

وی در ادامه به تشریح خدمات این مراکز حمایت از کودکان پرداخت و افزود: حرفه آموزی، برنامه های تفریحی گروهی، بازدید از خانه کودک، برنامه های آموزشی و بازگشت به مدرسه از دیگر خدمات است.

طرح «اشتغال جایگزین» ویژه کودکان کار کرمانشاه است

محمدی گفت: طرحی به نام اشتغال جایگزین برای کودکان کار در استان کرمانشاه در نظر گرفته شده است که در حال معرفی سایت ها و کارگاه های تولیدی مانند نجاری، مکانیک، پالایشگاه، تراشکاری و … هستیم که هم به صورت تخصصی آموزش دیده اند و هم کمتر آسیب می بینند.

وی افزود: در طرح مذکور هزینه کارآموزی توسط سازمان اجتماعی پرداخت می شود اما برای ایجاد انگیزه برای ادامه کار دانشجو (همان فرزندان کار) حقوق دریافت می کند.

8630f2f9 2388 4727 9c25 b154401e7607 خبر خاکستری

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه گفت: پانسیون با ظرفیت 25 نفر در استان برای کودکان خیابانی داریم. در این مرکز کودکانی که مورد آزار و اذیت قرار می گیرند، تحت حمایت خانواده نیستند و یا گاهی مورد آزار قرار می گیرند تا زمانی که شرایط مساعد برای بازگشت فراهم شود در این مرکز نگهداری می شوند.

محمدی در خصوص مدت استفاده از مدرسه شبانه روزی کودکان خیابانی گفت: استفاده از این مرکز در دو دوره 21 روزه قابل تمدید است. اگر شرایط مساعدی برای بازگشت کودک به خانواده فراهم نشود، مجدداً تحت حمایت اجتماعی قرار می گیرد و در نهایت به مراکز «شبه خانواده» هدایت می شود.

وی خاطرنشان کرد: جمع آوری کودکان کار وظیفه شهرداری است و سامانه 137 آماده واکنش در این زمینه است. نهادهای فرهنگی مانند راهنمایی، آموزش، صدا و سیما و معاونت اجتماعی نیز می توانند کمک کنند.

در کلان شهر کرمانشاه حومه های زیادی وجود دارد

محمدی گفت: متاسفانه محله های حاشیه نشین در کرمانشاه زیاد است و بیشتر کودکان کار از همین محله های حاشیه نشین هستند.

وی با اشاره به اینکه سازمان اجتماعی به عنوان متولی سلامت اجتماعی موظف به پاسخگویی به آسیب های اجتماعی است، خاطرنشان کرد: اگر همشهریان ما فردی یا مکانی را می شناسند که کودکان در آن کار می کنند و با آنها بدرفتاری می کنند، قطعا همینطور است. اطلاع رسانی شود تا پیگیری های لازم از طریق مراجع قضایی و انتظامی انجام شود.

b0295eed 79e4 45db a72e 4fd4c10cc80e خبر خاکستری

جمع آوری بچه ها کار شهرداری است

احسان احمدی نصر در گفت و گو با خبرنگار مرصادنیوز گفت: متاسفانه در چند سال اخیر علاوه بر همه آسیب هایی که در حوزه کودکان کار وجود دارد با مشکل کودکان نیز مواجه بوده ایم.

رئیس اداره اصلی نظارت بر خدمات شهری شهرداری کرمانشاه با بیان اینکه جمع آوری این کودکان اعم از زباله و معتادان بر عهده شهرداری است، خاطرنشان کرد: این افراد را به گلخانه منتقل و سپس اعزام می کنیم. برای حمایت آموزشی. «و ما برای مزایای اجتماعی پول می دهیم.

وی بیان کرد: کودکان کار با آسیب های جسمی و روحی فراوانی روبرو هستند اما از سوی دیگر چهره شهر را مخدوش می کنند و باعث ناراحتی شهروندان می شوند، بنابراین یکی از اصلی ترین راه های کنترل وضعیت موجود رفع شرایط اولیه حضور آنهاست. در خیابان ها و زباله ها. «او گرد است.

b046c6bf 6e36 4a9c 8b81 f17ef86a8bf5 خبر خاکستری

به گزارش مرصادنیوز، در حالی که آمار دقیق کودکان کار در کشورمان ثبت نشده است، سازمان ملل تعداد کودکان کار در جهان را پس از شیوع ویروس کرونا 160 میلیون نفر اعلام کرده است. آماری که هر روز به تعداد آنها اضافه می شود.

افزایش جمعیت کودکان کار به دلیل فقر و ناتوانی دستگاه های ذیربط در ساماندهی و حمایت از آنهاست که به اتحاد موقت این کودکان محدود می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید