افزایش تعداد کودکان کار در خیابان های تهران/کودکان کار زیر 6 سال جرم است; اگر او را دیدید با 123 تماس بگیرید

افزایش تعداد کودکان کار در خیابان های تهران/کودکان کار زیر 6 سال جرم است;  اگر او را دیدید با 123 تماس بگیرید

روز جدید در هر استان کشور یک مرکز آموزشی برای حمایت از کودکان و خانواده ها ایجاد شده است، اما با توجه به افزایش تعداد کودکان کار در تهران، ۲۱ مرکز از این تعداد در تهران ایجاد شده و در حال فعالیت هستند.

رئیس دفتر مستضعفان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور سالانه 15 میلیون تومان برای حمایت و توانمندسازی هر کودک کار و بی سرپرست در مراکز اجتماعی اعلام کرد.

محمدرضا حیدرهایی در گفت وگو با ایسنا، درباره ساماندهی کودکان کار اظهار کرد: در حال حاضر 500 کودک بدسرپرست و بدسرپرست کار و بی سرپرست در 20 مرکز نگهداری از کودکان اجتماعی در سراسر کشور نگهداری می شوند.

وی بیان کرد: سازمان اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان اجتماعی در قانون، مسئولیت رسیدگی به مشکلات کودکان کار و بی سرپرست را بر عهده دارد و بر اساس قانون حمایت از کودکان مصوب 1398، موظف به شناسایی، جذب، حمایت و توانمندسازی است. این کودکان با همکاری نهادها. کند می افزاید: برای کاهش تعداد کودکان کار در خیابان ها و جاده ها باید خانواده های آنها را توانمند کرد. در این راستا سازمان مراقبت اجتماعی مراکزی را تحت عنوان مراکز آموزشی، حمایتی کودک و خانواده ایجاد کرده است که در حال حاضر 62 مرکز در این حوزه فعالیت می کنند.

افزایش تعداد کودکان کار در تهران

حیدرهایی خاطرنشان می کند: در هر استان کشور یک مرکز آموزشی برای حمایت از کودکان و خانواده ها ایجاد شده است، اما با توجه به افزایش تعداد کودکان کار در تهران، 21 مرکز از این تعداد در تهران ایجاد و در حال فعالیت هستند.

وی در پاسخ به این سوال که با وجود حضور بیشتر کودکان کار و بی سرپرست در تهران، آیا 21 مرکز حمایت آموزشی از این کودکان می توانند پاسخگوی نیازهای آنها باشند؟ وی توضیح می دهد: با توجه به پهنه بندی که در استان تهران انجام شده است باید آنچه از مراکز در زمینه شناسایی کودکان کار و بی سرپرست می خواهیم به درستی انجام شود که به گفته وی این تعداد مرکز حمایتی برای شهر کافی است. تهران.

حیدرهای می افزاید: 21 مرکز حمایت آموزشی از کودکان کار و بی سرپرست در تهران وجود دارد که به گفته وی این تعداد مرکز به شرط اجرای صحیح کلیه دستورالعمل های حمایتی (شناسایی کودکان، شمارش مناطق و پهنه بندی مناطق) کافی است. . به گفته برخی از مراکز، آنها این وظایف را به درستی انجام نمی دهند و در جلساتی که از ابتدای سال با آنها داشته ایم، از آنها خواسته ایم که اگر نمی توانند این اقدامات را انجام دهند، عقب نشینی کنند.

رئیس خدمت اقشار آسیب پذیر اجتماعی سازمان مددکاری اجتماعی تصریح می کند: کودکان کار و بی سرپرست در محل کار شناسایی و بر اساس محل کار به مراکز آموزشی و حمایتی این منطقه هدایت می شوند.

پیش بینی حضور 14 هزار کودک کار و بی سرپرست در کشور

تاکنون 7000 کودک شناسایی شده اند

به گفته حیدرهایی، تاکنون 7 هزار کودک کار و بی سرپرست در کشور شناسایی و از این مراکز خدمات دریافت کرده اند.وی ادامه می دهد: بر اساس برآوردها 14 هزار کودک کار و بی سرپرست در کشور وجود دارد.

وی در خصوص 7 هزار کودک کار و بی سرپرست که هنوز شناسایی نشده اند، می گوید: پیش بینی می شود بسیاری از این کودکان شاغل باشند اما کودکان بی سرپرست نباشند. این کودکان ممکن است در شمارش کارگاه حق بیمه لحاظ نشوند بنابراین حق بیمه پرداخت نمی کنند. اگر این کودکان ایرانی باشند مشمول سرشماری کارگری می شوند اما اگر شهروند باشند مشمول سرشماری نمی شوند تا بیمه پرداخت نکنند. شهروندان غیرمجاز به دلیل نداشتن شناسنامه نمی توانند در این خصوص شکایت کنند.

85 درصد کودکان کار شناسایی شده «ایرانی» نیستند.

این رقم در تهران به 63 درصد می رسد

حیدرهایی با اشاره به اینکه 85 درصد کودکان کار و بی سرپرست شناسایی شده در کشور را اتباع بیگانه تشکیل می دهند، می گوید: 63 درصد از کل کودکان کار و بی سرپرست شناسایی شده و شاغل در تهران را اتباع بیگانه تشکیل می دهند.
70 درصد کودکان کار و بی سرپرست «خارجی» فاقد مدارک هویتی هستند

بهزیستی نمی تواند به این کودکان خدمات آموزشی و مادی ارائه دهد

وی با بیان اینکه 70 درصد این اتباع بیگانه غیرمجاز و فاقد مدارک هویتی هستند و سازمان نمی تواند به این کودکان خدمات توانمندسازی و آموزشی ارائه کند و تنها می توانند از حمایت های غیر مادی سازمان بهره مند شوند، بر اهمیت استفاده از ظرفیت های مردمی تاکید کرد. و ضرورت اطلاع رسانی عمومی در مورد کودکان کار و بی سرپرست بیان می کند: مردم باید بدانند هرگونه کمک و پرداخت مالی به کودکان کار و بی سرپرست با هدف آسیب رساندن به این کودکان است و از پرداخت پول و کمک مالی به این کودکان خودداری کنند.

کار کردن برای کودکان 0 تا 6 ساله جرم است. اگر کودکی دیدید با 123 تماس بگیرید

رئیس سرویس ضعیف اجتماعی سازمان اجتماعی می افزاید: با توجه به اینکه طبق قانون کار کودکان 0 تا 6 سال جرم است، در صورت مشاهده کودکان 0 تا 6 ساله توسط هموطنان در حال تکدی گری، کار، کار و خیابان. و غیره با مراکز با شماره اجتماعی 123 اورژانس تماس بگیرید تا اورژانس ها به اورژانس مراجعه کرده و کودک را از وضعیت خطرناک خارج کنند. همچنین در صورت مشاهده کودکانی که بیش از 6 سال کار می کنند می توانند علامت دهند و همکاران آنها را به مهدکودک های کودکان معرفی می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید