طرح آموزش و استعدادیابی کودکان کار را دنبال می کنیم/ بیش از 30 مدرسه ویژه کودکان کار در حال اجراست.


ساعت: 13:34
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۶
کد خبر: 1904190

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران گفت: اولویت ما مشاوره با این کودکان است و در مرحله بعدی به والدین و سرپرستانی که این کودکان را به کار اجباری می اندازند تذکر می دهیم و برنامه آموزشی و یک برنامه آموزشی داریم. برای کشف استعدادهای این کودکان برنامه ریزی کنید

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ احمد احمدی صدر در حاشیه مراسم هفته ملی کودک با حضور 1000 کودک در سالن همایش های برج میلاد تهران به تشریح روند ساماندهی کودکان کار و بی سرپرست گفت: ساماندهی کودکان چند مولفه دارد که یکی از آنها ساماندهی کودکان کار و بی سرپرست است. ورود کودکان اتباع خارجی تهران است و از سوی دیگر با شبکه های استثمار کودکان برخورد می شود و قانون نیز به صراحت در این مورد نظر داده است.

وی افزود: کودک آزاری به این معنا که افراد کودکان را برای انجام کار اجباری اجیر می کنند که باید طبق قانون با آن برخورد شود. بدون شک در صورت انجام و تداوم این کارها همچنان شاهد حضور این کودکان در چهارراه ها خواهیم بود و در صورت ساماندهی این مولفه ها تعداد آنها در چهارراه های تهران کاهش می یابد.

احمدی صدر ادامه داد: طرح سازمانی به این معناست که این بچه ها از شهر به خانه بروند و دوباره در یک چرخه به چهارراه های شهر برگردند. کار درستی نیست.» مطمئناً کار درست توجه به شخصیت این بچه هاست. این بچه ها افرادی هستند که می توانند برای کشور مفید باشند و افتخارآفرینی کنند. بر همین اساس طرح سازمانی را شروع نکردیم که در 32 مرحله تکمیل می شود. چون فکر می کنیم اجرای چنین طرحی پاسخگو نیست. ما معتقدیم که باید به عنوان فرزندان خانواده به استعدادهای آنها توجه کنیم و در نتیجه از ظرفیت موجود در تهران بهره ببریم.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران تاکید کرد: اولویت ما مشورت با این کودکان است و در گام بعدی به والدین و سرپرستانی که این کودکان را به کار اجباری می آورند تذکر می دهیم و برنامه آموزشی داریم و کشف استعدادها برای این بچه ها دنبالشان می کنیم و به آنها توجه می کنیم تا آنها هم متوجه ما شوند. موضوع آموزش، شغل و فناوری را برای آنها پیگیری خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: یک خانواده نیازمند پس از رفع نیاز، به استخدام کودکان برای بیگاری ادامه نمی دهد. اما خانواده ای که بچه های زیادی در کوچه و خیابان دارند و درآمد بالایی در حد 50 میلیون تومان در ماه دارند در واقع فرزندشان را استثمار می کنند.

به گفته احمدی صدر، شهرداری تهران در این مرحله نقش حمایتی را ایفا می کند و امکانات خارج از زیرساخت ها را در اختیار این کودکان قرار می دهد. بیش از 30 مدرسه ویژه برای کودکان کار وجود دارد، اما این کافی نیست. همه این مدارس باید به کانون استعدادیابی تبدیل شوند و نهادهای حمایتی مانند بهزیستی و کمیته امداد خانواده ها را حمایت کنند.

وی ادامه داد: راه حل پاکسازی معابر این کودکان توجه، شناخت و شناسایی استعدادهای این کودکان و البته در عین حال مقابله با مشکلات و جلوگیری از ورود اتباع و کودکان بیگانه ضروری است. مهاجرت مربوط به این موضوع است. امیدواریم تا پایان سال جاری شاهد تحولات جدیدی در این زمینه باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید