ده ها مدرسه در لیست ساخت و ساز / اموال اهدایی به مدرسه سازی نیز در لیست است / خیرین مدرسه ساز نگران هستند: دیگر به روند ساخت مدرسه اعتماد نخواهیم کرد.

ده ها مدرسه در لیست ساخت و ساز / اموال اهدایی به مدرسه سازی نیز در لیست است / خیرین مدرسه ساز نگران هستند: دیگر به روند ساخت مدرسه اعتماد نخواهیم کرد.

ده ها مدرسه از 31 استان کشور در لیست املاک مازاد وزارت آموزش و پرورش برای طرح بهره وری قرار دارند. همچنین در این فهرست تعدادی از زمین ها، ساختمان های مسکونی، ساختمان ها و املاک اهدایی برای ساخت مدرسه قابل توجه است. معرفی مدارس و چند خانه مسکونی و وقفی که قرار بود برای ساخت مدرسه استفاده شود و اکنون به اموال مازاد آموزش و پرورش تبدیل شده است، برای خیرین مدرسه ساز نگرانی ایجاد کرد.

روزنامه پیام ما نوشت: ده ها مدرسه از 31 استان کشور در لیست املاک مازاد وزارت آموزش و پرورش برای طرح بهره وری قرار دارند. همچنین در این فهرست تعدادی از زمین ها، ساختمان های مسکونی، ساختمان ها و املاک اهدایی برای ساخت مدرسه قابل توجه است. معرفی مدارس و چند خانه مسکونی و وقفی که قرار بود برای ساخت مدرسه استفاده شود و اکنون به اموال مازاد آموزش و پرورش تبدیل شده است، برای خیرین مدرسه ساز نگرانی ایجاد کرد.

زهرا گیتی نژاد، مدیرعامل موسسه مهرگیتی ضمن انتقاد از روند غیرشفاف شناسایی این املاک گفت: همه ما نگران هستیم و نمی دانیم تکلیف اعتباراتی که باید برای ساخت مدرسه می شد چه می شود.

چه روندی منجر به انبوه املاک و مستغلات در آموزش و پرورش شده است؟

روند غیرشفاف شناسایی املاک مازاد طرح تولید واکنش های زیادی را به همراه داشته است. بر اساس اعلام دبیرخانه شورای عالی تولید دارایی های دولتی، فرآیند شناسایی املاک مازاد بر اساس ماده (۸) آیین نامه اجرایی است. به این ترتیب دارایی های دولت اعم از کلیه اراضی، اموال غیرمنقول و سایر املاک و دارایی های غیرمنقول در اختیار دستگاه های اجرایی شناسایی می شود. کلیه دارایی های موضوع بند (1) که تحت مالکیت یا مدیریت دستگاه های اجرایی است مشمول شناسایی می باشد. دارایی های دارای اسناد رسمی، بدون دفتر اسناد رسمی، اجاره، وقف، سرقفلی و مانند آن نیز مشمول شناسایی هستند. دستگاه های اجرایی موظفند اطلاعات کلیه دارایی های مشخص شده را در سامانه سادا (سامانه جامع دارایی های دستگاه های اجرایی) ثبت و یا تکمیل کنند.

برای شناسایی صحیح دارایی ها، کلیه دستگاه های اجرایی دارای سامانه مکان محور املاک و اراضی اعم از سازمان نقشه برداری کشور، وزارت جهاد کشاورزی، شرکت ها و سازمان های زیرمجموعه وزارت نیرو، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سازمان ملی زمین و مسکن، شهرداری ها و شرکت پست جمهوری اسلامی ایران موظفند در برقراری ارتباط و تبادل الکترونیکی اطلاعات با سامانه سادا همکاری کنند. به منظور اطمینان از ثبت اطلاعات دارایی توسط مقامات اجرایی در سامانه سادا، پرداخت هر وام اعم از طرح های تعمیرات اساسی و ماشین آلات و تجهیزات، هزینه های آب و برق و همچنین هرگونه پرداخت بابت تجهیزات، نگهداری و غیره. هزینه ها از محل درآمد خصوصی، سایر منابع یا اعتبارات و منابع شرکت های دولتی منوط به ثبت اطلاعات مالکیت در سامانه سادا می باشد. وزارت امور اقتصاد و دارایی به منظور ارتقای ظرفیت سامانه سادا و همچنین امکان بهره برداری مناسب از ظرفیت این سامانه برای شناسایی دارایی ها، نسبت به هوشمندسازی فرآیند تولید به ویژه با بهره گیری از مزیت ها اقدام خواهد کرد. ظرفیت سیستم SADA و ارتقاء آن. این توضیحات برای شناسایی دارایی ها در سایت دبیرخانه کمیسیون عالی تولید دارایی های دولتی و مازاد هر یک از این دارایی ها، بر اساس مفاد ماده (9) آیین نامه اجرایی، بر اساس آنچه که وجود دارد، ارائه شده است. داده شده در این پایگاه، بستگی به خوداظهاری موسسات در ابتدای سوال دارد.

مکان هایی که دارای کاربری مسکونی، اجتماعی، تفریحی و یا بهره برداری مشابه هستند، مازاد تلقی می شوند و برای فروش و تولید دارایی های دولتی در اولویت قرار می گیرند. هر دارایی که در حال حاضر مطابق با تعهدات ذاتی دستگاه مربوطه استفاده نمی شود، مازاد تلقی می شود. فضاهای اداری بدون توجیه اقتصادی از نظر ارزش سرانه استاندارد یا ارزش منطقه ای و موقعیت جغرافیایی و دارایی هایی که بلااستفاده هستند یا در حال حاضر مورد استفاده نیستند، مانند زمین خالی، دارایی های دارای کاربری تجاری، مسکونی، مسکونی و مشابه یا کاربری یا بهره برداری. دارایی های مازاد محسوب می شوند.

با این حساب با توجه به روی کار آمدن وزارت آموزش و پرورش به عنوان یکی از اولین نهادها در طرح تولید، این احتمال وجود دارد که این وزارتخانه املاک مازاد خود را اعلام کند.

این در حالی است که وزارت آموزش و پرورش مدام در اخبار تشویق مردم به ساختن مدرسه است و از سوی دیگر کمبود فضای آموزشی در سراسر کشور یکی از دلایل ترک تحصیل دانسته می شود.

ما به دنبال فروش املاک آموزشی نیستیم

به گزارش ایسنا، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در حاشیه سفر به تنکابن در خصوص آغاز اجرای طرح بهره وری آموزش و پرورش به گفته وزیر اقتصاد گفت: با بهره وری بحث فروش مطرح نیست. و در واقع تعدادی از املاک مازاد استفاده نشده وجود دارد “آموزش برای تکمیل پروژه ها در مناطق محروم استفاده خواهد شد.”

نوری با بیان اینکه تعدادی از این املاک شناسایی و به مراجع ذیربط اعلام شده است، گفت: در صورت صدور مجوز، پیش بینی می شود مدارس مناطق محروم و تخریب شده و مدارس مناطق اتصال ساماندهی و ساماندهی شوند. بر اساس این طرح نوسازی شده و این طرح فقط برای نوسازی است و تکمیل و تجهیز مدارس در اولویت مناطق محروم خواهد بود.

این به فرآیند مستندسازی مالکیت دارایی ها اشاره دارد. براساس اعلام دبیرخانه شورای عالی، ایجاد دارایی های دولتی پس از تنظیم سند رسمی دارایی و همچنین تبدیل اسناد مالکیت غیر یک برگی به سند تک برگی برای سهولت در معاملات و یا سهولت کار انجام می شود. فرآیند تولید دارایی همچنین دریافت استعلام از نهادهای نگهبانی برای هر یک از دارایی ها، رفع موانع قانونی تثبیت مالکیت از جمله رفع ایراد یا عزل مالک دارایی، تنظیم اسناد تجمیع یا تفکیک طبق تصمیمات اتخاذ شده برای هر نوع اقدام در فیلد فروش و تولید دارایی، مدت یک ماهه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای صدور یا اصلاح اسناد مالکیت زمین و املاک صادره از وزارت امور اقتصادی و دارایی به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران. ایران با نمایندگی وزارت اقتصاد و دارایی از دیگر فرآیندهایی است که در این فرآیند باید طی کنند. همچنین معرفی دارایی‌های مازاد دارای پرونده‌های مفتوح در مراجع قضایی و آخرین وضعیت رسیدگی به آنها با توجه به منشأ دعاوی و راه‌های تسریع در ختم پرونده‌ها و پیگیری تصمیمات هیئت‌مدیره. در سیستم قضایی برای رفع موانع قانونی برای دارایی ها. دارایی های مازاد دارایی های مازاد پرونده های دادگاهی که توسط دبیرخانه هیئت در مراکز استان ها مطرح می شود باید ظرف سه ماه رسیدگی و تصمیم گیری شود.

خیرین مدرسه ساز نگران هستند

با این وجود، قرار گرفتن خانه اهدایی فردی به نام کبری زند سرابی به عنوان ملک مازاد در فهرست املاک خراسان رضوی، نگرانی خیرین مدرسه ساز را افزایش داد. آنها نمی دانند مدارسی که در لیست املاک مازاد قرار گرفته اند خوب هستند یا خیر و نگران هستند که تکلیف صندوق های آنها چه می شود.

زهرا گیتی نژاد، مدیرعامل موسسه مهرگیتی درباره نگرانی این خیرین به «پ» می گوید: «این اسامی که تا به امروز منتشر شده، اضطراب را در دل خیرین به شدت افزایش داده است و نگران هستیم که شفاف نبودن روند کار. معرفی این اموال منجر به از دست دادن خیرین و از بین رفتن اعتماد و تمایل آنها به حضور در این عرصه می شود. مسئولان باید این روند را رسما توضیح دهند و صحت این خبر را توضیح دهند. و ادامه می‌دهد: «آن‌ها نگران هستند که چه بلایی سر دارایی‌هایشان می‌آید و مسئولان باید دقیقاً توضیح دهند که فروش این مدارس که به عنوان املاک مازاد اعلام شده است، چقدر است.

این در حالی است که وزیر آموزش و پرورش همچنان بر شناخت و یادآوری مسئولیت اجتماعی افراد توانمند و تشویق آنان به امور خیر و مدرسه سازی تاکید دارد.

احمد میدری، اقتصاددان و معاون اسبق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیش از این گفته بود: «از بین تمام وزارتخانه ها، وزارت آموزش و پرورش بیشترین کمک های مردمی و خیرین مدارس را جذب می کند.» وقتی سازوکار تولید نامشخص است. و فرصت فساد به وجود می آید و مال وقف شده مازاد تشخیص و انتقال می یابد; آیا مردم مایل به مشارکت و سرمایه گذاری در آموزش هستند؟ با این رویکرد فروش مدارس، از پنبه صندوق های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش استفاده می شود».

امیر جلالی نژاد، معلم مدرسه موسسه توسعه پایدار اردیبهشت سیستان و بلوچستان ضمن اذعان به این موضوع می گوید: واگذاری زمین و اهدای ملک کار ساده ای نیست و قطعاً باعث مقاومت جامعه محلی خواهد شد. چون خیرین برای ساخت مدرسه اموال و زمین می دهند و به عنوان فردی که در این زمینه فعال هستم فکر می کنم خیری که چنین اخباری را می شنود، اگرچه قطعاً جلوی این اقدامات را می گیرد، اما دیگر به روند ساخت مدرسه اعتماد نخواهد کرد. “

به گفته وی، مردم همچنان به این حوزه اعتماد دارند و با شکل گیری «روند غیرشفاف در روند ساخت مدرسه» هم اعتماد مردم خدشه دار می شود و هم مشارکت آنها در مدرسه سازی کاهش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید