کارمند وزارت بهداشت: در قانون جدید هدایت یا حمایت از سقط جنین جرم تلقی می شود / سقط جنین زیر 4 ماه نیز ممنوع است / طبق قانون مادران باردار زیر 35 سال که سابقه زایمان ندارند با مشکل نیازی به غربالگری نیست

کارمند وزارت بهداشت: در قانون جدید هدایت یا حمایت از سقط جنین جرم تلقی می شود / سقط جنین زیر 4 ماه نیز ممنوع است / طبق قانون مادران باردار زیر 35 سال که سابقه زایمان ندارند با مشکل نیازی به غربالگری نیست

روز جدید : صابر جباری، رئیس اداره جمعیت، جوانان وزارت بهداشت، جزئیات دستورالعمل «نگهداری و مراقبت از جنین سالم» را که اخیراً از سوی وزیر بهداشت به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ شده است، تشریح کرد.

صابر جباری در خصوص دستورالعمل «حفظ و مراقبت از جنین سالم» که از سوی وزیر بهداشت ابلاغ شد، گفت: ماده 53 قانون حمایت از خانواده و جوانان که بر اساس آن این دستورالعمل ابلاغ شده است، بر اساس این دستورالعمل؛ استاندارد و هدفمند می شود.

وی افزود: قبل از صدور دستورالعمل، روند کار به این صورت بود که متخصصان بهداشت و درمان، مادران باردار را شناسایی و در سطح بسیار بالاتری برای غربالگری ارجاع می دادند که این روش در سیستم شبکه بود. در حال حاضر این کار توسط متخصصین زنان و زایمان با استانداردهای دقیق تری انجام می شود. قبلا غربالگری اجباری بود اما الان طبق قانون اجباری نیست و باید به درخواست والدین و با تشخیص متخصص زنان انجام شود.

جباری ادامه داد: بر اساس دستورالعمل، مادران باردار زیر 35 سال که سابقه به دنیا آوردن فرزندی با مشکلات ژنتیکی و سندرم داون ندارند، نیازی به غربالگری ندارند، اما مادران بالای 35 سال و کسانی که انجام می دهند. سابقه به دنیا آوردن فرزندانی با مشکلات ژنتیکی یا سندرم داون را داشته باشند.» برای معاینه که می توانند با مراجعه به کلیه متخصصین زنان و زایمان در سراسر کشور طبق این دستورالعمل خدمات غربالگری دریافت کنند.

رئیس اداره جوانان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه غربالگری قبل از اعمال این دستورالعمل رایگان نبود، گفت: داشتن فرزندی با مشکل ژنتیکی یا سندرم داون و بعد از آن، در صورت ارائه خدمات، باید قیمت تمام شود. be آزادانه محاسبه می شود.

وی در پاسخ به این سوال که اگر جنین حاصل ازدواج خونی باشد ولی مادر اولین بارداری خود را تجربه کند و کمتر از 35 سال سن داشته باشد باز هم مشمول این دستورالعمل نمی شود؟ آنها متاهل هستند که طبق دستورالعمل های دیگر درمان می شود.

وی افزود: در قانون حمایت از خانواده و جوانان جمعیت یک کلمه کلیدی به نام حق حیات جنین داریم و این به این معناست که وقتی اسپرم تشکیل می شود نباید آن را شیء تلقی کرد. ما معتقدیم که قدرت والدین دارد. در هیچ کجای دنیا در مذاهب اینطور نیست و سقط جنین عمدا ناپسند است. در کشور ما که مسلمان هم هستیم، سقط جنین بعد از تشکیل نطفه همچنان ممنوع است، حتی اگر جنین کمتر از 4 ماه باشد.

وی به جنبه های قانونی این موضوع اشاره کرد و ادامه داد: قانون جدید سقط جنین را جرم انگاری یا تسهیل می کند و با جرایم سنگین برای متخلف برخورد می کند. به عنوان مثال، اگر فردی درگیر سقط جنین در گروه پزشکی باشد، پروانه پزشکی وی حتی در صورت سقط عمدی باطل می شود.

دیدگاهتان را بنویسید