داروی سقط جنین؟ زایمان در منزل/ «لغو وسایل پیشگیری از بارداری به معنای افزایش حاملگی های ناخواسته و سقط های عمدی است»

داروی سقط جنین؟  زایمان در منزل/ «لغو وسایل پیشگیری از بارداری به معنای افزایش حاملگی های ناخواسته و سقط های عمدی است»

یک محقق می گوید: در قانون جوانان جمعیت مجازات های سنگینی را برای سقط جنین در نظر گرفته اند یا بر اساس این قانون توزیع قرص ها و مواد مصرفی ضد بارداری را بسیار محدود کرده اند در حالی که این مشکلات باعث افزایش حاملگی های ناخواسته می شود. و طبیعتاً آمار سقط جنین های غیر رسمی». زیرزمینی و غیربهداشتی نیز در حال افزایش است».

مستوره برادران نصیری: سقط جنین در ایران مانند اکثر موضوعات ممنوعه آمار رسمی ندارد، اما سه روز پیش در جلسه ستاد کشوری جمعیت، رئیس جمهور آمار ارائه شده از سقط جنین را نگران کننده اعلام کرد.

ابراهیم رئیسی خواستار توجه ویژه وزارت بهداشت به این حوزه شد و تاکید کرد: برای برخورد با متخلفان در این حوزه باید هماهنگی بیشتری با دستگاه قضایی صورت گیرد.

بلافاصله پس از این صحبت‌ها، سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد: دستورالعمل‌های مشخصی در خصوص توزیع داروهای مرتبط با سقط جنین نیز منتشر شده و این داروها دیگر در دسترس نیستند.

با این حال، به محض استفاده از موتورهای جستجو برای دسترسی به داروهای مختلف سقط جنین، اطلاعات گسترده و حتی سایت هایی پیدا خواهید کرد که داروی مورد نظر را با یک تماس به منزل شما تحویل می دهند.

یکی از این اعداد یکی از قرص های معروف سقط جنین را با 90% تضمین می کند. آدرس خیابان پیروزی است اما اگر بخواهید به گفته فروشنده «دارو درب منزل تحویل داده می شود، فقط پولتان باید نقد باشد».

قرص مورد نظر دارای قیمت های آمریکا، آلمان، انگلیسی و هندی به ترتیب 1 میلیون، 1.200.000، 2.650.000 تومان می باشد. همچنین روش های تشخیص اصالت دارو را توضیح می دهد.

با توجه به هنر. ماده 58 قانون حمایت از خانواده و جوانان، اما توزیع داروهای رایج سقط جنین تنها در داروخانه های مراکز بیمارستانی مجاز است. بنابراین هرگونه خرید، فروش و توزیع داروهای مشخص شده، خارج از سامانه رهگیری دارویی وزارت بهداشت، غیرقانونی است. ضمناً نگهداری و حمل این داروها بدون تجویز پزشک جرم بوده و طبق قانون مجازات اسلامی مشمول مجازات درجات سه تا شش خواهد بود.

ماده 56 قانون حمایت از خانواده و جوانان نیز سقط جنین را ممنوع کرده و آن را جرم عمومی و جزای نقدی، حبس و ابطال پروانه پزشکی می داند. بر اساس این بند از قانون، تنها در مواردی که جان مادر در خطر جدی باشد و حفظ جان او محدود به سقط جنین باشد، می توان درخواست سقط جنین را به مراکز پزشکی قانونی ارائه کرد.

شهیده جهانیان، عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس و متخصص بهداشت باروری پیش از این در گفت وگو با خبرگزاری فارس، آمار غیررسمی سقط جنین در کشور را 450 تا 600 هزار سقط قانونی و غیرقانونی در سال اعلام کرده بود.

سقط قانونی که به آن سقط درمانی نیز گفته می شود، در ایران از سال 1383 در این نوع سقط با تشخیص سه پزشک متخصص و با تایید رسمی پزشکی قانونی مبنی بر بیمار بودن جنین به دلایل پزشکی از جمله عقب ماندگی و ناهنجاری به تصویب رسیده است. سقط جنین در صورتی مجاز است که مادر یا بیماری خاصی که جان مادر را تهدید می کند قبل از چهار ماهگی جنین باشد.

چرا سقط جنین؟

سقط جنین عمدی نه تنها آمار رسمی در ایران ندارد، بلکه دلایل این روش نیز به طور رسمی بررسی نشده است تا در اختیار رسانه ها قرار گیرد. معمولا دلایل مشترکی مانند اختلافات زناشویی، بی میلی، مشکلات اقتصادی و غیره وجود دارد. برای این مشکل

اما یکی از متخصصان زنان و زایمان بر اساس شواهد و اطلاعات خود به خبرآنلاین گفت: اکثر کسانی که به دنبال سقط جنین هستند با مشکلات اقتصادی و اجتماعی مواجه هستند، مشخصا مشکلات اقتصادی در تصمیم گیری برای بچه دار شدن تاثیرگذار است، خانواده هایی هستند که آرزوی داشتن فرزند را دارند اما نگرانی های مالی مانع از این تصمیم می شود و در صورت بارداری ناخواسته به دنبال سقط جنین می روند».

این پزشک درباره دلایل اجتماعی مددجویان برای سقط جنین ادامه می دهد: مشکل کسانی که مشکلات اجتماعی دارند این است که در روابط غیررسمی و قبل از ازدواج زندگی می کنند و برای آنها چاره ای جز سقط وجود ندارد.

این پزشک همچنین تاکید می کند که برخی از زوج ها هم می آیند و می گویند در شرایطی که جامعه فضای بهتری داشته باشد ترجیح می دهند بچه دار شوند و چون این موضوع را به آینده موکول می کنند به دنبال سقط جنین هستند. به گفته وی، افرادی هستند که به دلیل مسائلی مانند مهاجرت، بارداری ناخواسته را به سقط جنین تبدیل می کنند.

کاهش دسترسی به داروهای ضد بارداری، افزایش تعداد سقط جنین

با این تفاسیر سوال مهمی که مطرح می شود این است که سقط جنین تا چه حد می تواند تاثیرات منفی بر رشد جمعیت کشور داشته باشد؟ شهلا کاظمی پور، جمعیت شناس و مدرس بازنشسته دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه نمی توان به آمار غیررسمی سقط جنین در کشور اعتماد کرد، به خبرآنلاین گفت: آمار دقیقی در این زمینه نداریم و می توانیم بررسی کنیم. بحث چند سقط جنین است.» رشد جمعیت تأثیر منفی دارد، اما طبق این آمارهای غیررسمی، تعداد سقط جنین در کشور حدود یک سوم تعداد موالید است.

به گفته این محقق، البته همه سقط ها عمدی نیست و درصدی از آنها به دلایل پزشکی غیرعمد بوده و قابل پیشگیری نیست.

وی ادامه می دهد: در قانون جمعیت جوانان مجازات های سنگینی برای سقط جنین در نظر گرفته اند و یا بر اساس این قانون توزیع قرص ها و لوازم پیشگیری از بارداری را بسیار محدود کرده اند در حالی که این مشکلات باعث افزایش حاملگی های ناخواسته و البته افزایش بارداری می شود. آمار سقط جنین های غیر رسمی، زیرزمینی و غیربهداشتی نیز در حال افزایش است.

این جمعیت شناس با اشاره به ممنوعیت عرضه رایگان وسایل پیشگیری از بارداری به ویژه در مناطق روستایی و کم برخوردار می گوید: مشکل اینجاست که سقط جنین های زیرزمینی و غیرقانونی می تواند در آینده به عوامل ناباروری تبدیل شود و این مشکل منجر به ناباروری آنها می شود. “

پیش از این در بحث دستورالعمل لغو غربالگری جنین توسط وزارت بهداشت، هشدار مشابهی از سوی سیمین کاظمی، جامعه شناس و پزشک به خبرآنلاین داده شده بود: «در حال حاضر با تصویب قانون جمعیت جوانان، غربالگری … ناهنجاری های جنینی از سطح مراقبت 1 حذف شده است و پزشکان و ماماها اجازه ندارند به مادر پیشنهاد کنند یا به مادر آموزش دهند که جنین ممکن است ناهنجاری داشته باشد. این کار را باید به سطح 2 یعنی پزشک متخصص سپرد. اما در بسیاری از مناطق به ویژه در استان های روستایی و فقیر، پزشک متخصص وجود ندارد و پزشکان عمومی و ماما خدمات ارائه می دهند و بخش قابل توجهی از مردم نمی توانند به پزشک متخصص مراجعه کنند تا بررسی کنند که آیا غربالگری لازم است یا خیر.

به گفته وی، در شهرها یافتن پزشک متخصص دشوارتر از پزشک عمومی است و اقشار ضعیف ممکن است نتوانند به متخصصان مراجعه کنند و این دستورالعمل برای حذف غربالگری از سطح یک مراقبت، آزمایش های مربوطه را از دسترس خارج می کند. از فقرا، دهقانان و مردم دور از مرکز.

دیدگاهتان را بنویسید