فاجعه کاهش جمعیت در کشور؛ از سقط جنین عمدی از پیری تا زایمان جلوگیری کنید

ساعت: 13:56
تاریخ انتشار: 1400/08/30
کد خبر: 1786064

ایران از سال 2016 در حال پیر شدن است و تصور می شود تا سال 1430 پیر شود. اگر جمعیت سالمند کشور بیش از حد بالا باشد، کشور دچار آسیب های جدی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از یک پارچهباروری یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های جمعیت‌شناسی و در نظام خانواده یکی از چالش‌های اصلی زوج‌ها در عصر حاضر است، زیرا مولفه‌ها و ویژگی‌های ساختار جمعیتی ایران تغییر می‌کند و روند پیری جمعیت ایران تغییر می‌کند. از چند سال پیش شروع شده و به سرعت در حال حرکت به این سمت است و ما داریم جوانان جمعیت را از دست می دهیم.

در سالهای اول پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، نرخ رشد جمعیت کشور حدود سه درصد بود. این بدان معناست که جمعیت سالانه نسبت به سال قبل حدود سه درصد افزایش یافته است، اما از اواخر دهه 60 این درصد کاهش یافته و این رقم در اوایل دهه 80 به حدود 1.5 درصد رسیده و در سال 1398 رشد جمعیت کشور به کمتر از یک رسیده است. درصد برای اولین بار

در سال 1335 میانگین سنی جمعیت 20.2 سال و در سال 1374 میانگین سنی حدود 30 سال برآورد شده است که نشان می دهد جمعیت ایران تقریباً 10 سال پیرتر است. با روند رو به رشد سالمندی و سالمندی، جمعیت کشور نیاز به مراقبت و هزینه بیشتری دارند و باید برنامه های اساسی برای جلوگیری از این روند اتخاذ شود.

سهم جمعیت و پیری جمعیت در 20 سال آینده دو برابر خواهد شد.ایران به سن بیش از 2016 رسیده است و تصور می شود تا سال 1430 پیر خواهد شد. اگر نسبت جمعیت بزرگسال کشور خیلی بالا باشد، کشور متحمل آسیب های جدی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی شود.

اما رسانه های مخالف و برخی رسانه های بومی و حتی رسانه های تازه تاسیس با ژست علمی روند جمعیتی کشور را بدون خطر نشان می دهند. بر اساس تحقیقات متقن، سالانه بیش از 500 هزار سقط عمدی در کشور انجام می شود و باید از خود بپرسیم که برای رفع این معضل چه اقدامات جدی از سوی متولیان، گروه های علمی، تخصصی و مذهبی انجام شده است؟ به عبارت دیگر کدام گروه و مسئولی برای کاهش سقط جنین اقدام جدی کرده است؟

ایران در حال افول است

حجت الاسلام شریعتی نژاد امام جمعه اشخان در گفت و گو با خبرنگار عصرترک با اشاره به اینکه خداوند انسان را برای عبادت و بندگی خود آفریده است، گفت: انسان می تواند از این طریق به هدف الهی برسد. نسل، ازدواج و خانواده

وی ادامه داد: آموزه های اسلامی شرایطی را برای تشکیل خانواده تعیین می کند که باید در همه جوامع بشری ایجاد شود، به ویژه در دین مبین اسلام که شرایط ازدواج بسیار مقدس و پسندیده تلقی می شود و اگر شرایط جوامع اسلامی شکل بگیرد. خانواده ما نسل بسیار تمیز و خوبی خواهیم داشت.

امام جمعه از اشخان تاکید کرد: هدف از ازدواج تنها بقای نسل نیست، بلکه روابط اجتماعی و روابط اخلاقی و لذات نفسانی نیز مورد توجه اسلام است و گفت: با ازدواج این موارد در راه حلال و پاک و پاکیزه

وی با تاکید بر اینکه ایران در حال افول است، گفت: بر این اساس همه دستگاه های اجرایی به ویژه دولت باید اقدامات انقلابی و خوب انجام دهند.

75665d08 9210 445b b77d 001aec467943 خبر خاکستری

کسانی که مسبب سقط جنین هستند نباید به راحتی مورد توجه قرار گیرند

امام جمعه آشنا با بیان اینکه قوانینی برای تحریک زایمان تصویب و به دستگاه های اجرایی مربوطه ابلاغ شده است، افزود: اگر قوانین به درستی اجرا شود قطعا کشور به اهداف عالی خود یعنی جوان شدن دست خواهد یافت. ، انقلابی، میدانی و در خط ولایت و امام به ویژه به اطاعت و بندگی خداوند خواهد رسید.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان بهداشت باید در تشویق خانواده ها به فرزندآوری اهتمام داشته باشند، گفت: مسئولان ذیربط به دلیل نگرانی مردم کشور اقدام به سقط جنین نکنند زیرا این اقدام نه تنها غیرقانونی نیست بلکه خطرناک و مغایر با موازین شرع است. .

خانواده ها سختی های ازدواج را کنار می گذارند

حجت الاسلام شریعتی نژاد یکی از دلایل تاکید اسلام بر ازدواج را تحکیم روابط اجتماعی و خانوادگی به ویژه خانواده اسلامی دانست و گفت: این در حالی است که فضای مجازی و رسانه های غربی با هجمه های ضد فرهنگی به خانواده های ایرانی سعی در تضعیف روابط خانوادگی دارند. . “

خطیب نماز جمعه اشخان تاکید کرد: خانواده ها باید عوامل دست و پا گیر ازدواج جوانان را از بین ببرند تا ازدواج آسان، اسلامی، دینی، مذهبی و انقلابی داشته باشند چرا که برای آیندگان و نسل ها بسیار لازم و ضروری است.

e7a233e8 a5ca 40a2 a573 9fb2a779c98c خبر خاکستری

بیشتر زایمان ها در آشپزخانه برای مادران بین 20 تا 24 سال است

علی زاهدی نیا مدیرکل ثبت احوال خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصرتارک در مانه و سملگان تعداد ولادت های این شهرستان در هفت ماهه امسال را 575 مورد عنوان کرد و گفت: تعداد ولادت ها قابل ذکر است. در شهرستان مانه و سملگان امسال 449 نفر در نقاط روستایی و 186 نفر در نقاط شهری بودند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 154 نفر افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه میانگین سنی مادران 27.5 سال است، گفت: بیشترین ولادت ها مربوط به مادران در گروه سنی 20 تا 24 سال است و از مجموع تولدها در هفت ماهه اول سال 298 دختر و 272 مورد است. پسران”.

زاهدی نیا یادآور شد: در مانه و سملقان تولد مادران با مادر زیر 20 سال، 71 تولد، مادران بین 20 تا 24 سال، 154 تولد، مادران 25 تا 29 سال، 144 تولد، مادران 30 تا 34 سال، 107 تولد، مادران 35 سال زیر 39، 72 مورد و مادران بالای 40 سال. 21 تولد ثبت شد.

رشد بی سابقه جمعیت در تاریخ کشور

حسین اکبری، عضو هیئت علمی جامعه شناسی دانشگاه فردوسی مشهد در گفت و گو با عصرتراک گفت: منطقه خطر نزدیک است.

وی جایگزینی جمعیت با جوانان را یکی از مهم ترین موضوعات عنوان کرد و گفت: قطعا جمعیت در بخش های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می تواند تاثیر زیادی در یک کشور داشته باشد.

اکبری خاطرنشان کرد: در جریان بررسی، مشکلات اقتصادی یکی از عوامل کاهش زاد و ولد در جامعه بوده است، اما بررسی دقیق نشان می دهد که این کاهش جمعیت کشور در شرایط تغییرات فرهنگی اجتماعی در چهار دهه گذشته ایجاد شده است. . نگاه خانواده ها به تولد فرزندان را تغییر داد.

517b3525 6dbc 4551 b91b d6b035fc2108 خبر خاکستری

اهمیت مادری کاهش یافته است

وی گفت: در گذشته مادری به عنوان تولد فرزند تعریف می شد و هر زنی بر اساس کیفیت اجتماعی فرزندش قضاوت می شد، اما در دهه های اخیر معیارهای شناسایی زنان بسیار تغییر کرده است و تنها مادر بودن است. هیچ معیاری برای تعیین هویت زنان وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه اهمیت مادری در جامعه امروز به میزان قابل توجهی کاهش یافته است، گفت: شایان ذکر است که در حال حاضر تعدادی از مسائل و ارزش های دیگر مانند ویژگی های جسمانی، تحصیلات و اشتغال و افزایش سن ازدواج باعث شده است کمتر تمایل به بچه دار شدن داشته باشید

روند نزولی جمعیت برابر با کاهش نیروی کار است

اکبری افزود: تحولات توالی در حوزه اجتماعی به همراه مشکلات اقتصادی و معیشتی منجر به کاهش شدید نرخ زاد و ولد در کشوری شده که متاسفانه روند فرزندآوری در گروه های تحصیلکرده کاهش چشمگیری داشته است.

اکبری مهمترین پیامد کاهش موالید و تک فرزندی در جامعه را کاهش نیروی کار دانست و گفت: مهمترین سرمایه هر کشوری نیروی کار است چرا که با کاهش نیروی کار جوان خلاقیت و کار در کشور به چالش کشیده شده است.

این دکترای جامعه شناسی با اشاره به اینکه کشور در دهه 60 با افزایش موالید مواجه است، گفت: این جمعیت در حال حاضر در مرحله جوانی است و تا 25 سال آینده به سن پیری می رسد. اگر نتوانند درصد در این دوره برای داشتن زاد و ولد قابل قبول طی 20 سال آینده پیری به معنای وابستگی، هزینه، کمبود تولید و خلاقیت است و قطعا کشور با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید