کاهش زاد و ولد و سقط جنین دو روی سکه بحران جمعیت است/ توضیح تولد کودکان راه حل چالش جمعیت است.


ساعت: 07:57
تاریخ ارسال: 06/10/1401
کد خبر: 1894276

بحران کاهش جمعیت و آمار بالای سقط جنین دو روی یک سکه است که بخشی از این مشکل توسط متولیان حل می شود و بخشی از آن با برنامه های فرهنگی تبیین جهاد فرزندآوری و خروج از وضعیت جمعیتی قابل حل است. بحران

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سفیرافلاک، چند سالی است که پدیده تک فرزندی در کشور رایج شده و بسیاری از خانواده ها در این سال ها به یک یا دو فرزند بسنده کرده اند و در واقع این ورود یک فرهنگ بیگانه است چرا که تا سه دهه گذشته پیش از این اکثر خانواده های ایرانی پنج تا شش فرزند داشتند و درآمد خانواده فرقی نمی کرد، در واقع این نوع زندگی شلوغ بین همه خانواده ها رایج بود.

در اوایل دهه 1970 صحبت از رفاه و آسایش بر اساس فرزندان کمتر شد و این موضوع بلافاصله در بین خانواده ها سرایت کرد تا جایی که در آن روزها تعداد خانواده ها کم و زیاد شد و افقی که سال ها بعد روشن می شد، آن بود. نادیده گرفته شد و این پدیده چنان رسوخ کرد که بسیاری از خانواده ها فکر می کردند دو فرزند افزایش است و به همین دلیل به داشتن یک فرزند روی آوردند.

امروزه بسیاری از خانواده‌ها با درآمد مناسب و رفاه خوب، از به دنیا آوردن فرزندان بیشتر در زندگی خودداری می‌کنند، در حالی که ثابت شده است خانواده‌هایی که افراد بیشتری دارند، ارتباطات، شخصیت، رفتار و موفقیت بهتری نسبت به سایر افراد جامعه دارند.

بی شک یکی از مهم ترین خلأهای بحث جمعیت، بحث بحث های فرهنگی است که به نظر می رسد در این سال ها به دلیل بحران جمعیتی و یکی از مولفه های قدرت، آنچنان که باید روی آن کار نشده است. و اقتصاد در هر کشوری نیروی انسانی است.


ab0a3e04 fde6 4ed0 9dd9 b96d46b4fd8d خبر خاکستری


این بود تا اینکه سال ها پیش مقام معظم رهبری سیاست های جمعیتی را ابلاغ کردند که اجرای آن می تواند مشکل جمعیت را حل کند، در این راستا طرح جمعیت جوانان تصویب شد تا تعداد فرزندان، جوانان مورد توجه قرار گیرد.

اما این همه مربوط به بحران جمعیتی نیست، در بسیاری از مسائل بر این است که رنگ ها اوج زوال را نشان می دهند و باید گفت که سقط سالانه بیش از 300 هزار جنین در کشور باید به هر رنگی که می شود نشان داده شود. بحران در این شرایط موضوع است؟

یکی از عوامل مهم در بحث جمعیتی، سقط جنین مجاز یا غیرمجاز است، زوج هایی که تمایلی به بچه دار شدن ندارند و در صورت بارداری بلافاصله اقدام به سقط جنین می کنند، در حالی که در گذشته این موضوع در خانواده مطرح می شد. جایگاهی ندارد و وجود فرزندی را سرشار از برکت و رحمت می داند.

به نظر می رسد بحران کاهش جمعیت و آمار بالای سقط جنین دو روی یک سکه است که حل بخشی از این مشکل بر عهده متولیان و کارمندان است و بخشی از آن با برنامه های فرهنگی با توضیحی قابل حل است. جهاد برای تولد فرزندان و خروج از بحران جمعیتی.


از خانواده های شلوغ به خانواده هایی با دو فرزند تبدیل شدیم

فریبا ولی پور مدیرکل امور بانوان استانداری لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک گفت: وضعیت جمعیت کشور از نظر جوانی جمعیت نشان می دهد که در مرحله بحران هستیم و سالمندی داریم. و روند نزولی جمعیتی که بسیار نگران کننده است، همه ما باید حساسیت خاصی نسبت به این موضوع داشته باشیم و با دید بسیار دقیق وارد شویم.

وی افزود: با توجه به اینکه بحران جمعیتی در تبلیغات کم زاد و ولد از سال ها قبل آغاز شده و از سال 1397 با توجه به تاکید راهنما، جوانان جمعیت و تولد از خانواده های پرجمعیت به خانواده های دارای دو فرزند تبدیل شده ایم. در این راستا دانشمندان به بررسی دقیقی پرداخته اند و به این ترتیب 21 مانع را شناسایی کرده اند.

مدیرکل امور بانوان استانداری لرستان تصریح کرد: بر این اساس شورای اسلامی در 73 ماده قانونی را تصویب کرد که در قانون حمایت از خانواده و جوانان جمعیت 21 مانع برای تولد فرزند برداشته شده است. یک سری وظایف مشخص و یک سری تعهدات مشترک بین همه دستگاه ها و همه موظف به انجام آن است، چه در بحث وام تولد فرزند اول تا پنجم و چه در بحث اختصاص مسکن اولویت دار برای سه فرزند. و یا اختصاص زمین برای ساخت مسکن برای فرزند سوم و پس از آن و اختصاص خودرو به خانواده ها بدون قرعه کشی. و مجموع این قوانین برای خانواده هایی است که فرزندان آنها از آبان 1400 به بعد متولد شده اند، زیرا قانون حمایت از خانواده در آبان ماه گذشته ابلاغ شده است.

ولی پور تصریح کرد: در دی ماه سال گذشته این قانون به اطلاع همه دستگاه ها رسید اما متأسفانه مدیران کل به آن بی توجهی کردند و توجه چندانی به آن نکردند تا اینکه وزارت کشور آن را به سازمان بانوان استان ها تحویل داد. استانداری ها در فروردین ماه تاکنون دو جلسه در استان لرستان برگزار کرده اند و باید هر ماه در تمام استانداری ها برگزار شود و در دستگاه ها هم کشمکش وجود داشت.

وی خاطرنشان کرد: در ماده 73 این قانون آمده است که اگر مدیری از قانون عدول کند و به اجرای آن توجه نکند، اداره کل بازرسی هر استان می تواند مدیر را به دستگاه قضایی ارجاع دهد، استانداری را تحت عنوان استانداری تشکیل داده ایم. عنوان کمیسیون افکار عمومی و تصمیم گیری برای تصویب و اجرای بهتر این قانون.


2999b54c 4d15 435b b30a 6ff18b162bec خبر خاکستری



ارائه خدمات به زوج های نابارور

مدیرکل امور بانوان استانداری لرستان گفت: همچنین کارگروه نظارت و ارزیابی تشکیل شده و در حال تهیه گزارشی از وضعیت اجرای این قانون در ادارات و هرگونه تخلف یا عدم همکاری در دستگاه ها هستند. اجرای این قانون رسیدگی خواهد شد.

ولی پور با اشاره به حمایت از زوج های نابارور گفت: در قانون جوانان یکی از گروه های هدف زوج های نابارور هستند که تحت حمایت قرار می گیرند و بیمه سلامت و اجتماعی تا 90 درصد هزینه های درمان آنها را پوشش می دهد که در خرم آباد است. تنها مرکز نیمه دولتی ناباروری مرتبط با جهاد دانشگاهی و حمایت از این قشر و مرکز درمان ناباروری در بیمارستان عسلی در اسرع وقت ایجاد و تجهیز شود تا به عنوان یک مرکز دولتی بتواند خدمات لازم را ارائه دهد. به زوج های نابارور.دادن


کاهش جمعیت یک تهدید جدی است

یحیی ابراهیمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سفیرا افلاک گفت: اعتقاد بر این است که مشوق ها باعث افزایش زاد و ولد می شود اما یکی از مهمترین مشکلات زوجین مشکلات معیشتی است. که در گام اول منجر به بالا بردن سن ازدواج و تسهیل آن شد شرایط می تواند به جوانان کمک کند تا در سن مناسب ازدواج کرده و صاحب فرزند شوند.

وی افزود: امروز رشد جمعیت کمتر از یک درصد است که باید برای افزایش جمعیت و رفع مشکلات جوانان اندیشیده و اقدام شود تا به این نتیجه برسیم که در این راستا رهبری بر این موضوع تاکید دارند. جمعیت که یکی از سیاست های ابلاغی است و کاهش جمعیت تهدیدی است که ممکن است در دهه های اخیر مشکلاتی را ایجاد کند و بر همین اساس شورای اسلامی شهر این قانون و طرح را تصویب کرد.

یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان شورای اسلامی تصریح کرد: زمانی که این قانون و طرح وارد مرحله اجرا می شود، متاسفانه برخی دستگاه های اجرایی در اجرای آن مقاومت می کنند، بنابراین دولت باید عزم خود را برای اجرای این طرح داشته باشد تا به نتیجه برسد.

ابراهیمی با اشاره به سقط جنین های غیرقانونی گفت: از سوی دیگر باید سقط های غیرقانونی کنترل شود و با افرادی که شرایط را برای سقط جنین فراهم می کنند برخورد شود زیرا یکی از عوامل موثر در کاهش جمعیت سقط جنین است که غیرقانونی است.

وی تصریح کرد: سقط جنین باید طبق غربالگری و بر اساس نظر پزشک باشد تا عنوان قانونی داشته باشد در غیر این صورت هر سقطی غیرقانونی است، مواردی از داروهای سقط جنین وجود دارد که به راحتی در دسترس هستند اما این داروها قاچاق هستند و در برخی موارد آنها را انجام می دهند. عوارض ناخوشایندی را برای انسان به ارمغان می آورد.


0531bafb 263c 4b73 99fc 42be3187a9d1 خبر خاکستری



سقط جنین به دلیل نوع نگرش به زندگی و تولد فرزندان

روحی جهان افروز کارشناس مسائل خانواده در گفتگو با خبرنگار صفیفلک اظهار داشت: در سال 1400 با کمترین میزان ولادت در چند دهه اخیر مواجه بودیم، به طوری که از سال 91 تا 96 سالانه حدود یک میلیون تولد بوده است. 500 هزار کودک که با کاهش 27 تا 30 درصدی همراه است.

وی افزود: سقط جنین یکی از عوامل کاهش جمعیت است، به گفته رئیس کمیسیون جمعیت سالانه 530 هزار سقط جنین در کشور اتفاق می افتد که این رقم وحشتناک است، بنابراین سقط جنین یکی از عوامل تأثیرگذار بر جمعیت است. بعضی ها این کار را نمی کنند، به زنده بودن جنین انسان و اینکه سقط جنین گناه کبیره و قتل است توجه نمی کنند.

این کارشناس مسائل خانواده تصریح کرد: در بررسی عواملی که در سال های اخیر باعث افزایش سقط جنین شده است، عوامل اقتصادی جزو عوامل این امر نیست، بلکه مهم ترین دلیل آن نگرش به زندگی و زایمان است که اشتباه است. فرهنگ دو فرزند کافی است یکی از عواملی است که باعث ختم آسان حاملگی و افزایش تعداد سقط جنین می شود.

جهان افروز تصریح کرد: با وجود آثار و پیامدهای منفی سقط جنین بر اخلاق مادران و مخالفت شرع با این موضوع غیرقابل قبول، این امر به دلایلی از جمله عدم اطلاع جامعه از پیامدهای سقط جنین، دسترسی آسان به سقط است. مواد مخدر و عدم نظارت دقیق اجرایی برخی از ماماها و پزشکان در حوزه زنانی که سقط جنین غیرقانونی و زیرزمینی انجام می دهند و مورد بعدی انجام برخی سقط های قانونی است که به دلایل روحی و پزشکی رخ می دهد.


ef2bffe5 513b 48b8 986f 8b9f4bee4ff9 خبر خاکستری



پیوندهای فرهنگی برای جلوگیری از سقط جنین

وی با اشاره به اینکه نگرش به زندگی و تغییر سبک زندگی از عوامل افزایش سقط جنین در کشور است، گفت: طبق بررسی های انجام شده، تعداد زیادی سقط جنین عمدی در مناطق شهری و در سطح بالاتری از توسعه اجتماعی انجام می شود و مطالعات انجام شده است. نشان دادن روند اکثر خانواده های ثروتمند به سقط جنین روی می آورند و سقط جنین عمدی با تاثیر 16 درصدی منجر به کاهش زاد و ولد در کشور شده و دومین عامل موثر در کاهش زاد و ولد در کشور محسوب می شود.

این کارشناس خانواده افزود: برای پیشگیری از سقط جنین جدای از پروتکل های درمانی نیازمند پیوست های فرهنگی، اقتصادی و بهداشتی هستیم و دیدگاه های نادرستی که برخی افراد در این خصوص دارند باید با رعایت مقررات بهداشتی و درمانی، شرعی و قانونی اصلاح شود.

جهان افروز تصریح کرد: گسترش سقط جنین زیبنده جامعه اسلامی نیست و با اهداف تنظیم خانواده در کشور سازگاری ندارد.

موضوع سقط جنین به عنوان یکی از عوامل موثر در کاهش جمعیت مطرح شده است و باید در حوزه های مختلف فرهنگی، پزشکی و غیره مورد بررسی قرار گیرد، اولین قدم باید تبیین جهاد فرزندآوری و تغییر نگرش در این زمینه باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید