نگرانی های اقتصادی مهم ترین دلایل کاهش نرخ زاد و ولد/ رشد جمعیت در جوان ترین استان کشور است.


ساعت: 12:01
تاریخ انتشار: 1301/08/16
کد خبر: 1909181

به اعتقاد کارشناسان حوزه اجتماعی، جمعیت جزء قدرت تلقی می شود و حضور جمعیت جوان به عنوان نیروی انسانی ارزشمند، کشور را به سمت موفقیت سوق می دهد و در غیر این صورت از رقابت و پیشرفت بین المللی خارج می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گفته اشرامون، جمعیت یکی از مولفه های قدرت ملی، نظامی و اقتصادی هر کشوری است، با توجه به اینکه مسئله جمعیت یا نیروی انسانی نقش عمده ای در تولید قدرت ملی دارد، روند کاهش جمعیت جوان در سال های آتی ممکن است کشور ما را از جنبه های مختلف در معرض خطرات جدی و جبران ناپذیری قرار دهد.

رهبر معظم انقلاب در سالهای اخیر بارها نسبت به این معضل به مسئولان و مردم هشدار داده و خطرات تهدید نسل و راهکارهای افزایش جمعیت را در مناسبت های مختلف بیان کرده اند.


علی اکبر محزون، مدیرکل دفتر نفوس، کار و سرشماری مرکز آمار در خصوص آینده جمعیتی ایران گفت: برآوردهای رسمی نشان می دهد که شاخص رشد جمعیت تا افق 1430 روند کاهشی خود را ادامه خواهد داد.

وی افزود: در سال 1389 23 میلیون و 700 هزار جوان بین 15 تا 29 سال داشتیم که طی 5 سال این رقم به 20 میلیون و اکنون به 18 میلیون کاهش یافته است. این بدان معناست که جمعیت جوان کشورمان با نرخ رشد 24.3- درصد در حال کاهش است.

محزون می گوید: «در سال 1400 نسبت سالمندان در جمعیت از 10 درصد، در سال 1420 از 19.4 درصد و در سال 1430 از 26.1 درصد فراتر می رود. این بدان معناست که در این صورت یک چهارم جمعیت کشور سالمندان خواهند بود.

سیستان و بلوچستان که یکی از استان های جوان کشور است از نظر رشد جمعیت و زاد و ولد نیز یکی از استان های پیشرو است که در 6 ماهه نخست امسال رشد جمعیت در این استان افزایش چشمگیری نداشته است. نسبت به سال گذشته

نرخ زاد و ولد در سیستان و بلوچستان افزایش چندانی نداشته است

به گفته مدیرکل سیستان و بلوچستان در 6 ماهه نخست امسال 43 هزار و 977 واقعه ولادت در این استان به ثبت رسیده که نسبت به سال گذشته تنها حدود 100 نفر افزایش داشته است.


راحت دهمرده ادامه داد: در این مدت 22 هزار و 402 پسر و 21 هزار و 575 دختر، 229 نفر در شبانه روز و هر ساعت 10 نفر در استان متولد شده اند.


وی گفت: همچنین در این مدت 534 قلو و 10 سه قلو در بخشداری به ثبت رسید.


دهمرده خاطرنشان کرد: در این مدت بیشترین اسامی در استان محمد در بین پسران و فاطمه در بین دختران بوده است.


به گفته کارشناسان حوزه روانشناسی، اگر جامعه به دنبال افزایش رشد جمعیت است، باید خدمات بهداشتی رایگان برای مادران باردار ارائه کند و دغدغه های اقتصادی و موانع سر راه جوانان را برطرف کند.


امروز در حالی که کشورهای غربی در حال تدوین و اجرای برنامه های گسترده برای افزایش جمعیت و تشویق خانواده ها به بچه دار شدن هستند، اما در عین حال همین کشورهای غربی نسخه کاهش جمعیت و کنترل موالید را برای کشورهای اسلامی و جهان سوم اجرا می کنند!


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید