کمترین زاد و ولد، درجه سوم کاهش جمعیت، دومین استان قدیمی کشور!


ساعت: 08:36
تاریخ انتشار: 14/12/1300
کد خبر: 1812781

نرخ زاد و ولد در استان مرکزی بسیار کمتر از نرخ جایگزینی است و به کمتر از یک و نیم رسیده است که بر اساس آمارهای موجود سومین کاهش جمعیت در کشور و دومین استان قدیمی کشور است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; روزهایی که «کودکان کمتر زندگی بهتری دارند» دور نیست، حرف اول همه بیلبوردها و بنرها از خیابان گرفته تا محصولات داخلی و خارجی و حتی پیام های تبلیغاتی رادیو بود! روزهایی که کارشناسان در محافل مختلف می نشستند و از رشد جمعیت و آسیب آن به کره زمین و سپس آسیب های اقتصادی و اجتماعی برای جامعه صحبت می کردند. این نسخه آگاهانه یا ناآگاهانه برای تضعیف پایه های اجتماعی جامعه ایران پیچیده است اما فراتر از مرزها و برای غربی ها شکل دیگری دارد!

سیاستمدارانی که به گفته کارشناسان جمعیت، نقشه شومی برای مهار نسل ها دارند و باید اذعان کرد که آنقدر موفق بوده اند که حتی اگر فردی در جامعه فرزند سوم یا بیشتر داشته باشد، گویی مرتکب اشتباهی نابخشودنی شده است. دیدگاه اجتماعی .

از اواخر دهه 1960 که یک دولت سازنده روی کار آمد و بر توسعه اقتصادی متمرکز شد، شاهد تغییر جهت جمعیت بودیم.

نتیجه فاجعه بار این برنامه سه دهه بعد رقم خورد و کاهش نرخ زاد و ولد به زیر نرخ جایگزینی منجر به آمارهایی شد که نشان می دهد نرخ باروری در ایران از دهه 1960 تا 1990 (اواسط 1365-1395) به شدت کاهش می یابد. از 6.5 کودک به 1.6 فرزند، ایران را به یکی از کشورهایی تبدیل کرده است که در سه دهه گذشته رکورد کاهش نرخ زاد و ولد را داشته است.

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور با بیان اینکه در حال حاضر تمامی جمعیت ایران در حالت آماده باش است، گفت: زیرا اگر نادیده بگیریم در هشت سال آینده پنجره طلایی جمعیت را در کشور از دست خواهیم داد و کاری از دستمان بر نمی آید.

به گفته دبیر مرکز تحقیقات جمعیتی، نرخ زاد و ولد در کلانشهر زیر 1.5 فرزند است، بنابراین نرخ زاد و ولد در تهران به ازای هر زن حدود 1.4 فرزند است. همچنین استان هایی مانند گیلان، مازندران و مرکزی با زاد و ولد حدود 1.1 فرزند کمترین میزان زاد و ولد را در کشور دارند.

استان مرکزی رتبه سوم کاهش جمعیت را دارد/ نرخ زاد و ولد استان مرکزی کمتر از یک و نیم است

نایب رئیس کمیسیون تلفیق طرح های جوانان مجلس شورای اسلامی نیز گفت: نرخ زاد و ولد ایران در سال 1378 به 6 دهم رسید که کمترین میزان در 50 سال اخیر است و استان مرکزی رتبه سوم کاهش رشد جمعیت را به خود اختصاص داده است. داده شده.

نظری، مدیر بخش سلامت و خانواده مرکز بهداشت استان مرکزی، می گوید که استان مرکزی در حال حاضر به همان میزان فرزند متولد شده از زنان با نرخ باروری 1 و 13 درصد دارد. او باید به جای آن 2 فرزند به جمعیت کشور اضافه کند که اکنون بسیار کمتر از این رقم است و این جای نگرانی دارد.

وی ادامه داد: استان مرکزی از نظر زاد و ولد رتبه ششم کشور را دارد و سال گذشته یک هزار فرزند در این استان نسبت به سال قبل به دنیا آمدند و زاد و ولد در این استان 16 و چهار دهم درصد کاهش داشته است.

نظری گفت: شهرستان کمیجان با یک و 93 دهم درصد بیشترین میزان سالمندی و تفرش با یک و نهصد درصد کمترین زاد و ولد را در استان به خود اختصاص داده اند.

استان مرکزی در سال 1377 به عنوان سومین استان قدیمی کشور پس از گیلان و مازندران معرفی شد و سال گذشته با کاهش ولادت (حدود هزار تولد کمتر) دومین استان قدیمی کشور شد اما تفاوت ازدواج و تولد در کشور پنج سال می گذرد که فاصله خوشایندی نیست و باید به کمتر از دو یا سه سال کاهش یابد.

استان مرکزی در آستانه به دام انداختن جمعیت است/ این باعث پیری برگشت ناپذیر می شود

محلسلامه استاندار مرکزی اخیرا با اشاره به وضعیت استان گفت: استان مرکزی در آستانه گرفتار شدن در دام است و متأسفانه یکی از استان های کم رشد جمعیت و زاد و ولد در 3 کشور است. «آنها دریافتند که وضعیت آنها دیگر به حالت قبل بر نمی گردد و کاملاً در مسیر پیری قرار گرفته اند.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه استان مرکزی در آستانه گرفتار شدن در این جمعیت است، اگر این اتفاق بیفتد برای استان مرکزی که قطب صنعتی، کشاورزی و اقتصادی و مرکز علمی و فناوری کشور است، فاجعه خواهد بود. در آینده. “

استان مرکزی دومین استان قدیمی کشور است

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان مرکزی نیز می گوید حدود 13 درصد جمعیت استان به مرحله سالمندی رسیده اند و این منطقه رتبه دوم کشوری را در رتبه بندی سالمندان دارد.

به گفته این مقام مسئول در امر سالمندی، بر اساس تعاریف موجود، این امر برای جمعیت 60 سال به بالا مصداق دارد و هرم جمعیت کشور به سمت میانسالی و سالمندی در حال حرکت است.

استان مرکزی از نظر رشد جمعیت در وضعیت مطلوبی قرار ندارد

اما نماینده ولی فقیه در استان مرکزی در سال های اخیر همواره نسبت به وضعیت نامناسب رشد جمعیت و کاهش زاد و ولد در استان هشدار داده و تاکید کرده است: متاسفانه استان مرکزی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد همه در این زمینه مسئول باشند.

دری نجف آبادی گفت: متاسفانه استان مرکزی از نظر زاد و ولد و جمعیت شرایط خوبی ندارد و بعد از گیلان قدیمی ترین استان کشور است. در شرایط عادی نرخ زاد و ولد در این منطقه باید 2 و 6 دهم باشد، اما اکنون حدود یک و پنجاه E است.

جلوگیری از آسیب در هر جایی یک فایده است!

آسیب ناشی از این کاهش شدید جمعیتی و نرخ باورنکردنی زاد و ولد در طول سالیان، پیری نسل ها و کاهش قدرت اجتماعی فعال در جامعه امروز و مهمتر از آن در آینده است که باعث نگرانی شدید مقام معظم رهبری و 14 ایشان شده است. سیاست ها و از جمله مقامات.

از 14 ماده مربوط به سیاست های ابلاغی در این حوزه، 6 ماده به طور مستقیم به وزارت بهداشت و بخش های باقی مانده مربوط به سایر نهادهای مرتبط با فرهنگ، اقتصاد و امنیت است که به این معناست که تمامی نهادهایی که فرهنگ عمومی را تغییر می دهند و سبک زندگی «فرزند کمتر»، «زندگی بهتر» در اجرای این سیاست های اعلام شده برای جمعیت گنجانده شده است.

علیرغم هشدارهای مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت نیازهای جمعیتی کشور و تدوین سیاست ها برای جمعیت، در سال های اخیر بی توجهی دولت ها و سیاستمداران، برنامه «کنترل موالید» را به یک «محدودیت نسلی» یا بهتر بگوییم یک «محدودیت نسلی» تبدیل کرده است. محدودیت نسلی”. . گاهی اوقات ایدئولوگ های غربی بیشتر بر اجرای برنامه های خود پافشاری می کنند و با تصویب و اجرای قوانین برای اجرای این سیاست های ارتباطی مخالفت می کنند.

اهمیت جمعیت در آینده کشورها در موضوعاتی مانند اقتصاد و تامین نیروی کار و سایر مسائل امنیتی و اجتماعی امروزه در کشورهای مختلف از جمله غرب به راحتی قابل چشم پوشی نیست که اتخاذ سیاست های ترویج زایمان نشان دهنده این اهمیت است.

نرخ جانشینی به معنای نرخ کل زاد و ولد است که با جمعیت جدید جمعیت مرده را جبران می کند، در حالی که متوسط ​​نرخ جایگزینی در جهان در کشور ما 2.33 است، اما در خوش بینانه ترین حالت با 1.7 مواجه هستیم که رتبه 172 جهان را به خود اختصاص داده است. .

رهبر معظم انقلاب در جمع تشکل های مردم نهاد فعال در حوزه خانواده در 24 مرداد 98 با انتقاد از این موضوع خاطرنشان کردند: این یعنی سی سال دیگر جامعه پیری خواهیم داشت. این یک خطر بزرگ است، این بزرگترین خطر از همه است. خیلی مهمه این نیاز به تلاش و کار دارد. البته راه هایی برای رفع این مشکل وجود دارد. باید بنشینی و این راه ها را پیدا کنی».

باید اذعان داشت که کاهش زاد و ولد در ایران و به تبع آن کاهش جمعیت، علاوه بر مشکلات فراوانی که در سال های آینده برای جامعه ایران به همراه خواهد داشت، آسیب های سیاسی، اجتماعی، امنیتی و حتی اقتصادی زیادی را به دنبال خواهد داشت. استان ها باید هر چه سریعتر تصمیمات موثری در این زمینه اتخاذ کنند تا کشور از مرزهای بحران کاهش جمعیت دور شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید