سیستان و بلوچستان بیشترین زاد و ولد را دارد/ نسبت دادن کمترین سهم از جمعیت سالمند کشور به استان


زمان: 09:01h
تاریخ انتشار: 1401/02/30
کد خبر: 1840089

رضا راحت دهمرده گفت: سیستان و بلوچستان به عنوان جوان ترین استان کشور با حدود 66 درصد جمعیت جوان زیر 30 سال و 3.8 درصد از کل جمعیت، بالاترین نرخ زاد و ولد را دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رضا راحت دهمرده مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون با بیان اینکه جمعیت یکی از مهمترین سیاست های کشور است که در آینده منجر به پیشرفت یا قهقرایی خواهد شد، اظهار کرد: جمعیت یکی از مهمترین مسائل مدیریتی است. هر کشور و سیستم برنامه ریزی در نظر گرفته شده است. از این رو حفظ تعادل و پویایی ساختار آن همواره مورد توجه دولت ها در ادوار مختلف بوده و دولت ها بسته به روند توسعه خود، سیاست های متفاوتی برای جمعیت در برابر رشد یا کاهش جمعیت دارند.


وی افزود: موضوع جمعیت در مقاطع مختلف نشان از اهمیت این موضوع در جمهوری اسلامی ایران دارد که سیاست های جمعیتی دو بار و مقام معظم رهبری نیز به دلیل اهمیت این موضوع در قدرت ملی و به دلیل دوگانگی، بلوغ، مورد بازنگری و بازنگری قرار گرفته اند. ” و جوانان جمعیت فعلی به عنوان فرصت و امتیازی برای جبران کاهش نرخ رشد جمعیت و زاد و ولد در سال های گذشته، سیاست های مشترک جمعیتی را اعلام کردند.


وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان به‌عنوان جوان‌ترین استان کشور دارای بالاترین نرخ زاد و ولد است، اما در سال‌های اخیر مانند سایر استان‌های کشور با کاهش جزئی رشد جمعیت روبه‌رو است و این باید در نظر گرفته شود.


وی با اشاره به ارتباط رشد یا کاهش جمعیت با شهرنشینی، رفاه و زاد و ولد گفت: توجه به نظام مددکاری اجتماعی یکی از موضوعات اصلی و مهم در حمایت از رشد جمعیت و نرخ زاد و ولد است که در حال حاضر رو به کاهش است. سواد از طریق ایجاد رفاه اجتماعی افزایش یافته و تأثیر مستقیمی بر رشد جمعیت خواهد داشت.


وی گفت: حدود 66 درصد جمعیت سیستان و بلوچستان را جوانان و زیر 30 سال تشکیل می دهند و 3.8 درصد از کل جمعیت را پوشش می دهند.


دهمرده با اشاره به نسبت سالمندان در استان اذعان داشت: 3 درصد جمعیت استان بالای 65 سال است و سیستان و بلوچستان کمترین نسبت سالمندی را در استان ها دارد.

وی با اشاره به نرخ باروری در سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس آخرین آمار روزانه به طور متوسط ​​حدود 237 نوزاد و در هر ساعت حدود 10 نوزاد در استان های سیستان و بلوچستان متولد می شوند.


مدیرکل ثبت احوال استان ادامه داد: سیستان و بلوچستان رتبه دوم ازدواج در کشور را به خود اختصاص داده است و در زمینه طلاق نیز آخرین رتبه ثبت طلاق در کشور و شهرستان سراوان دارای بیشترین رشد جمعیت و سیستان است. کمترین رشد جمعیت در استان


وی با اشاره به نقش نهادهای اجتماعی در جمعیت استان گفت: بر اساس ابلاغیه سیاست های جمعیتی مقام معظم رهبری و قانون حمایت از خانواده و جوانان بیش از 20 دستگاه و دستگاه اجرایی موظف به برنامه ریزی جامع و بلندمدت اقتصادی هستند. رشد اجتماعی و فرهنگی کشور و توسعه فرهنگی مناسب از نظر سیاست های جمعیتی در کشور.


راحت دهمرده با اشاره به وضعیت اخیر فاقدان شناسنامه در سیستان و بلوچستان گفت: با وجود سابقه طولانی و قدمت در استان و صدور اولین شناسنامه در سال 1307 در استان و اجرای طرح های مختلف در سال های اخیر. سال‌ها هنوز مردم ادعای تابعیت و بی تابعیتی ایرانی دارند.


وی با بیان اینکه افراد فاقد شناسنامه باید با سند هویت ایرانی خود را ثابت کنند، ادامه داد: طبق قانون و دستورالعمل، تکلیف ثبت نام، طرح شکایت از افراد فاقد شناسنامه و موضوعات مشکوک است اما تحقیقات میدانی از افراد. از طریق مراجع ذیصلاح قابل انجام است.


مدیرکل ثبت احوال استان سیستان و بلوچستان با اشاره به تعداد مدارک ثبت نامی صادر شده برای افراد فاقد شناسنامه در سیستان و بلوچستان، اذعان داشت: از انصراف تابعیت این افراد حکایت از این دارد که این افراد ایرانی نیستند و به دنبال تابعیت ایرانی هستند.


وی ادامه داد: اکثر افراد فاقد شناسنامه در سیستان و بلوچستان فرزندان زنان ایرانی هستند که با اتباع خارجی ازدواج کرده اند و طبق قانون نمی توان علیه فرزندی که مادر ایرانی و پدر خارجی دارد شکایت کرد. ثبت نام کنند، آنها باید به CDP مراجعه کرده و طرح دعوی کنند.


راحت دهمرده با بیان اینکه اکثر مردم چابهار تابعیت خود را دارند، افزود: اکثر افراد فاقد شناسنامه در شهرهای زاهدان و چابهار و در حاشیه شهرهای بزرگ استان هستند.


وی با اشاره به اینکه چندین گروه بدون شناسنامه وجود دارد، خاطرنشان کرد: گروه های فاقد شناسنامه; افرادی که پدربزرگ و مادربزرگ پدری یا پدری آنها ایرانی بوده و دارای مدارک هویتی بوده و به دلایل مختلف تاکنون موفق به اخذ شناسنامه نشده اند. هویت آنها از طریق مراجع قانونی صادر می شود.


مدیرکل ثبت احوال استان ادامه داد: فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی; درصد زیادی از افراد فاقد شناسنامه در سیستان و بلوچستان افرادی هستند که برای اجرای قانون و اخذ تابعیت ایرانی باید با مراجعه به اداره کل اتباع و امور خارجه و در صورت درخواست مراجع قانونی و احراز هویت ثبت نام کنند. پرونده را برای صدور شناسنامه به اداره ثبت احوال ارسال کنید.


وی افزود: مدعیان تابعیت; اکثر کسانی که دلیل و مدرک نسبی ندارند و نمی توانند ایرانی بودن خود را ثابت کنند و به دلیل اقامت طولانی مدت ادعای ایرانی بودن دارند که طبق قانون از طریق ثبت نام برایشان مقدور نیست و اینگونه افراد باید از طریق وزارت امور خارجه اقدام کنند.


راحت دهمرده با اشاره به اقدامات اصلی برای تسریع در روند صدور شناسنامه گفت: ایجاد و ایجاد دفتر و نمایندگی مستقل در ادارات برای رفع مشکلات رفت و آمد مردم روستایی با مسیرهای طولانی و صعب العبور. شهر .


وی افزود: تسریع در روند رسیدگی به سهم اتباع فاقد مدرک و مشکوک در استان به طوری که این اداره کل در سال 1393 مقام اول کشوری را کسب کرد و با ثبت 98.1 درصد ولادت در مدت قانون 15 روزه نسبت به ارتقای نرخ ولادت اقدام کرد. به 89.9 درصد در ابتدای سال 1391، حدود 8.2 درصد افزایش و بهبود شاخص مرگ و میر به میزان 94.8 درصد از فوت های ثبت شده در مهلت قانونی 10 روزه که نسبت به 68.4 درصد در ابتدای سال 1391 حدود 26.4 درصد افزایش داشته است.


این مقام مسئول خاطرنشان کرد: امضای تفاهم نامه با سایر دستگاه های دولتی؛ آموزش و پرورش، دانشگاه علوم پزشکی، دفتر امور روستایی، استانداری، کمیته مددکاری امام خمینی(ره)، اداره کل ثبت اسناد و املاک، پزشکی قانونی و اداره کل پست جهت خدمت رسانی آسان به گروه های هدف و ایجاد سرویس ثبت نام بیمارستان ها شاخص استانی یکی از مهمترین اقدامات برای ثبت وقایع حیاتی در مهلت های قانونی و تسریع در ارائه خدمات به مردم بود.


راحت دهمرده گفت: مقام معظم رهبری با عنایت به اهمیت جمعیت در قدرت ملی و با توجه به جمعیت، بلوغ و جوانی موجود به عنوان یک فرصت و امتیاز، کاهش رشد جمعیت و نرخ باروری در سال 1393 را جبران کنند. مشترک سیاست های جمعیتی

وی افزود: در این مدت در سال 1400 قانون حمایت از خانواده و جوانان جمعیت در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و بیش از 20 نهاد و دستگاه موظف هستند در راستای اجرای سیاست های مشترک جمعیت و مردم گام بردارند. خانواده.”

مدیرکل ثبت احوال استان گفت: سیستان و بلوچستان با حدود سه میلیون و 128 هزار نفر جمعیت 3.8 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهد که از این میزان 48.5 درصد در مناطق شهری و 51.5 درصد در مناطق روستایی است. بیشترین درصد جمعیت روستایی وجود دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید