زنگ خطر کاهش زاد و ولد در هلیل آباد/ افزایش زاد و ولد عامل استحکام خانواده است


ساعت: 10:29
تاریخ انتشار: 1400/11/24
کد خبر: 1802118

کارشناس برنامه بازتولید سلامت شبکه بهداشت و درمان خلیل آباد اعلام کرد؛

رسولی وجود زاد و ولد 9.1 را زنگ خطری برای شهرستان هلیل آباد دانست و افزود: افزایش زاد و ولد می تواند به تحکیم کشور و خانواده کمک کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سیده اکرم رسولی، کارشناس برنامه باروری سلامت شبکه بهداشت و درمان خلیل آباد در گفت و گو با خبرنگار صبح توس; وی بیان می کند: مسئله جمعیت سال 1390 که از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شد و برخی از مسئولان به ضرورت آن پی بردند، در ابتدا با مقاومت هایی همراه بود، اما به دلیل گذشت زمان و تعریف ابعاد آن. و پیامدهای سالمندی در دو سال اخیر به یک اولویت تبدیل شده و برنامه حفاظت از جمعیت برای آن تدوین شده است.


برنامه حفاظت از جمعیت در شهرستان ها اجرا می شود

وی با بیان اینکه برنامه صیانت از جمعیت توسط استان ها در استان ها و فرمانداری ها در شهرستان ها دنبال می شود، خاطرنشان کرد: هر ارگانی باید با توجه به توانمندی ها و علایق خود در راستای برنامه صیانت از جمعیت گام بردارد.

کارشناس برنامه باروری سالم با تاکید بر اینکه شهرستان هلیل آباد یکی از شهرستان های خراسان رضوی کم زاد و ولد است، تصریح کرد: مشخص است که این میزان در کشور باید حداقل 2 و یک دهم باشد، اما متاسفانه همینطور است. 1.7 در استان و تقریباً 1.9 در شهرستان هلیل آباد.

وی با اشاره به اینکه هلیل آباد از نظر رنگ یکی از شهرستان های منطقه سرخ است، اذعان داشت: شهرهایی در استان هستند که باعث افزایش جزئی زاد و ولد خراسان رضوی شده اند اما در مجموع استان رتبه پایینی دارد.


مطمئناً اصلاح باورهای کوچکتر کودک زمان بر است

رسولی وجود نرخ باروری 1.9 را زنگ خطری برای شهر هلیل آباد دانست و برای زنان بدون مشکل باید افزایش یابد و افزود: برخی موضوع معیشت را عامل ناباروری خود می دانند اما این امر تنها یکی از عوامل و موثرترین عامل بی رغبتی به بچه دار شدن و کاهش زاد و ولد، فرهنگی است که در بین خانواده ها و زنان نهادینه شده است.

وی با تاکید بر اینکه این فرهنگ بی رغبتی به کودکان و توجیه مشکلات از سال 86 نهادینه شده و تا امروز ادامه دارد، گفت: حدود 35 سال است که خانواده ها موضوع کم شدن فرزند را مطرح کرده اند و امروز که بیشتر از کودکان برای خانواده ها صحبت می کنیم. سلامت خانواده، خانواده ها مخالف هستند.

کارشناس خانواده و باروری شبکه بهداشت و درمان خلیل آباد با بیان اینکه قطعا اصلاح ایمان فرزندان کمتری در خانواده ها زمان بر است، تصریح کرد: برگزاری کمیته های حمایت از جمعیت و میزگردها می تواند به افرادی که امروز می یابیم اطلاع دهد کجا هستیم و چه تهدیداتی داریم. کشور؟


دشمنان با کاهش جمعیت می توانند بدون سخت افزار به اهداف خود برسند

وی تاکید کرد: دشمنان بدون استفاده از جنگ افزارهای سخت افزاری و نظامی می توانند به بسیاری از اهداف خود دست یابند و به برخی از آنها دست یافته اند و اصلاح این دور باطل قطعا زمان بر است. او گفت: «ازدواج در کشور نیز وجود دارد. ، استان و حتی شهرستان طی چند سال گذشته روند نزولی داشته است به طوری که تعداد ازدواج ها در هلیل آباد در سال 99 به 992 و در سال 1399 که امکانات بهتری داشت به 139 مورد رسید.

رسولی با تاکید بر اینکه کشور ما در اوج دریچه خوبی برای جمعیت قرار دارد و باید قدر این زمان را بدانیم و از آن نهایت استفاده را ببریم، گفت: در این مرحله نیروی جوان خوبی در کشور داریم و از سال 1425 تا 1430 داریم. همین پنجره جمعیتی وارد فاز پیری می شود و باید منتظر ورود کشور به فاز سیاه بود که می تواند هزینه های بالایی برای کشور داشته باشد.

وی افزود: برخی از جوانان مدینه آرمان خود را در کشورهای دیگر می بینند و این امر باعث مهاجرت جوانان و نیاز تصمیم گیران به تمرکز بر این نکات و همچنین یک سری مشوق ها و تسهیلات برای بچه دار شدن زنان به ویژه کار می شود. او همچنین زنان را تشویق به بچه دار شدن می کند.


فواید بچه دار شدن را باید به مردم گفت

کارشناس برنامه سلامت باروری شبکه بهداشت و درمان خلیل آباد با بیان اینکه خوشبختانه قانون جوانان تصویب و به سازمان ها و ارگان ها ابلاغ شده است که می تواند گام مثبتی برای فرزندان بیشتر باشد، گفت: حمایت از زوج های جوان، حمایت از زنان شاغل، حمایت از دانشجویان دختر و … نیز از جمله طرح های این قانون است.

وی گفت: امیدواریم قوانین فقط روی کاغذ نباشد و بتوانیم زاد و ولد سالم را افزایش دهیم. بسیاری از سلبریتی های خارجی 4 یا 5 فرزند دارند اما متاسفانه سلبریتی های داخلی یا ازدواج نکرده اند یا حیوانات خانگی خود را نمادی برای خود می دانند و این در فرهنگ جوانان موثر است.

رسولی با اشاره به اینکه نگاه چندوجهی صدا و سیما و فضای مجازی به موضوع افزایش زاد و ولد مردم را به سمت فرهنگ ایرانی اسلامی سوق داد، زیرا هدف زندگی و کمال انسان در چیزهای دیگری خلاصه می شود، تصریح کرد: آوران و خانواده های اهل بیت بیش از 2 نفر باید گفت که این آموزش ها باید به خانواده ها هم داده شود.


احساس تنهایی در خانواده های دارای یک فرزند یا بدون فرزند بیشتر دیده می شود

وی همچنین اذعان داشت: وابستگی بیشتر بین اعضای خانواده، تقویت حس پدر و مادری، رفع نیازهای خانواده های دارای فرزند بیشتر، پیشگیری از بسیاری از بیماری های ناشی از افسردگی و روان رنجوری، ارتقای سلامت روان، سازگاری بیشتر با محیط و … یکی از موارد زیر است. مزایای برای خانواده های پرجمعیت

کارشناس برنامه باروری سلامت شبکه بهداشت و درمان خلیل آباد با تاکید بر اینکه افرادی که تنها یک فرزند دارند به دلیل نبود الگوی جنسیت مخالف در خانواده بیشتر در معرض آسیب های جنسی و روابط اجتماعی قرار می گیرند، گفت: احساس تنهایی والدین بیشتر است. در خانواده های دارای یک فرزند یا بدون فرزند رایج است.

وی در پایان تصریح کرد: یکی از عواملی که بر استحکام خانواده و ثبات شخصیت والدین تأثیر می گذارد، افزایش زاد و ولد است که می تواند به تحکیم کشور و خانواده کمک کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید