کاهش زاد و ولد امنیت اقتصادی و اجتماعی کشور را تهدید می کند/ لزوم ایجاد نظام حمایت از خانواده در کشور


ساعت: 10:02
تاریخ انتشار: 14/01/01
کد خبر: 1840396

حسنی گفت: پایین بودن زاد و ولد آینده اقتصادی و امنیت اجتماعی کشور را تهدید می کند بنابراین نباید در دام زاد و ولد بیفتیم بنابراین باید برای جمعیت سیاست گذاری کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ گلمرضا حسنی برنیان، عضو هیئت علمی جامعه شناسی دانشگاه فردوسی مشهد در گفتگو با خبرنگار صبح توس، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در سال 93 اولویت های سیاست های افزایش جمعیت را در 14 بند اعلام کردند، اما متاسفانه این سیاست ها چندان جدی گرفته نشده است و سازمان های ذیربط در این زمینه اقدام کرده اند. و بخش ها عملکرد خوبی نداشته اند.

وی با اشاره به اینکه پس از تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانان در مجلس شورای اسلامی شاهد هستیم که توجه به این موضوع رو به افزایش است، گفت: ارزش ها در حال بازگشت است. به عنوان مثال خانواده به عنوان اساسی ترین نهاد اجتماعی متاثر از سیر مدرنیته، توسعه، تغییر موقعیت اجتماعی زنان، اشتغال، برابری جنسیتی در بحث آموزش و اشتغال است.

رئیس مؤسسه جمعیتی سازمان بسیج اساتید کشور گفت: در واقع برنامه توسعه اجرا شده در کشور خانواده محور نیست و در طول این توسعه که مشوق اکثر موفقیت های فردی است، البته این موضوع نیست. مختص کشور ما و امروز در کشورهای توسعه یافته است.» و ما شاهد کاهش زاد و ولد و به دنبال آن پیری جامعه هستیم.

حسنی ادامه داد: در حال حاضر 40 درصد کودکان اروپایی از خانواده متولد می شوند، یعنی روند توسعه اقتصادی که سال هاست در کشورهای اروپایی در جریان است خانواده محور نبوده و به این امر اجتماعی توجهی نشده است. نهاد و ج اگر برنامه توسعه اجرا شده در کشور خانواده محور نباشد، روند کاهش جمعیت تشدید می شود.

وی با تاکید بر اینکه نرخ پایین زاد و ولد امنیت اقتصادی و اجتماعی کشور را تهدید می کند، افزود: نباید در دام کاهش زاد و ولد بیفتیم، بنابراین باید برای جمعیت سیاست گذاری شود و نظام حمایت از خانواده ما در سطح کلان باشد. برنامه هفت و توسعه هشتم باید در نظر گرفته شود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: در حال حاضر از هر هشت نفر یک نفر بالغ است و اگر روند تک فرزندی به همین منوال پیش برود، در آینده شاهد این خواهیم بود که از هر دو نفر یک نفر بزرگسال دارد که ممکن است این اتفاق بیفتد. عواقب سخت و جبران ناپذیری برای کشور خواهد داشت.

حسنی گفت: بسیاری از کشورهای توسعه یافته و توسعه یافته طی 40 سال گذشته سیاست های افزایش جمعیت را در کشور خود اجرا کرده اند و به دلیل اینکه سیاست های افزایش جمعیت توسط مقام معظم رهبری به درستی تبیین نشده است، بسیاری معتقدند. افزایش نرخ زاد و ولد تنها آرزوی جمهوری اسلامی با پیر شدن جهان است و بسیاری از کشورها مانند ترکیه و روسیه که نرخ رشد جمعیت آنها مانند ما رو به کاهش است، اولویت را به سیاست های افزایش جمعیت داده اند.

وی بیان کرد: سیاست های مقام معظم رهبری 14 بند دارد که متأسفانه تنها بر یک بند تاکید شده است که افزایش زاد و ولد است و مابقی از جمله کاهش مرگ و میر، کنترل مهاجرت و استفاده از ظرفیت مهاجران در حال انجام است. کمتر “

یک مدرس دانشگاه فردوسی مشهد تاکید کرد: باید با حمایت یک نهاد ویژه و تخصصی یک سیستم حمایتی در کشور راه اندازی شود تا خانواده ها بتوانند با خیال راحت بچه دار شوند و در تحصیل فرزندانشان به خوبی عمل کنند. از سوی دیگر، دولت و مجلس نیاز به قانون گذاری و حمایت مالی از خانواده ها برای تأمین بودجه برای بچه دار شدن زوج ها دارند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید