از کاهش زاد و ولد تا ایجاد مشکلات رفتاری/ «آینده سازان» در ایران


ساعت: 10:57
تاریخ انتشار: 02/03/1401
کد خبر: 1833872

پس از تبدیل خانواده ها به تک فرزندی و بی فرزندی، شاهد کاهش زاد و ولد به 1.6 هستیم که قطعا تبعات منفی آن بر هیچکس پوشیده نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصادنیوز، کاهش نرخ زاد و ولد و گذار به پدیده پیری جمعیت یکی از چالش های موجود کشور است که البته رهبر معظم انقلاب بارها نسبت به آن هشدار داده اند، اما متاسفانه جدی گرفته نشده است. .

با توجه به شرایط فعلی و نتیجه آینده کشور، سال گذشته نمایندگان مجلس قانون «حمایت از خانواده و جوانان جمعیت» را تصویب کردند که در آن مشوق هایی برای زایمان در نظر گرفته شده است، باید دید آیا قانون و اجرای قانون باعث افزایش زاد و ولد می شود یا خیر. امتیاز بده یا نه؟


ffc2f82b d400 43ad 8bd1 fe1a2204657b خبر خاکستری


تک فرزندی برای وضعیت کنونی دین و منافع ملی جامعه ایران مضر است

چانیا چگزاردی در گفت و گو با مرصادنیوز گفت: در سال های پس از جنگ که مصادف با دولت سازندگی بود، طرحی به نام طرح تنظیم خانواده با شعار «فرزند کمتر، زندگی خوب» در دستور کار دولت وقت قرار گرفت. «متاسفانه در آن زمان این طرح تبلیغات گسترده ای در رسانه ها داشت و حتی وزارت بهداشت شرایطی را برای اجرای این شعار برای خانواده ها فراهم کرد که منجر به نهادینه شدن موضوع فرزند کمتر در خانواده ها شد.

این روانشناس و پژوهشگر آسیب های اجتماعی تصریح کرد: این موضوع را می توان یکی از دلایل اصلی پیدایش پدیده کودک در جامعه ایران دانست که دارای ویژگی فکری و فرهنگی است. اما علاوه بر این، این پدیده در سال های اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی فزاینده در جامعه و افزایش تورم، رنگ و بوی اقتصادی به خود گرفته است. به عنوان مثال هزینه کمتر یک فرزند برای چند فرزند یکی از شایع ترین دلایل کودک در جامعه است.

چگزاردی گفت: والدین امروزی به دلیل اینکه بیشتر بیرون از خانه کار می کنند نسبت به قبل زمان و انگیزه کمتری برای تربیت فرزندان خود دارند به همین دلیل احتمال بچه دار شدن کمتر می شود. این امر به ویژه در خانواده هایی که زن در خارج از خانه کار می کند صادق است. زیرا زنان شاغل وقت کافی برای تربیت فرزندان ندارند، زیرا وقت کافی برای تربیت فرزندان ندارند.

وی در خصوص مشکلات تک فرزندی نیز افزود: از منظر خانوادگی و اجتماعی بی شک تولد فرزند و کاهش زاد و ولد در خانواده ها را می توان یک آسیب جدی دانست که تبعات منفی برای خانواده و جامعه دارد. به عنوان مثال، شایع ترین اثر کودک، ایجاد عادات رفتاری منفی در کودکان خانواده های یک فرزند است. زیرا فرزندانی که در این خانواده ها بزرگ می شوند، به دلیل ناکامی و عدم تحمل آن، وابستگی بی حد و حصر و حمایت والدین، عموماً تنبل و بی مسئولیت هستند.

این روانشناس و پژوهشگر حوزه آسیب های اجتماعی گفت: بر اساس نتایج تست های روانشناسی، کودکان خانواده های یک فرزند در بسیاری از موارد باردار، ناامید و دارای اعتماد به نفس کاذب هستند. اما از منظر اجتماعی مهم ترین مسئله برای کودک در حوزه ساختار جمعیتی کشور مطرح می شود و بر همین اساس جمعیت کشور به تدریج به سمت پیری و میانسالی و کمبود نیروی کار پیش می رود. .

چگزاردی در خصوص اجرای سیاست های فرزند پروری گفت: موضوع زایمان یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری در سال های اخیر بوده است. بر همین اساس مجلس شورای اسلامی در سال 1400 قانونی با عنوان قانون حمایت از خانواده و جوانان به تصویب رساند. وی افزود: بررسی اجمالی این قانون نشان می دهد که در این قانون به موضوعات مختلفی پرداخته شده است که در صورت اجرای آن تاثیر مثبتی در تشویق جوانان به فرزندآوری خواهد داشت.

وی افزود: از جمله موارد مطرح شده در قانون حمایت از خانواده و جوانان می توان به جوانان در آستانه ازدواج و زوج های جوان، درمان ناباروری و پیشگیری از ناباروری، مادران در دوران بارداری و شیردهی و در نهایت مزایای مالی و اجتماعی و الف. وی خاطرنشان کرد: جامعه برای خانواده های پرجمعیت.

چگزاردی گفت: یکی از نقاط قوت قانون بحث بیمه ناباروری است که البته نباید از آن غافل شد، تصویب این قانون گام موثری برای تشویق خانواده ها به فرزندآوری است اما اگر دولت تضمین کند که این قانون و سایر ارگان های ذیربط مورد توجه قرار نگرفته، لذا قانون بی اثر خواهد بود.

وی افزود: باید دید تک فرزندی با مبانی دینی و منافع ملی ما همسو است یا خیر؟باروری را نماد اقتدار جامعه اسلامی می داند.

این روانشناس و پژوهشگر آسیب های اجتماعی گفت: از سوی دیگر فرزندآوری از نظر منافع ملی نیز مطلوب است، بنابراین اساتید علوم سیاسی یک مولفه از قدرت هر کشور را «جمعیت» آن می دانند. نمونه بارز آن چین است که به صراحت یک میلیارد نفر را معرفی می کند و آند را به عنوان یکی از عوامل قرارداد بین المللی معرفی می کند. بنابراین، هم از نظر مذهبی و هم از نظر ملی، تک همسری برای وضعیت کنونی جامعه ما مضر تلقی می شود.

وی گفت: به نظر می‌رسد سیاست‌های مبتنی بر «فرزند کمتر، زندگی بهتر» همچنان در جامعه و خانواده‌های ایرانی رایج است و اقداماتی که در سال‌های اخیر برای رفع این وضعیت گام‌هایی برداشته شده است، راه پر پیچ و خم است.

چگزاردی گفت: معتقدم دولت برای ایجاد تحول در شرایط فعلی می تواند با ارائه مشوق های مالی و حتی غیرمالی از جمله تسهیل شرایط کار برای مادران شاغل و ترویج فرهنگ نقش موثری در این زمینه داشته باشد. تولد در ادارات می‌تواند نقش بسیار موثری در این زمینه داشته باشد و با استفاده از تکنیک‌های رسانه‌ای و روان‌شناختی، دیدگاه‌های عمومی را هدایت کند و سلایق زوج‌های جوان را به سمت زایمان سوق دهد و در نهایت، مؤسسات آموزشی می‌توانند محتوای مناسبی را در قالب دوره‌های آموزشی ارائه کنند. به منظور ایجاد فرهنگ تولد

به گزارش مرصاد، با توجه به اهمیت تولد در شرایط کنونی جامعه، همه دستگاه های ذیربط باید با همکاری یکدیگر قوانین مربوطه را اجرا کنند تا کشور دچار پدیده پیری جمعیت نشود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید