تداوم کاهش زاد و ولد در کشور/سازمان اقتصاد و فرهنگ؛ دو عامل تسریع رشد جمعیت


ساعت: 12:12
تاریخ انتشار: 1401/01/31
کد خبر: 1823392

با وجود گذشت 5 سال از ابلاغ سیاست های مشترک خانواده؛

با گذشت پنج سال از ابلاغ سیاست های مشترک خانواده، نرخ رشد جمعیت در کشور همچنان نگران کننده است. به گفته کارشناسان اقتصادی و فرهنگی، دو عامل افزایش نرخ زاد و ولد را تسریع می کند که می تواند خانواده ها را ترغیب به پرکردن شکاف جمعیت کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کوم، فردا بحران جمعیتی را می توان عامل تهدید کننده بزرگی برای کشورمان دانست، اتفاقی که در نتیجه تصمیمات اشتباه دهه 60 برای جمعیت کمتر، زندگی بهتر آغاز شد و با حملات و شبیخون های فرهنگی در کشور ادامه یافت. غرب .

در واقع عدم تمایل به ازدواج و نداشتن فرزند دو عاملی است که باعث کاهش رشد جمعیت در کشور شده است.

اما رهبر معظم انقلاب در سال های اخیر نه تنها بارها بر مسئله جمعیت و افزایش آن تاکید کرده اند، بلکه به سیاست های مشترک خانواده نیز اشاره کرده اند که حسب مورد به سران قوا و شورا ابلاغ می شود. .

در ماده 16 این سیاست ها به صراحت بر رشد جمعیت تاکید شده و آمده است: ایجاد سازوکارهای لازم برای ارتقای سلامت کلی خانواده ها به ویژه سلامت باروری و افزایش زایمان به منظور برخورداری از جامعه ای جوان، سالم، پویا و رو به رشد.

با وجود اعلام این سیاست ها، کاهش جمعیت پس از 5 سال همچنان ادامه دارد.


در حال حاضر وضعیت جمعیت چگونه است؟

سید حامد برکتی، مدیرکل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت درباره روند تولد در کشور گفت: برای جایگزینی جمعیت طبیعی، هر زن باید ۲.۱ تا ۲.۲ فرزند داشته باشد. این رقم در دهه 1960 در ایران 6.8 بود، اما در سال 1999 به کمتر از دو رسید.

مدیرکل جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان اینکه 70 درصد جمعیت کشور در سنین باروری هستند، گفت: بر این اساس هر زنی برای دیدن جایگزین طبیعی باید 3 فرزند به دنیا بیاورد.

وی ادامه داد: اگر نرخ رشد جمعیت به زیر 1.3 برسد، این کشور یا منطقه به چاه جمعیتی می افتد که امکان فرار از آن وجود ندارد و کشورهایی که این مشکل را دارند مجبور به مهاجرت می شوند. البته این کشورها صنعتی هستند و باید دید اگر در چنین شرایطی قرار گرفتیم آیا امکانات لازم را خواهیم داشت؟


برای جهاد در حوزه جمعیت نیاز به توضیح داریم


8f5ef740 05de 4516 81dd d60eb89b4976 خبر خاکستری

صالح قاسمی محقق و فعال جمعیتی در گفت و گو با خبرنگار قم فردا با اشاره به دغدغه های رهبری گفت: ایشان در 9 سال گذشته 54 بار جمعیت را ذکر کردند، این اسلام است که متاسفانه در عرصه عمومی مورد غفلت قرار می گیرد. .

وی بر اهمیت بحث و تبادل نظر در این زمینه تاکید کرد و گفت: در حال حاضر یک یا دو فرزند در حالت ایده آل تعریف شده اند که در واقع تعریف، کارکرد و ساختار خانواده را تغییر داده است که باید از این وضعیت خارج شود. “

قاسمی گفت: متأسفانه این تغییرات جمعیتی کشور را در طول تاریخ به رکورد پایینی رسانده و نرخ رشد منفی کمتر از یک درصد در تاریخ ایران بی سابقه است.

وی بر نقش خانواده در این زمینه تاکید کرد و گفت: نظام برنامه ریزی و اجرایی کشور باید بر خانواده متمرکز شود تا بتواند در حوزه جمعیتی اقدامات مناسبی انجام دهد.

این پژوهشگر و فعال جمعیتی تاکید کرد: باید به این نکته نیز اشاره کنم که بدون برنامه ریزی صحیح نمی توان شاهد رشد جمعیت بود و این معضل تهدیدی جدی در آینده است.


بحران پیری جمعیت، جمعیت کشور را تهدید می کند




8d571dbe 91f8 4a55 9d81 a83b0577d9e2 خبر خاکستری

سید محمد حسین چاوشیان، رئیس مؤسسه تربیت معنوی و خانواده اسلامی خاتم در گفت و گو با خبرنگار قم فردا، با اشاره به اهمیت کارکردهای اجتماعی خانواده در کاهش آسیب های اجتماعی، اظهار داشت: برای اینکه نتیجه کار موثر باشد، باید در این راستا تعریف شود و در خانواده سالم جامعه سالم و بدون آسیب اجتماعی شکل بگیرد.

وی خانواده را مهم ترین واحد تشکیل دهنده جامعه دانست و گفت: اصولا خانواده به عنوان مهم ترین واحد اجتماعی می تواند شکل گیری و عقلانی شدن شرایط حاکم بر جامعه باشد.


متاسفانه کشور ما اکنون با یک فاجعه جمعیتی مواجه است

رئیس مؤسسه تربیت معنوی و خانواده اسلامی خاتم نیز به بحران جمعیت و موضوع زایمان در ارتباط با کارکرد اجتماعی خانواده اشاره کرد و گفت: تولید و تولید مثل نسل ها که البته باید همراه باشد. با گسترش فرهنگ دینی صحیح که متاسفانه کشور ما اکنون با یک فاجعه جمعیتی مواجه است و میزان زاد و ولد در کشور بدترین سال‌های اخیر و حتی قرن گذشته است که خطر پیری جمعیت در خط مقدم قرار دارد.

وی ادامه داد: البته باید توجه داشت که این مشکل صرفاً با ذکر و استناد به آیات قرآن و بیان معصومین حل نمی شود و به نظر من به جای شعار و سیاه نمایی رسانه ای، سیاست گذاری خانواده. باید با تأکید بر سعادت خانواده اصلاح شود.»

مدرس سطوح عالی پرستاری حوزه های علمیه گفت: نکته مغفول مانده در حوزه آسیب های اجتماعی و حتی مسئله جمعیت در گرو عدم توجه به خانواده در برنامه ها و سیاست های اجرایی است و تا زمانی که این مشکل حل نشود می توان. قطعاً در این زمینه رشد خواهیم کرد.

وی ادامه داد: تنزل قداست خانواده یکی از بدترین اتفاقاتی است که در سال های اخیر رخ داده و والدین دیگر شأن و اقتدار ندارند و عواملی مانند شبکه های اجتماعی و حتی رسانه ملی و سریال های تولید شده در سال های اخیر از عوامل تاثیرگذار در شبکه های خانگی هستند. یک محقق خانواده در دانشگاه برن سوئیس گفت. در این تقدیس کانون خانواده ها بودند.

رئیس مؤسسه خاتم افزود: در این میان زوال ارزش‌ها و باورهای دینی و حتی سنت و فرهنگ اصیل ایرانی تأثیر عمده‌ای بر این موضوع داشته است.

چاوشیان ادامه داد: اگر از قداست خانواده که در دین و فرهنگ ما به شدت بر آن تاکید شده است کم کنیم، دیگر نمی توانیم بنای اجتماعی بسازیم، حتی مسائلی مانند توسعه اقتصادی و اجتماعی تحت تاثیر قرار می گیرد.


حل مشکل جمعیت در گرو حل مشکل تشکیل خانواده به طور کلی است

وی با تاکید بر بازنگری جدی در نگاه خانواده در سطوح فردی، خانوادگی، اجتماعی و مدیریتی، گفت: برای خانواده اگر خانواده محوری باید از اساس سیاست ها و برنامه های اجرایی نظام حذف شود. در سال های آینده با مشکلات بسیار جدی تری در حوزه فرهنگی و آموزشی و به ویژه مشکل جمعیت مواجه خواهیم بود.

این پژوهشگر حوزه خانواده ادامه داد: حل مشکل جمعیت منوط به رعایت اصول تشکیل خانواده و ازدواج است و اگر همجنس گرایی بدون ازدواج نباشد ابتدا باید زمینه ازدواج را فراهم کنیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت تشکل های توده ای و اجتماعی در حوزه خانواده و ازدواج گفت: سازمان های مردم نهاد با حمایت و اعتماد مردم می توانند ضمن تسهیل در زمینه ازدواج جوانان، محل مناسبی برای تامین مقدمات ازدواج جوانان باشند. مبنایی برای کاهش آسیب های اجتماعی.


مسئولان باید تسهیلات ازدواج را در نظر بگیرند

وی با انتقاد از برخی تصمیمات غیراصولی خانواده، گفت: به جای تمرکز بر مسائل حاشیه ای و تصمیمات مردم، باید به فکر ریشه یابی مشکلات و تمرکز بر تسهیل ازدواج باشیم. این جریان جدیدی است و می تواند از طریق این نهادهای عمومی با اعتبار و صلاحیت علمی و فرهنگی باشد. زیرا تجربه سال های اخیر نشان داده است که دخالت حداکثری دولت در حوزه سیاست خانواده و ازدواج چندان موفق نبوده و عدم حمایت طولانی مدت از معیشت زوجین و خانواده ها منجر به جدایی و طلاق شده است. .


کاهش جمعیت تبدیل به ابری از بحران خواهد شد




5f8dd6d8 3204 4010 a122 b3db4de371d1 خبر خاکستری

امیرحسین بانکی پور، رئیس کمیسیون ویژه جمعیت مجلس شورای اسلامی و از تدوین کنندگان اصلی قانون حمایت از خانواده و جوانان با بیان اینکه نرخ زاد و ولد در کشور در حال کاهش است، می گوید: این اتفاقات در حال وقوع است و باید آنها را به خانه سالمندان تبدیل کنیم. یک بحران فوق العاده برای کشور ما
وی با اشاره به پنجره جمعیتی فعلی کشور افزود: البته باید توجه داشت که جمعیت آماده ازدواج و زایمان زودتر از بسته شدن این پنجره جمعیتی کاهش می یابد، به عبارت دیگر چیزی نیست. باقی مانده از دوران طلایی برای جبران جمعیت.

او می گوید: اگرچه تا اواسط دهه 40 امکان بچه دار شدن وجود دارد، اما با افزایش سن باروری خطرناک می شود و سن ایمن 35 سالگی است، بنابراین زمانی برای از دست دادن فرصت ها وجود ندارد.

رئیس کمیته ویژه مسجد مجلس شورای اسلامی افزود: در قانون حمایت از خانواده و جوانان مسجد، فرصت زیادی به مخالفان و منتقدان داده ایم تا نظرات خود را بیان کنند، به طوری که بیش از 90 جلسه کمیته با حضور نمایندگان مجلس برگزار شده است. این افراد.” .


اما حتی اگر قانون حمایت از خانواده و جوانان جمعیت


ea219635 8768 46fa addd b758807d497f خبر خاکستری

به جرات می توان گفت تنها اقدام رهبر معظم انقلاب پس از ابلاغ سیاست مشترک خانواده، تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانان مجلس یازدهم بود تا قدمی بردارند. در برابر این بحران جمعیتی

البته این قانون با انتقاداتی نیز مواجه است، به گونه ای که قطعاً طرح های تشویقی ارائه شده در این قانون نمی تواند برای خانواده های ثروتمندی که بیشترین تجرد و بی فرزندی را دارند مفید باشد.

در این راستا بسیاری از کارشناسان اقتصادی به موضوع فرهنگ سازی به عنوان عامل اصلی ناباروری اشاره می کنند، چرا که میزان زاد و ولد در این خانواده ها بسیار پایین است و در عوض زن خانواده عواطف و احساسات ذاتی خود را صرف حیوانات و مراقبت از آنها می کند.

اما بحران جمعیتی یک مشکل فردی و حزبی نیست، بلکه ملی و مرتبط با آینده نظام و اقتدار و امنیت کشورمان است که همه مسئولان و دستگاه های فرهنگی، آموزشی، تربیتی و مذهبی باید جهادی آن را حل کنند. البته نه اقتصادی، الحمدلله گذشت که با کارآمدی دولت مردمی و انقلابی امیدها برای حل این مشکلات دو چندان شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید