کاهش جمعیت و زاد و ولد لزوماً به دلیل مشکلات اقتصادی نیست / جوامع پرجمعیت سهم بیشتری از اقتصاد جهانی خواهند داشت.


ساعت: 15:08
تاریخ انتشار: 1301/07/30
کد خبر: 1905043

حجت الاسلام محمد کمالی با اشاره به اینکه چالش فرزندآوری و کاهش جمعیت قطعاً یک معضل فرهنگی است و لزوماً صرفاً به معضل اقتصادی مربوط نمی شود، گفت: امروزه اکثر خانواده های مرفه فرزندان کمتری دارند، بنابراین مشکل فرزندآوری است. لزوما مشکل اقتصادی نیست

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام محمد کمالی کارشناس مذهبی و دینی و استاد حوزه علمیه در گفتگو با خبرنگار عصرترک در خصوص اهمیت زاد و ولد و رشد جمعیت اظهار داشت: در سال 65 میزان زاد و ولد 6.4 بود اما اکنون این میزان زاد و ولد است. نرخ به 1.6 رسیده است و این یک نگرانی جدی است.

وی با اشاره به اینکه چالش فرزندآوری و کاهش جمعیت قطعاً یک معضل فرهنگی است و لزوماً صرفاً یک معضل اقتصادی نیست، ادامه داد: امروزه اکثر خانواده های مرفه مانند اکثر خانواده های پرجمعیت متوسط ​​و اخیراً جامعه عادی فرزندان کمتری دارند. و بیشترین تعداد کودکان کشور مربوط به استان های فقیرنشین مانند سیستان و بلوچستان است.

حجت الاسلام کمالی افزود: این در حالی است که از نظر کیفی خانواده های دارای فرزند کمتر الزاماً در امر تحصیل موفق تر نیستند، برعکس خانواده های پرجمعیت در امر آموزش و کنترل فرزند موفق ترند.

وی یادآور شد: گاهی اوقات روابط در خانواده های کم جمعیت سردتر می شود و کمتر می توانند با والدین خود پیوند برقرار کنند و این رابطه به شکل وابستگی است و والدین و فرزندان از یکدیگر جدا نیستند و این وابستگی شدید ممکن است یک اثر منفی داشته باشد. تاثیر بر آموزش

حجت الاسلام کمالی ادامه داد: علاوه بر این، خانواده های دارای یک فرزند و یا با جمعیت کم در دوران پیری دغدغه بیشتری دارند، زیرا اگر کودک به هر دلیلی از خانواده جدا شود یا برعکس، کودک محروم شود. پدر و مادرش این باعث آسیب می شود، بسیاری هستند که جنبه اجتماعی این مشکل را نشان می دهند و بنابراین مسئله بچه دار شدن لزوماً یک مشکل اقتصادی نیست.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه مادران یکی از مهم ترین مخاطبان در امر فرزندآوری هستند، گفت: نکته قابل توجه این است که موفقیت وجودی فرزند با صبر و گذشت مادر و وجود او و داشتن فراوان حاصل می شود. فرزند برای مادر نیز علاوه بر عنایات الهی، موجب تقویت صبر و ایثار در مادر نیز می شود که ارزش زیادی دارد.

وی بیان کرد: فرزندان زیاد هم در دنیا و هم در آخرت افتخار محسوب می شود، زیرا طبق آیات قرآن، فرزندان صالح در روز قیامت به خانواده ها ملحق شده و در کنار هم قرار می گیرند و درجات بهشتی را به خود اختصاص می دهند. مادران دارای یک فرزند با مادران چند فرزند یکسان نیستند.

حجت الاسلام کمالی با بیان اینکه افسردگی معمولا در سنین بالا برای والدین بروز می کند، تصریح کرد: والدینی که فرزندان زیاد و صالحی دارند کمتر به این افسردگی مبتلا می شوند زیرا پس از معاینه والدینی که در خانه سالمندان زندگی می کنند مشخص می شود که اکثر آنها از خانواده های فقیری هستند که والدین خود را ترک کرده اند.

وی بیان کرد: جمعیت به عنوان ثروت یک جامعه محسوب می شود و جامعه و کشوری که از این ثروت بیشتر برخوردار باشد قوی تر و موفق تر خواهد بود، همچنین جمعیت باعث افزایش سرمایه اقتصادی یک جامعه و حتی امنیت اقتصادی جامعه می شود. ، به عنوان کشور چین که بیشترین جمعیت جهان را دارد و بیشترین سهم را در اقتصاد جهان دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید