کاهش نرخ زاد و ولد، پروژه نفوذ غرب/ عزم دولت برای اجرای قوانین جمعیت


ساعت: 09:14
تاریخ انتشار: 1401/04/05
کد خبر: 1878586

این در حالی است که رسانه های غربی طرح کاهش جمعیت را تبلیغ می کنند که می تواند با ایجاد مشوق ها و رفع موانع زایمان، کشور را از این بحران نجات دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گفته سفیر، بحث افزایش جمعیت و جلوگیری از کاهش زاد و ولد موضوعی حیاتی و مهم است که رهبر معظم انقلاب در سال های اخیر بر این موضوع تاکید کرده اند، موضوعی که همه متولیان و دستگاه ها باید با آن برخورد کنند. با جدیت کار کنند و کار کنند. کارشناسان برای جلوگیری از کاهش جمعیت.

اگرچه در نگاه اول زوج ها مشکلات اقتصادی را به عنوان اولین بهانه برای بچه دار نشدن عنوان می کنند، اما کارشناسان معتقدند درصد زیادی از زوج ها مشکل اقتصادی ندارند اما به دلایل دیگری تولد فرزند را به تعویق می اندازند.

در دهه 1970 شعار زندگی بهتر با فرزندان کمتر متأسفانه به قدری در بین مردم رایج بود که پس از چند سال در همه خانواده ها رعایت شد و امروز خانواده هایی هستند که فقط یک فرزند را در زندگی بهتر می شناسند و فقط یک فرزند را می شناسند. کافی.


9d8400a7 0ebd 4c4c bc54 428479518a91 خبر خاکستری


در حالی که سرمایه اجتماعی و مؤلفه قدرت هر کشور نیروی کار است، در صورت وقوع کاهش جمعیت می‌تواند تهدیدی جدی باشد، اگرچه در سال‌های اخیر انگیزه‌هایی برای افزایش جمعیت و زمانی که جمعیت رو به کاهش است در نظر گرفته شده است. اما با گذشت سال ها بسیاری از این مشوق ها محقق نشد و فقط شعارها و وعده ها باقی مانده است.

در حال حاضر جمعیت کشور بالغ بر 84 میلیون نفر است که طبق آخرین سرشماری حدود 24 درصد جمعیت زیر 15 سال، 25.1 درصد جوانان 15 تا 29 سال و 44.8 درصد جمعیت میانسال را تشکیل می دهند. بر اساس آمار، نرخ زاد و ولد کشور هفت دهم درصد رشد داشته و یک میلیون و 106 هزار و 72 نوزاد در کشور به دنیا آمده اند، اما این رقم باید رشد قابل قبولی داشته باشد.


برای خانواده های دارای چند فرزند امکانات رفاهی فراهم کنید

در اولین جلسه قرارگاه حمایت از خانواده و جوانان در استان لرستان، با برنامه ریزی و هماهنگی برای مشوق ها، افزایش زاد و ولد از 36 هزار تولد به 25 هزار و 415 مورد اعلام شد.

در این جلسه مقرر شد برای تولد فرزند دوم در 48 ماهگی 40 میلیون تومان، برای فرزند سوم در 60 ماهگی 60 میلیون تومان، برای فرزند چهارم در 72 ماهگی 80 میلیون تومان و برای فرزند پنجم 100 میلیون تومان پرداخت شود. کودک و بالاتر باید حذف شود.

این در حالی است که این تنها بخشی از مشوق های اعلام شده برای طرح افزایش جمعیت است و علاوه بر این مشوق ها، زمینی نیز برای ساخت مسکن اختصاص می یابد.


559e9c53 f3a2 44ab 85c9 7f27793d9331 خبر خاکستری



لزوم همکاری دستگاه ها برای ایجاد مشوق ها

فریبا ولیپوری مدیرکل بانوان استان لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک گفت: اولین جلسه اردوی حمایت از خانواده و جوانان با دستگاه ها در استان لرستان برگزار شد. قرار است با رفع این موانع و مشکلات، بحران با جمعیت برطرف شود.

وی افزود: این طرح در قالب 73 ماده و 81 تبصره در مجلس شورای اسلامی تصویب و به دستگاه ها ابلاغ شد. لذا در این راستا و با توجه به جلسه برگزار شده در استان مقرر شد تمامی استان ها در شهرستان جلسه داشته باشند و برگزاری آن توسط دستگاه های اجرایی الزامی است.

مدیرکل بانوان استان لرستان گفت: در سال های اخیر درگیر روند کاهش جمعیت بوده ایم و تقاضا داریم با توجه به نقش موثر جمعیت در یک کشور، همه دستگاه ها همکاری لازم را برای خروج از این وضعیت داشته باشند. بحران.”


7a36c4c6 db4e 43be b5eb 9debdc6fb838 خبر خاکستری



رومشکان بیشترین تعداد ولادت را در استان دارد

ولی پوری گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده متولدین دهه 60 تنها هفت سال دیگر فرصت فرزندآوری دارند که در واقع فرصتی برای افزایش تعداد فرزندان در این دهه با ارائه مشوق هایی است.

وی با اشاره به بررسی موالید در استان گفت: طبق آمار در استان لرستان، رومشکان بیشترین تعداد موالید مورد نیاز برای برنامه ریزی و تسریع در مشوق ها، سایر شهرستان ها برای افزایش نرخ زاد و ولد را دارد.


حمایت جدی دولت و مجلس از مشوق های تولد

عباس گودرزی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سفیرافلاک با اشاره به سیاست های افزایش جمعیت گفت: بین رویکردی که بر اساس آن سه فرزند یا چند فرزند در یک خانواده از یارانه محروم می شوند تفاوت وجود دارد. و تسهیلات نه تنها سه فرزند یا بیشتر یارانه دریافت خواهند کرد، بلکه از مزایای بیشتری نیز برخوردار خواهند شد.


c0467748 42eb 4611 9fd8 03bebfd33264 خبر خاکستری


وی افزود: تفاوت اصلی دو رویکرد نشان از افق روشن و چشم اندازی امیدوارکننده دارد و دولت و مجلس تمام وقت و تلاش خود را برای این مهم به کار گرفته اند.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی گفت: البته شاید دولت به دلیل تنگناها و مشکلات اقتصادی نتواند به هدفی که در نظر گرفته و هدف گذاری کرده است به طور کامل دست یابد اما این گفته و نگاه نشان می دهد که دولت و اعتقاد مجلس ج اتخاذ سیاست های تشویقی برای افزایش نرخ زاد و ولد در کشور.

گودرزی گفت: با توجه به حیاتی بودن این موضوع که در عرصه های تولید، قدرت، استقلال و امنیت ملی موثر است و نقش راهبردی قابل توجهی در این حوزه ها دارد، دولت سیزدهم و مجلس یازدهم باید توجه ویژه و حمایت کنند. در این راستا «متفکر و خواهد شد.

اجرای دقیق این طرح برای عبور از بحران کاهش جمعیت می تواند کشور را از این واقعیت نجات دهد که همه نهادها باید عزم و اراده جدی داشته باشند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید