کرمان هفتمین استان جوان کشور است/ رشد جمعیت کرمان منفی است و باید به بالای 2 درصد برسد/ بیشترین نرخ رشد جمعیت متعلق به جنوب کرمان است.


ساعت: 19:15
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۵
کد خبر: 1856332

محمد قاسمی بیشترین نرخ رشد جمعیت در استان را مربوط به شهرستان های رودبار جنوبی، ریگان، نرماشیر، کله گنجه دانست. عنبرآباد و فاریاب گفت: متاسفانه کمترین نرخ رشد جمعیت ما در شهرستان های بافت و کوهبنان، بردسیر، راور، ارزویه، بم و رابر است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد قاسمی مدیرکل ثبت احوال استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار راه آرمان در خصوص نرخ رشد جمعیت در استان کرمان گفت: سرشماری بر اساس آخرین سرشماری سال 95 هر ده سال یک بار و هر پنج سال یکبار انجام می شود. رشد جمعیت در سال جاری متوقف شده و روند نزولی و منفی را آغاز کرده است.

قاسمی با اشاره به اینکه رشد طبیعی جمعیت استان را به عنوان رکورد محاسبه می کنیم و بر این اساس بر اساس آخرین سرشماری جمعیت را به صورت روزانه یا ماهانه مطالعه می کنیم، خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین گزارش در اواخر دهه 1400 به 3 میلیون نفر رسید. 344 هزار و 7 نفر.

وی با اشاره به اینکه آمار اعلام شده قابل تغییر است، گفت: تا پایان اردیبهشت 1401 این تعداد به 3 میلیون و 562 هزار و 314 نفر رسیده بود.

قاسمی افزود: اطلاعات ما به صورت آنلاین در بانک اطلاعات جمعیت کشور و جمعیت استان کرمان از اوایل دهه 90 تا اواسط دهه 90 ثبت می شود. رشد منفی تقریبا متوقف شده است. «جمعیت شروع می شود، رشد منفی جمعیت تا سال های 1996 و 1997 ادامه دارد، اما از اوایل دهه 1400 شاهد پایان رشد منفی جمعیت هستیم.

مدیرکل ثبت احوال استان کرمان تاکید کرد: از سال 1401 شروع کردیم در حالی که رشد منفی جمعیت صفر بود، بنابراین می توان امیدوار بود که رشد جمعیت استان کرمان در دهه آینده افزایش یابد.

وی گفت: در اوایل دهه 90 حدود 40 تا 45 هزار تولد در سال ثبت می کردیم و در سال 95 این رقم به 65 هزار تولد در سال رسید. به رقمی در حدود 24 تا 43 هزار رسیده ایم که مناسب است همه مسئولان و دست اندرکاران جمعیت با ارائه مشوق های ولادت موضوع رشد جمعیت را سرلوحه کار خود قرار دهند.

قاسمی اذعان داشت: خوشبختانه با ابلاغ قانون جوانان بسیاری از تشکل ها حساس شده و اقدامات خود را برای افزایش جمعیت و جمعیتی متناسب که با کار فرهنگی هدایت می شود آغاز کرده اند.

وی افزود: البته قبل از قانون جوانان، شورای راهبردی جمعیت در استان با مدیریت و دبیر اداره کل ثبت احوال اداره می شد. امیدواریم این شورا بتواند گام خوبی در جهت رشد جمعیت بردارد.

4 درصد جمعیت استان در مرکز کرمان هستند

مدیرکل استان کرمان با اشاره به اینکه هم اکنون جمعیت زنان و مردان استان کرمان تقریبا برابر است، افزود: استان کرمان هفتمین استان جوان کشور است که ما در کرمان 4 درصد جمعیت استان و 11 استان داریم. درصد از مساحت استان را به خود اختصاص داده ایم.

رشد جمعیت بالای 2 درصد نرخ جایگزینی جمعیت را فراهم می کند

وی تاکید کرد: در سال های اخیر رشد جمعیت بسیار کمی در استان داشته ایم و امروز نرخ رشد هشت دهم درصد است. ما معتقدیم که رشد جمعیت باید به بیش از 2 درصد برسد تا نرخ جایگزینی جمعیت فراهم شود.



قاسمی بیشترین رشد جمعیت استان را مربوط به شهرستان های رودبارجنوب، ریگان، نرماشیر، قلعه گنج، عنبرآباد و فاریاب دانست. آنها به لاستیک اختصاص داده شده اند.

مدیرکل استان کرمان پنج درصد جمعیت استان را سالمند ثبت کرد و گفت: این جمعیت متعلق به افراد بالای 65 سال است و برآورد می شود 5 درصد جمعیت در آن سطح باشند، در حالی که درصد کشوری سالمندان 6 درصد است.




وی مقوله جمعیت را شامل سه نوع دانست و تصریح کرد: نوع اول جمعیت در بدو تولد که از صفر تا 14 سال است، نوع دوم جمعیت 15 تا 64 ساله است که به آن جمعیت فعال می گویند و در نهایت جمعیت بالای 65 سال که از آن به عنوان جمعیت بزرگسال یاد می شود.

قاسمی تاکید کرد: تقریباً 27.1 درصد جمعیت ما در استان بین صفر تا 14 سال، 67.8 درصد بین 15 تا 64 سال و 1.5 درصد افراد بالای 65 سال هستند.


وی گفت: ثبت نام دستگاهی است که فقط وظیفه ثبت نام را برعهده دارد، بنابراین با اطمینان کامل می گوییم هرکس ایرانی تعیین شود در حال حاضر شناسنامه صادر می کند و امروز بالای 98 درصد ولادت ها در استان است. «در مهلت قانونی 15 روزه ثبت می شود که بالاتر از میانگین کشوری است.



محمد قاسمی افزود: در سال 1400، 45 هزار و هشتصد و چهل و نه ولادت در استان کرمان به ثبت رسیده که از این تعداد 23 هزار و 437 ولادت مربوط به پسر و 22 هزار و 412 تولد مربوط به دختر بوده است.

قاسمی در بحث افزایش جمعیت استان توضیح داد: بررسی میدانی ما در این زمینه نشان می دهد که بحث اصلی فرهنگ است و بحث اقتصادی و اجتماعی در دسته بندی های زیر قرار دارد. بحث اقتصادی و مشکلات مربوط به زایمان را منکر نمی‌شویم، بلکه بیشتر آن را انکار می‌کنیم.» این موضوع به بحث فرهنگی مربوط می‌شود، زیرا با نگاه کردن به کل جامعه متوجه می‌شوید که افراد ثروتمند و ثروتمند از نظر مالی فرزندان کمتری دارند که نشان دهنده اشتباه است. شکل فرهنگ در این خانواده ها

کاهش جمعیت به کودکان، والدین و جامعه آسیب می رساند

وی افزود: کاهش جمعیت با سه ویژگی و تخت ما را ضعیف و سخت می کند که تنها یک فرزند تنها ویژگی ناقض سه قسمت است، آسیبی که کودک می بیند، آسیبی که والدین می بیند و آسیب. جامعه می بیند .

مدیرکل ثبت احوال استان کرمان در پایان گفت: کرمان استانی بزرگ و پهناور است و مردم ولایی و مذهبی هستند به ویژه اینکه زادگاه شهید سلیمانی است در حالی که مردم بسیار ولایی هستند و انقلابی و انقلابی عمل کردند. جهادی در همه زمینه ها. پس اگر فرهنگ سازی را با برنامه انجام دهید. علاوه بر این، رشد جمعیت بسیار خوبی داریم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید