گزارش مرکز پژوهش های مجلس از لایحه بودجه 1402: نرخ تورم بالای 40 درصد باقی ماند / کاهش نرخ فقر دور از انتظار / نسبت کسری تراز عملیاتی به مخارج عمومی منفی 25 درصد

گزارش مرکز پژوهش های مجلس از لایحه بودجه 1402: نرخ تورم بالای 40 درصد باقی ماند / کاهش نرخ فقر دور از انتظار / نسبت کسری تراز عملیاتی به مخارج عمومی منفی 25 درصد

مرکز پژوهش های مجلس در خصوص لایحه بودجه 1402 پیش بینی کرده است که با فرض تداوم وضعیت فعلی نرخ تورم کمتر از 1401 اما همچنان بالای 40 درصد باشد. علاوه بر این، با وجود نرخ پایین رشد اقتصادی و تورم بالا، کاهش سطح فقر دور از انتظار خواهد بود. همچنین انتظار می‌رود نسبت کسری تراز عملیاتی به کل مخارج منفی 25 درصد باشد.

اولین گزارش مرکز پژوهش های مجلس از لایحه بودجه 1402 به بررسی نقاط قوت و ضعف این لایحه پرداخته است.

اولین گزارش مرکز پژوهش های مجلس از بررسی لایحه بودجه 1402 منتشر شد.

این گزارش با در نظر گرفتن کاهش اثر شوک قیمتی ناشی از حذف ارز ترجیحی، پیش‌بینی می‌کند که در سال 1402 با فرض تداوم وضعیت فعلی، نرخ تورم کمتر از سال 1401 باشد، اما هنوز بالای 40 درصد است. علاوه بر این، با وجود نرخ پایین رشد اقتصادی و تورم بالا، کاهش سطح فقر دور از انتظار خواهد بود. همچنین انتظار می‌رود نسبت کسری تراز عملیاتی به کل مخارج منفی 25 درصد باشد.

گزارش مرکز پژوهش های مجلس به تبیین نقاط قوت لایحه بودجه 1402 برای مواردی همچون انتقال به برنامه محوری با ارائه جدول اطلاعات تکمیلی و جدول زمانی دستگاه ها، توسعه ارائه خدمات بر اساس بیمه پایه سلامت و گسترش پوشش بیمه ای با شناسایی و تحت پوشش قرار دادن افراد با بیمه قراردادی نبود بیمه پایه از سه دهک پایین درآمدی به صورت فعال و رایگان، تقویت سازوکار نظارتی تبصره 18 با راه اندازی سامانه جامع اطلاعات بازار کار و سامانه های مرتبط، افزایش سهم از کل اعتبارات حمایتی از محل. کل بودجه عمومی کشور، توجه به موضوع واگذاری مازاد مالکیت و ظرفیت بانک های دولتی برای مشارکت در سرمایه گذاران استراتژیک، توجه به ظرفیت انتشار اوراق داخلی برای مدیریت نقدینگی. و خزانه داری و پیشرفت پروژه های عمرانی در ماه های ابتدایی سال، کاهش 7 واحد درصدی نرخ مالیات بر بهره وری بخش تولید، اعمال سقف تسهیلات بدهی موضوع تبصره 16 به منظور تذکر کنترل نقدینگی، توجه به اجرا در حساب نقدی، شناسه منحصر به فرد پرداخت، برنامه ریزی برای اجرای مشارکت عمومی-خصوصی مطابق با قانون تدارکات عمومی و ایجاد شفافیت مالی در سازوکار انتقال پروژه های مرتبط با انتقال قیر

همچنین در این گزارش نقاط ضعف لایحه بودجه 1402 از جمله افزایش چشمگیر برخی اقلام منابع عمومی مانند صادرات نفت، واگذاری شرکت های دولتی و تولید دارایی های دولتی و نیز کم برآوردی برخی اقلام هزینه ای از جمله تشریح شده است. به عنوان اجتماعی خرید تضمینی گندم و واریز به سازمان تحویل از جمله ارقام قابل توجه فراتر از سقف بودجه کلی، عدم ارائه جدول منابع و استفاده هدفمند از یارانه ها و اخذ مجوزهای بدون سقف برای واگذاری نفت خام به پرداخت تعهدات و غیر دقیق بودن. عناوینی مانند پروژه های پیشران، درخواست دائمی شدن برخی احکام در قالب لایحه بودجه با ماهیت یکساله و ابهام قانونی در نحوه تصویب این تصمیمات، عدم حرکت برنامه ملموس در جهت حل عدم تعادل سیستم بانکی به عنوان پیش نیاز دستیابی به ثبات و اقتصاد کلان بهره وری تولید، رفع تکلیف افشای اطلاعات مربوط به بدهی ها و بدهی های کالایی بانک ها، حذف مالیات سود سپرده اشخاص حقوقی، انتقال بدهی شرکت های تابعه وزارت نفت به بانک مرکزی و بانک های تجاری، عدم تصویب مصوبات نظارتی فروش اوراق دولتی، ادامه سیاست گمرک به بانک مرکزی در خصوص خرید ارز دولتی و لغو سامانه راس د. نظارت بر محرومیت زدایی در کشور و سایر مصوبات برای به روز رسانی شاخص های محرومیت زدایی.

دیدگاهتان را بنویسید