دولت به جای چاپ پول، کسری بودجه را با کنترل مخارج مدیریت می کند


ساعت: 13:14
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۵
کد خبر: 1890346

برخلاف دولت قبل که کسری بودجه خود را با چاپ پول و تحمیل تورم به مردم جبران می کرد، دولت سیزدهم با کنترل هزینه ها، کسری بودجه را مدیریت کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مدیرکل دفتر تحقیقات بخش دولتی وزارت اقتصاد با تشریح وضعیت تحقق درآمدهای دولت در 4 ماهه امسال و کسری 20 هزار میلیارد تومانی علیرغم افزایش درآمد، اظهار کرد: دولت به دلیل افزایش درآمد به تمایل جدی خود برای کنترل تورم، با تقویت انضباط مالی و کنترل مخارج خود به آن نیاز داشته باشید، از کسری بودجه به عنوان یکی از عوامل اصلی تورم جلوگیری کنید و اول از همه انضباط مالی را از خودتان شروع کنید.

مهدی رعنایی، مدیرکل دفتر پژوهش های بخش دولتی وزارت اقتصاد و دارایی در گفت وگویی آخرین وضعیت تحقق درآمدهای دولت در سه ماهه نخست امسال را تشریح کرد و گفت: درآمد نفتی دولت در سه ماهه نخست امسال. سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 480 درصد رشد داشت و به 65 هزار میلیارد تومان رسید، اما با وجود این افزایش درآمد، نسبت به سهم 4 ماهه رقم مصوب در بودجه 1401 به طور کامل محقق نشد.

وی میزان درآمدهای نفتی محقق نشده را نسبت به درآمدهای پیش بینی شده در قانون بودجه سال جاری 61 درصد عنوان کرد.

مدیرکل دفتر پژوهش های بخش دولتی وزارت اقتصاد به محقق نشدن درآمدهای مصوب در بودجه سال جاری علیرغم افزایش درآمدها نسبت به سال گذشته اشاره و بیان کرد: از نظر درآمدهای مالیاتی نیز افزایش داشته ایم. 69 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل اما نسبت به سهم درآمدی ماه چهارم در بودجه امسال شاهد عدم تحقق مالیات 19 درصدی هستیم.

رعنایی در توضیح علت عدم تحقق 19 درصد درآمد مالیاتی نیز توضیح داد: یکی از دلایل افزایش شدید رشد درآمدهای مالیاتی در بودجه سال جاری نسبت به سال گذشته است و دلیل دیگر این است که در سال 1400 بودجه، ارزش افزوده در اختیار دولت است، واحد درصد بیشتر بود و امسال این یک درصد در شهرداری ها و دهیاری ها توزیع شد.

این مقام مسئول در وزارت اقتصاد درباره میزان تحقق سایر منابع عمومی دولت نیز گفت: درآمدهای مربوط به واگذاری شرکت های دولتی تقریبا محقق نشده است که از عمده دلایل آن می توان به بی ثباتی شرکت های دولتی اشاره کرد. وی با اشاره به وضعیت بازار سرمایه و نوسانات شاخص در بورس در ماه های اخیر و کاهش انگیزه سرمایه گذاران به خرید سهام شرکت های دولتی و مقاومت برخی نهادهای ذیربط در برابر واگذاری و تصویب سهام دولت در برخی شرکت های قابل واگذاری و غیره.

رعنایی از تحقق 94 درصدی درآمدهای مربوط به اوراق مالی و تحقق 79 درصدی درآمد حاصل از وصول سود سهام شرکت های دولتی در 4 ماهه نخست امسال خبر داد و افزود: مصوبه مصوب درآمد حاصل از اوراق مالی در بودجه امسال 103 هم بوده که تاکنون 33 فقره آن محقق شده است و از میزان فروش نقدی اوراق مالی در مدت زمان تعیین شده (حدود 23 هما) 27 درصد توسط بانک ها و 73 درصد خریداری شده است. توسط صندوق های سرمایه گذاری و سایر ذینفعان بازار سرمایه.

وی ادامه داد: در بودجه امسال 26 درصد سود سهام شرکت های دولتی تصویب شد که 7 درصد آن در 4 ماهه اول محقق شد.

رعنایی با تاکید بر اینکه علیرغم افزایش خوب درآمد دولت نسبت به سال گذشته، نسبت به رقم مصوب منطبق با چهار ماهه نخست سال، بیش از 150 هما محقق نشده است، مدیریت تخصیص اعتبارات برای تملک دارایی های سرمایه ای در ماه چهارم است.

این مقام مسئول در وزارت اقتصاد در عین حال ابراز امیدواری کرد که گردش درآمدها به گونه ای باشد که در ماه های آینده بخشی از کسری جبران شود اما احتمال اجرای کامل بودجه اندک و در نهایت است. کسری وجود خواهد داشت.

وی با بیان اینکه گفته می شود درآمد دولت افزایش یافته اما تاثیری در زندگی مردم ندارد، تصریح کرد: همانطور که گفته شد از نظر آماری بودجه چهار ماهه (به دلیل عدم تخصیص کامل اعتبارات برای هزینه و تملک دارایی های سرمایه ای) است. با 20 درصد کسری محقق شده برخورد کرده است و با توجه به هزینه های اجتناب ناپذیر، این کسری در ماه های آینده اتفاق خواهد افتاد و منطقی است دولت در هزینه های بودجه اقدامات پیشگیرانه انجام دهد.

وی تاکید کرد: دولت تمام تلاش خود را برای کاهش کسری بودجه انجام می دهد چرا که تامین کسری بودجه از محل پول های اساسی باعث افزایش تورم و البته آسیب به وضعیت اقتصادی جامعه و معیشت دهک های پایین درآمدی می شود. بنابراین دولت مجبور است با توجه به تحقق درآمدهای بودجه، هزینه ها را کنترل کند.

منبع: شادا

دیدگاهتان را بنویسید