از چاپ پول پرهیز کنید تیم اقتصادی دولت اصلی را از دولت های قبلی متمایز کنید

وی افزود: برای کنترل نقدینگی کار درستی انجام شد و خوشبختانه برخلاف دولت های گذشته در این مدت پول بدون حمایت چاپ نشد.

وی گفت: تاکنون روند افزایش نقدینگی متوقف شده یا به عبارتی شاهد پدیده چاپ ساعتی پول نبوده ایم و به این ترتیب از جذابیت بازارهای موازی مانند ارز، سکه و طلا تا حدودی کاسته شده است. .

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: با توجه به کاهش جذابیت بازارهای موازی، مردم نقدینگی را به سمت تولید سوق داده اند و تاکنون کار به نحو مطلوبی مدیریت شده است.

وی گفت: «وقتی چاپ پول بدون پشتوانه را در سیاست های حاکمیتی خود لحاظ می کنیم، منجر به افزایش تورم ما در ابتدا و البته کاهش بیشتر ارزش پول ملی می شود.

وی گفت: در شرایط فعلی اگر به برابری دلار و ریال نگاه کنید متوجه می‌شوید که تا الان به 30 هزار تن رسیده است و دلیلش هم این است که چاپ پول بدون پشتوانه را شروع کردیم که بعد از کسری خزانه شکل می‌گیرد. در دولت قبل».

این دکترای اقتصاد گفت: نتیجه این تصمیم هم اکنون به وضوح در جامعه قابل مشاهده است و قیمت های غیرعادی، چند برابر شدن قیمت و کاهش ارزش پول ملی رخ داده است که تحت تاثیر افزایش تورم ناشی از افزایش نقدینگی قرار گرفته است. در سیاست و توسعه از طرفی هم نیامدند سیاستی را دنبال کنند که این نقدینگی ها به سمت تولید برود. زیرا برای تحویل کالاهای اساسی ساده ترین راه یعنی واردات را انتخاب کرده اند.

این کارشناس اقتصادی گفت: اما در ادامه بحث حذف ارز 4200 حجمی که این روزها بسیار مطرح است و باید در آینده نزدیک اتفاق بیفتد، چالش جدیدی است که ببینیم رهبری و دولت چگونه هستند. در این زمینه تصمیم گیری کنید.»

بشارتده سلوتی افزود: البته این لایحه تقدیم مجلس شده و هم اکنون در حال اجرای سیاست تبادل 4200 جلد هستند. در مقابل بحث افزایش یارانه ها در کنار این طرح است که گفته می شود یارانه ها 150 هزار تن افزایش می یابد.

گفت: اگر این طرح، یعنی. افزایش یارانه‌ها، اتفاق می‌افتد، طبیعتاً در کشور پدیده افزایش نقدینگی ظاهر می‌شود و بنابراین لازم است این تصمیم با فکر و برنامه‌ریزی دقیق اجرایی شود.

من معتقدم علیرغم اینکه خیلی ها فکر می کنند 4200 جلد سیاست بدی است، معتقدم سیاست بدی نیست؛ اتفاقاً این سیاست خوب و مؤثری بود، اما از نظر اجرا بد عمل کردیم. و نظارت. .

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: در بحث کالاهای اصلی موضوع 4200 تن تورم 190 درصد بود اما برای کالاهای مشابه که موضوع 4200 تن نبود تورم 343 درصدی داشتیم. این نشان می دهد که سیاست ارزی 4200 تومانی تا حدودی خوب عمل می کند اما در اجرا و نظارت نتوانسته ایم خوب عمل کنیم.

بشارتاد سلوتی در خصوص اقدامات دولت برای تنظیم بازار و جلوگیری از صف های طولانی کالاهای اساسی در این مدت، پاسخ داد: یک قسمت کار به مدیریت برمی گردد و بخشی دیگر به رفتار خردمندانه مردم برمی گردد که مردم هستند. در خلق و خوی نیست. “مدیریت شده است که آنها هر روز روند رو به رشدی را مشاهده نکنند.

وی افزود: متأسفانه در سال های اخیر ثبات قیمتی نداشتیم و تورم و قیمت کالاها هر روز در حال افزایش است و این دولت در حال حاضر هم نظارت بر بازار و هم قیمت گذاری را انجام می دهد. اما باید بدانیم که نمی توانیم بازار را با قیمت دستوری کنترل کنیم.

این کارشناس اقتصادی اذعان داشت: همانطور که در مورد برخی کالاها مانند مرغ و تخم مرغ یا لبنیات، قیمت سفارش اعلام می شود و در عمل بازار آن را رعایت نمی کند، اگر واقع بین باشیم، می بینیم که قیمت در بازار نیست. مطابق با قیمت سفارش است.”

وی گفت: وقتی این ناهماهنگی برای مردم آشکار می‌شود، نسبت به دولت بدبین می‌شوند و گفته می‌شود که اقدامات دولت مؤثر نبوده است. اما فعلاً جایز است که صف های طولانی مشاهده نشود.

وی افزود: البته شاید در این مدت عرضه افزایش پیدا کرد، شاید تقاضا برای این کالاها کاهش پیدا کرد و بنابراین اینکه کار دولت منجر به شرایط مساعد فعلی شده نیاز به بررسی دارد و نمی توان انجام داد. در این مدت کوتاه از نظر ارزیابی نقش دولت در کاهش تنش های بازار و عدم وجود صف های طولانی.

«البته عرضه با مدیریت و هدف انجام می‌شود، عرضه تقریباً با تقاضا همخوانی دارد و این اقدامات مؤثر است و به‌نوعی اقدامات مورد نظر در حوزه نظارتی منجر به روند افزایشی روزانه قیمت‌ها توسط دولت شده است.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: دولت باید در سیاست پولی 4200 تنی تدبیر بیشتری داشته باشد و در صورت نیاز به لغو آن باید ارزیابی کند که آیا مردم می توانند در برابر اقتصاد تکان دهنده مقاومت کنند یا خیر؟ و به نظر می رسد وضعیت اقتصادی فعلی مردم ظرفیت این شوک بزرگ را برای حذف ارز 4200 تومانی ندارد.

بشارتده سلوتی ادامه داد: لغو سیاست ارزی 4200 تومانی نباید فوری و یکباره اتفاق بیفتد و قطعا این تصمیم باید با برنامه ریزی دقیق و کارشناسی اجرایی شود.

وی گفت: به نظر می رسد در شرایط فعلی لغو ارز 4200 تومانی ضربه سختی به معیشت مردم وارد کند و چه بسا پس از اجرایی شدن این سیاست، بار دیگر شاهد تکرار ماجرای طولانی مدت باشیم. “

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید