پرداخت یارانه جدید 90 تا 126 هزار تنی به 60 میلیون ایرانی با حذف ارز 4200 تنی / بهبود تراز کسری عملیاتی، اقدام مثبت دولت در حساب بودجه

ساعت: 13:43
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۱
کد خبر: 1799653

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در گفت و گو با خبرنگار دانا اعلام کرد:

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه منابع لایحه بودجه سال آینده منطقی است، گفت: با حذف ارز ترجیحی دهک های پایین برای هر نفر 126 هزار تن و دهک های بالا 90 هزار تن به 60 می رسد. میلیون نفر علاوه بر یارانه های قبلی، یارانه جدیدی دریافت می کنید.

محمد هدبهسی نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی با اشاره به تصویب عمومی بودجه 1401 گفت: با وجود اینکه کلیات آن تصویب شده است اما انتقاداتی از سوی نمایندگان هم از سوی کمیته ها و هم از سوی نمایندگان کمیته برنامه و بودجه وجود دارد.

اعتبارات در نظر گرفته شده در لایحه بودجه معقول است

وی با اشاره به تمرکز نمایندگان بر اصلاح بخش‌هایی از بودجه، افزود: همچنان مشکلاتی در زمینه توزیع وجود دارد و قطعا این اصلاحات با همکاری دولت و مجلس انجام خواهد شد. مناسب تر است و بودجه کار با شاخص ترازنامه در سال 1401 نسبت به سال قبل بهبود چشمگیری داشته است.

این نماینده مجلس گفت: امسال بودجه 464 هزار میلیارد کسری بود که در لایحه بودجه 1401 به 300 هزار میلیارد کاهش یافت که در لایحه دولت پیشرفت چشمگیری است. زیرا انتظار می رود درآمدها نسبتا خوب و نزدیک به واقعیت باشد.

خدابخشی تصریح کرد: منابع حاصل از فروش نفت خام و میعانات گازی در حساب بودجه منطقی است، همچنین در زمینه انتشار اوراق مجاز نیست و تنها تا سقف سال قبل تعیین می شود.

افزایش بودجه ساخت و ساز

وی ادامه داد: سهم بودجه عمرانی 258 میلیارد تن است که امسال رشد خوبی را نشان می دهد. همه اینها با هم باعث می شود بودجه 1401 منطقی تر از بودجه 1400 باشد.

یکی از اعضای این برنامه گفت: با وجود همه مزایا و جنبه های مثبت لایحه بودجه، نگرانی هایی در خصوص لغو ارز 4200 و بحث حمایت از خانوارهای کم درآمد و همچنین نگرانی در مورد تامین دارو وجود دارد. . و کمیته بودجه معیشت خانواده ها و فقرا از حساسیت های ویژه نمایندگان در لایحه بودجه است.

یارانه ارز ترجیحی چقدر است؟

هدباشی با اشاره به مشکلات اقتصادی دولت قبل گفت: باید کاری کنیم که تصمیمات دولت فشار مضاعفی به مردم وارد نکند و این موضوعی است که نمایندگان مجلس باید تمام تلاش خود را برای توجه به آن انجام دهند. اقتصاد هنوز به طور کامل تثبیت نشده است.

وی تاکید کرد: بر اساس مصوبه دولت علیرغم اعطای یارانه با حذف ارز ترجیحی به دهک های پایین به ازای هر نفر 126 هزار تن و برای دهک های بالا 90 هزار تن به 60 میلیون نفر علاوه بر یارانه های قبلی، قیمت ها افزایش می یابد. کنترل شود و کالاهای اساسی نباید روی مردم باشد.


آزادسازی کامل نرخ ارز در شرایط فعلی به نفع اقتصاد نیست

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: مجلس و دولت تمام تلاش خود را برای تصمیم گیری معقول انجام خواهند داد. البته با توجه به شرایط خاص کشور، امروز آزادسازی نرخ ارز کاملاً به نفع اقتصادی نیست و ما با دولت برای تصویب بودجه کارآمد و مؤثری که در آن حقوق بشر حفظ و صیانت شود، همکاری خواهیم کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید