پرداخت سه نوع یارانه نقدی و غیرنقدی در سال آینده قطعی شد / یارانه سوم غیر نقدی / پرداخت یارانه جبرانی حذف ارز ترجیحی در آخرین مرحله

ساعت: 13:32
تاریخ انتشار: 14/01/1400
کد خبر: 1794149

یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با خبرنگار دانا گفت:

یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: سال آینده پرداخت نهایی سه نوع یارانه نقدی و غیرنقدی خواهد بود.

مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص جزئیات یارانه پرداختی در سال 1401 گفت: در بودجه سال 1401 سه نوع یارانه پیش بینی شده است که هر کدام با هدف خاصی دیده می شود.

دریافت سه نوع یارانه در سال آینده مشخص است

وی تصریح کرد: یارانه اول یارانه نقدی معمول است که بر اساس قانون هدفمندی سال 88 پرداخت می شود و یارانه معیشتی در سال 98 بر اساس مابه التفاوت قیمت بنزین تصویب و اجرا شد. برای جبران اثرات حذف ارز ترجیحی، یارانه ای در بودجه سال آینده لحاظ می شود.

طغیانی ادامه داد: این سه یارانه برای کمک به تغذیه مردم در نظر گرفته شده است که برخی از آنها همپوشانی دارند و برخی دیگر در فواصل زمانی که گروهی از افراد جامعه را درگیر می کند. شاید به گروه دیگری تعلق نداشته باشد، اما اخیرا موضوع جدیدی مطرح شده است که به توزیع عادلانه تر بنزین در جامعه بازمی گردد.

ارائه بنزین به فرد به جای خودرو پس از تست رانندگی

این نماینده مجلس گفت: تا پیش از این، دادن یارانه پنهان بنزین به خودروها رایج بود اما بر اساس این طرح به افراد بنزین داده می شود. در حال حاضر این طرح به صورت آزمایشی اجرا می شود تا مردم بتوانند در سیستم بنزینی ویژه راه حلی پیدا کنند.» آنچه را که نیاز ندارید بفروشید. شکل یارانه . .

یارانه جدید چقدر می شود؟

وی در پاسخ به این سوال که یارانه جبرانی آثار حذف ارز ترجیحی به کدام دهک ها تعلق می گیرد، پاسخ داد: تاکنون لایحه بودجه و برنامه های مجلس حدود 60 میلیون نفر را نشان می دهد که کمتر از 6 دهک جامعه را شامل می شود. . در مورد این گونه یارانه ها فرقی نمی کند که همان فرد یارانه دیگری دریافت کند یا خیر.

یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس در واکنش به اعطای یارانه کالایی یا غیر کالایی برای جبران اثرات حذف ارز ترجیحی در سال 1401 گفت: سلامت جامعه بهتر شود تا از آن خارج از امنیت غذایی استفاده نشود. بنابراین مهم است که یارانه تا حد امکان تجاری باشد.

پرداخت یارانه جبرانی حذف ارز ترجیحی در آخرین مرحله اجراست / یارانه کالایی می شود

وی افزود: البته قبل از اجرای چنین طرح هایی باید زیرساخت های آن آماده شود و هم اکنون بانک مرکزی در حال آماده سازی این زیرساخت ها است. تا جایی که من اطلاع دارم پیگیری کمیسیون اقتصادی نشان می دهد که این ساختار و پایه در حال تکمیل است و بانک مرکزی و سازمان برنامه بودجه در مرحله نهایی است.

طوقیانی تصریح کرد: مبلغ یارانه باید با تصمیم گیری در یکی از کارت های بانکی سرپرستان خانوار بلوکه شود تا فقط در کارتخوان مخصوص کالاهای اظهار شده و مورد نظر دولت به صورت کوپنی ارائه شود. کارت و مبلغ مسدود شده فقط در این فرآیند قابل جمع‌آوری است.

یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان گفت: بر اساس بودجه 1401 تامین مالی این پروژه ها در لایحه بودجه دیده می شود و هدفمندی یارانه ها و معیشت هایی که از قبل وجود داشته با همان اعتبارات ادامه می یابد. یارانه هم در بودجه پیش بینی شده و مشکلی نخواهد داشت.


انتهای پیام/ آی

دیدگاهتان را بنویسید