ارز ترجیحی هر کالایی که حذف می شود، مبلغ آن را به یارانه نقدی اضافه می کنیم / به جای افزایش دستمزد، تورم را کنترل می کنیم

ساعت: 09:20
تاریخ انتشار: 1400/10/07
کد خبر: 1795672

معاون سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه سال آینده هر ارز دولتی را به یارانه نقدی اضافه می کنیم، گفت: در سال آینده دولت به راحتی حقوق ها را افزایش می دهد اما این هزینه ها را دو برابر می کند. دولت برای کاهش تورم چاپ پول را متوقف کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سیدحمید پورمحمدی معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه شب گذشته در برنامه ویژه خبری با بیان اینکه برای کاهش تورم اولین سیاستی که در نظر گرفته ایم توقف تورم است، گفت: اگر تورم کاهش پیدا کند خیلی بیشتر است. بهتر از این این است که حقوق مردم را 5 یا 20 درصد افزایش دهیم.

دولت چاپ پول را متوقف کرد

او ادامه داد: دولت می تواند به راحتی دستمزدها را افزایش دهد، اما این یعنی دوبرابر شدن هزینه ها، اما دولت برای کاهش شعله های تورم و کاهش قیمت ها، چاپ پول را متوقف کرده است.

معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: سیاست اصلی این است که برای کاهش قیمت ها و کاهش تورم چه باید کرد. حدود 29 درصد افزایش حقوق در طبقات پایین به 3 درصد داشتیم. برای جلوگیری از تورم نباید هزینه چاپ پول را افزایش دهیم. به کسانی که درآمد کمتری دارند باید عادلانه تری پرداخت شود، فرمول این است که ضریب را 100 درصد افزایش داده ایم و 530 هزار تن را به همه یکسان داده ایم.

پورمحمدی با اشاره به افزایش انصاف در حقوق و مزایای کارکنان افزود: کسانی که سه میلیون و 500 هزار تن دریافت می‌کنند 30 درصد افزایش حقوق دریافت می‌کنند و کسانی که حقوقشان به حدود 30 میلیون می‌رسد متوقف می‌شوند. . برخی از افراد حقوق بیشتری دریافت کردند و سقف آنها بسته شد.

میانگین حقوق 9 میلیون تن است

وی با اشاره به اینکه میانگین حقوق 9 میلیون تن است، ادامه داد: آیا تا زمانی که همه ایرانیان از سوی دولت حقوق نگیرند، مشکل دریافت حقوق حل می شود؟ هم در شهر و هم در روستا.

معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه افزود: ما در قبال همه مردم مسئولیم و باید مراقب آنها باشیم. در بودجه سال 1401 تلاش شد به گروه های هدف به ویژه اقشار نامناسب یارانه داده شود. ارز 4200 تومانی بارها بحران زا و مخرب تولید عنوان شده است.

یارانه ها در سال آینده بیشتر نقدی است

وی با اشاره به اینکه چند نوع کالا داریم که ارز ترجیحی دریافت می کنند، گفت: برخی مواد اولیه دام، گندم و دارو ارز دریافت می کند، ارز 4200 تنی با چاپ پول تامین می شود و در نهایت تورم به مردم داده می شود.

پورمحمدی ادامه داد: گفتیم باید این روش را کنار بگذاریم و از بخش خصوصی خواستیم هر محصولی را به وفور تهیه و در اختیار مردم قرار دهد و هر تغییری که رخ دهد به صورت یارانه نقدی به مردم تعلق می گیرد. “

معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه موضوع اصلی کنترل رشد قیمت ها و جلوگیری از تورم است، افزود: در حال بررسی راهکاری بودیم که برخی کالاها ارز ترجیحی دریافت کنند، بنابراین سعی کردیم منابعی را پیدا کنیم. باید مورد توجه قرار گیرد و همه واسطه ها حذف شوند تا از قاچاق جلوگیری شود.

وی افزود: به هر نفر تقریبا 50 هزار تن به عنوان معیشت می دهیم و یارانه دیگر تحت عنوان هدف 45 هزار و 500 تن است، بنابراین سال آینده به هر کالایی که حذف می شود پول ملی را به این ارقام نقدی اضافه می کنیم.

پورمحمدی با اشاره به اینکه کمک‌های کالایی زمانی است که نمی‌توانیم کالا را به وفور تحویل دهیم، تصریح کرد: اکنون با روشی که برای تضمین کالای پایدار انجام می‌دهیم، دولت کنار می‌رود و بخش خصوصی وارد عمل می‌شود، بنابراین ثبات در عرضه مداوم کالا برای ما مردم خواهیم داشت، بیشتر به صورت نقدی عمل می کنیم تا مردم بتوانند ترجیحات خود را بررسی کنند و ببینند چه کالاهایی می خواهند بخرند.

معاون سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه به جای افزایش دستمزدها، تورم را محدود می کنیم، افزود: ادامه وضعیت فعلی و تامین ارز از پایه پولی یعنی تورم 28 درصدی یا تورم 28 درصدی به مردم تحمیل شود. یا تورم ۷ درصدی.»

وی افزود: تراز عملیاتی مابه التفاوت درآمد و هزینه دولت است، درآمد دولت همان درآمد خالص است که شامل مالیات، درآمد گمرکی یا فروش خدمات می شود، آنچه دولت در اینجا دریافت می کند 664 تریلیون تن است.

پورمحمدی ادامه داد: مخارج دولت حقوق است که 965 هزار میلیارد است، یعنی تراز عملیاتی 301 هزار میلیارد تن است، امسال 464 هزار میلیارد تن است، الان تراز عملیاتی 163 هزار میلیارد تن بهبود یافته است، امیدوارم در مجلس این مسائل را ندهید. نگران باشید، تراز عملیاتی 163 تریلیون تنی را در بودجه 1401 بهبود بخشیده ایم.

معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه گفت: در قسمت توافق شده عمل کردیم اما در بخش ساختمانی و تولیدی بازی کردیم. بودجه دولت 7 درصد رشد داشته است، اما بخش ساختمان 43 درصد رشد داشته است، بنابراین رشد 43 درصدی داشته است بله، 70 هزار میلیارد تن فولاد درجه سرمایه بهبود یافته است.

وی گفت: برای مقابله با فقر مطلق به افرادی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند از چند طریق پول می دهیم. ما در زمینه مسکن و بیمه به آنها کمک می کنیم». میانگین حقوق کارمندان دولت 10 درصد افزایش یافته است، اما بستگان کمیته مساعدت و کمک 20 درصد افزایش یافته است.

تولیدکنندگان جدی گرفته می شوند

پورمحمدی ادامه داد: چندین دهک از جامعه در فقر شدید به سر می برند و برنامه ریزی دقیقی برای آنها انجام شده است. ما 188 هزار میلیارد تن پول به بازار می دهیم و مجموع اوراقی که منتشر می کنیم 88 تریلیون تن است، یعنی دولت 100 تریلیون تن نقدینگی به بازار تزریق می کند. تراز مالی سال گذشته 244 میلیارد بوده که 100 میلیارد بهبود یافته است.

وی با اشاره به اینکه در سال آینده تولیدکنندگان مورد توجه جدی قرار خواهند گرفت، گفت: پنج واحد درصد از واحدهای تولیدی مالیات کمتری پرداخت می کنند یعنی 25 درصد از مالیات آنها کاهش می یابد. همچنین، شرکت های تحت تاثیر تاج، نرخ مالیات خود را 5 درصد کاهش داده اند.

افزایش 2 سال سن بازنشستگی اختیاری است

معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه گفت: در گذشته به سن بازنشستگی نگاه می کردیم بنابراین در آن زمان به امید به زندگی هم نگاه می کردیم. خوشبختانه وضعیت بهداشت به گونه ای شده که امید به زندگی افزایش یافته است، معلمی با 4 سال سابقه دانشجویی سابقه کار محسوب می شود و اگر دو سال به سربازی برود سابقه کار محسوب می شود یعنی. با 19 سال کار برای یک دهه می توان 40 زندگی را بازنشسته کرد.

پورمحمدی افزود: در این صورت فضای کار برای سایر جوانان تنگ می شود. اینجا گفتیم اولا 2 سال کار بعد از 30 سال سابقه اجباری و اختیاری نیست. اگر کسی علاقه دارد می تواند دو سال دیگر در دولت کار کند، اما در بودجه سال آینده لایحه ای ارائه می شود و سن بازنشستگی افزایش می یابد تا مردم بتوانند زمان بیشتری را در دولت بگذرانند و این برای کل دولت است، اما اینطور نیست. نباید اینطور باشد

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید