یارانه به جای ارز ترجیحی باعث تورم مورد انتظار می شود

یارانه به جای ارز ترجیحی باعث تورم مورد انتظار می شود

روز جدید : حذف ارز ترجیحی از بودجه سال آینده پس از بحث های فراوان روز گذشته در مجلس علنی تصویب شد. پیش از این کمیسیون تلفیق بودجه به حذف ارز ترجیحی رای مثبت نداده بود و بسیاری از نمایندگان مخالف لغو آن بودند و تجربه نشان داده اصلاح یارانه های پنهان و اعطای یارانه نقدی به خانوارها برای جبران آن که در دولت های مختلف اعمال می شود. و تنها به تورم مارپیچ در جامعه کمک کرد. متاسفانه ارائه یارانه نقدی برای جبران یارانه دولت در قالب سوخت، برق، آب و ارز به ترتیب موجب افزایش نقدینگی و تورم می شود. دولت دوباره می خواهد این تجربه تلخ را برای سال آینده اجرایی کند. ارز ترجیحی دیروز در مجلس به رای گذاشته شد و با 192 رای موافق به تصویب رسید. دولت تصمیم دارد 250 هزار میلیارد تن تبصره 14 را به عنوان مابه التفاوت ارز ترجیحی کالاهای اساسی و دارو اختصاص دهد. سوال اینجاست که پرداخت یارانه نقدی به مردم در قالب کالاهای اساسی و دارو با تورم بالای 40 درصد چه عواقبی ممکن است برای کشور داشته باشد. ستاره صبح بارها نسبت به لغو ارز ترجیحی هشدار داد و در گفتگوها و گزارش های متعدد، لغو ارز 4200 تومانی را افزایش تورم و گرانی کالاها برای سال آینده خواند. ستاره صبح در همین رابطه با روح اله ایزدا نماینده مردم تهران و مخالفت خود با حذف ارز ترجیحی گفت و گو کرد که در ادامه می خوانید:

بر اساس مصوبه قبلی کمیسیون تلفیق چرا ارز ترجیحی سال آینده حذف شد؟

حذف ارز 4200 تومانی سال آینده به بودجه سال آینده رای نیاورد. اما با پیشنهاد آقای نادران و رای گیری مجدد، ارز مورد علاقه عموم برای سال آینده حذف شد. من و اکثر نمایندگان مخالف لغو و اعطای یارانه بودیم. ساختار فعلی اقتصاد کشور ایجاب نمی کند که این یارانه را از سبد خانوار حذف کنیم. عواقب آن بیشتر از منافع است. دولت جایگزین هایی برای حذف این ارز داشت که متاسفانه نشد. ما در این مورد به دولت هشدار دادیم.

با رای نمایندگان در کمیته تلفیق چرا این لایحه دوباره به صحنه آمد؟

متاسفانه فشارها و لابی های دولت در مجلس این طرح را به منصه ظهور رساند و تصویب کرد. اکثر قانونگذاران با حذف ارز 4200 تنی مخالفت کردند، اما دولت تاکید کرده است که این امر در سال آینده انجام خواهد شد. دولت پیشنهاد جایگزینی ارز ترجیحی در کارت الکترونیکی را داده است. ما این سیاست را موثر می دانیم. دولت هنوز کنترل کاملی بر ساختار اقتصادی کشور ندارد. وقتی دولت نمی تواند قیمت کالاهای اساسی را کنترل کند، در وهله اول نمی تواند برگه ها را عادلانه توزیع کند. قبل از این حذف، ساختار اقتصادی باید اصلاح می شد. حذف 4200 تن کالاهای اساسی تورم مورد انتظار را ایجاد می کند. با تخصیص 180 تریلیون تن نمی توان آثار این موضوع را جبران کرد.

دیدگاهتان را بنویسید