لغو ارز ترجیحی باعث گسترش توده مردم می شود/ به مردم یارانه جبرانی پرداخت می شود


ساعت: 15:34
تاریخ انتشار: 1401/02/15
کد خبر: 1836585

علی اکبر علیزاده گفت: با حذف ارز ترجیحی و یارانه ای که دولت برای اقشار ضعیف در نظر می گیرد، شرایط اقشار نیازمند جامعه بهتر و فاصله طبقاتی کمتر و توده مردم گسترده تر می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از مرآت; تغییر قیمت محصولات آرد صنعتی و گرانی ماکارونی معضلی است که در روزهای اخیر باعث نگرانی و ناآرامی در اذهان عمومی شده و شایعاتی مبنی بر افزایش قیمت ها به دلیل ارز ترجیحی را به دنبال داشته است.

علی اکبر علیزاده برامی نماینده مردم دامگان در کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با خبرنگار مرآت از تاثیرات مثبت حذف ارز ترجیحی بر بدنه اقتصادی جامعه، فساد و کمک به اقشار ضعیف جامعه خبر داد.

این نماینده خانه ملت در ادامه تصریح کرد: با حذف ارز ترجیحی و یارانه هایی که دولت برای اقشار ضعیف جامعه می داند، شرایط اقشار نیازمند جامعه بهتر شده و فاصله طبقاتی کاهش می یابد.

وی در تشریح لغو یارانه آرد در کشور و افزایش ناگهانی قیمت ماکارونی گفت: در کشور ما چون یارانه به گندم داده می شود سودجویان و دلالان به دنبال سودهای کلان هستند و آن را به کشورهای همسایه قاچاق می کنند. «بنابراین باید برای جلوگیری از این قاچاق اقدام شود.

علیزاده با اشاره به جنگ روسیه و اوکراین به عنوان عامل خارجی در افزایش قیمت گندم گفت: از سوی دیگر چون اوکراین به عنوان یک انبار غله جهانی شناخته می شود و با این جنگ نمی تواند تولید کند و روسیه نیز گندم می فروشد. برای مصرف داخلی «قیمت جهانی گندم 123 درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: عامل دیگر عامل درونی است یعنی. مردم جویای رانت و سوء استفاده هستند که از یارانه های دولتی به نفع خود استفاده می کنند.» یعنی دولت گندم را از کشاورز به قیمت 11500 تن می خرد و در قالب یارانه حدود 670 تن به نانوا می دهد تا به دست مردم برسد. اما در این بین عده ای یارانه آرد را به عنوان صادرات به کشورهای همسایه می دهند.

یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: برخی از صنایع حتی آرد یارانه ای دریافت می کنند اما محصولات خود را به صورت رایگان در بازار می فروشند، بنابراین دولت قصد دارد با حذف ارز 4200 تنی به همه این رانت ها پایان دهد.

به گفته این عضو اتاق ملت، از این پس یارانه آرد واحدهای صنعتی و نیمه صنعتی لغو و به همان قیمت آزاد داده می شود تا قاچاق و احتکار از بین برود و از سوی دیگر به دلیل گران شدن نان. جامعه فشاری بر یارانه نان وارد نمی کند تا به دست خود خانوارها برسد تا مصرف را مدیریت کنند.

علیزاده در پایان خاطرنشان کرد: 250 هزار میلیارد تن فولاد در ازای مابه التفاوت یارانه و پرداخت آن به مردم در مجلس بررسی شد، اما تنها یارانه واحدهای صنعتی و نیمه صنعتی لغو شده و در حال حاضر دولت و مجلس در حال پرداخت یارانه نان هستند. تغییر کرده و به محض تغییر مابه التفاوت قطعا به خانوارها پرداخت خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید