جزئیات لایحه دولت اصلاح ارز 4200 تنی / پیشنهاد دولت برای پرداخت یارانه جدید 100 هزار تنی

محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش در جمع خبرنگاران از دو فوریت لایحه توزیع عادلانه 4200 تن نفت، میعانات گازی و فرآورده های زیر قیمت ETS برای واردکنندگان خبر داد. مواد خام برای دام، دارو و گندم.

وی افزود: بر اساس اظهارات و آمار دولت این 8 میلیارد دلار هزینه شده و دولت در لایحه ای از مجلس خواسته است تا پایان سال 6.4 میلیارد دلار دیگر را به ارز ترجیحی برای مبادله بفروشد. داروها، تجهیزات پزشکی، گندم و دام.

زنگنه همچنین گفت: بند دوم لایحه دولت به دنبال این است که 27 هزار میلیارد تومان به دولت داده شود تا از جاهای دیگر برای یارانه دادن به مردم هزینه کند. برآورد می شود این یارانه حدود یکصد هزار تن باشد که برای دهک های پایین جامعه بیشتر است. بر این اساس این میزان به یارانه قبلی 45 هزار تنی که قبلا قانون مستقلی داشت اضافه می شود. دولت تخمین می زند که 6.4 میلیارد دلار که به 8 میلیارد دلار قبلی اضافه می کند، می تواند آن را مجبور به حذف برخی از کالاهای مشمول 4200 تن کند.

وی همچنین گفت: گندم و دارو تا پایان سال قطعا مشمول 4200 تن می شود. در مورد حیوانات سرمایه گذاری شده دولت باید تصمیم بگیرد و اگر عرض آنها را کاهش دهند یا قیمتشان را افزایش دهند، دولت از این 27 هزار میلیارد تن یارانه نقدی به مردم کمک می کند تا بخشی از بار هزینه ها را جبران کنند.

زنگنه تصریح کرد: نظر مجلس این است که حدود 27 هزار میلیارد تن نیاز به مصوبه مجلس ندارد و دولت می تواند بر اساس قانون بودجه تا 10 درصد محل هزینه را تغییر دهد. البته در قسمت اول در قانون بودجه به دولت دستور دادیم که ارز را به قیمت ETS بفروشد.

دیدگاهتان را بنویسید