دولت در نظر دارد ارز 4200 تنی را حذف و یارانه را به 110 هزار تن افزایش دهد.

ساعت: 11:55
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۱۹
کد خبر: 1783218

یکی از اقتصاددانان حاضر در نشست با رئیس جمهور گفت: برنامه دولت حذف ارز 4200 تنی و یارانه جبرانی 110 هزار تنی برای هر نفر است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ شب گذشته جمعی از کارشناسان اقتصادی با رئیس جمهور دیدار و نظرات خود را در خصوص مسائل اقتصادی از جمله حذف ارز 4200 جلدی بیان کردند.

احمد توکلی یکی از اقتصاددانان حاضر در جلسه گفت: موضوع جلسه پاسخ به این سوال بود که آیا ادامه یا حذف ارز 4200 تومانی که برای 5 تا 7 قلم پایه پرداخت شده است، صلاح است. کالاها “

این کارشناس اقتصادی گفت: پاسخ من این بود که بستگی به تصمیم دولت دارد، اگر قرار باشد ارز دوبرابر شود، دوباره مشکل ایجاد می شود و به طبقات ضعیف جامعه فشار وارد می شود و ما باید این مابه التفاوت را بدهیم. تعداد تا آسیب پذیر است.»

توکلی در پاسخ به این سوال که چه میزان غرامت باید به اقشار آسیب پذیر پرداخت شود، گفت: هرچند ممکن است این رقم به دلیل تورم برای آنها مفید نباشد. اقتصاددانان در این مورد اختلاف نظر دارند.

به گفته وی، دولت باید برای کنترل تقاضای ارز، بخشی از تقاضای ارز برای واردات، بخشی برای حفظ دارایی، بخشی برای فرار سرمایه و بخشی برای سفته بازی در بازار آزاد کاری کند. اگر تقاضا و عرضه ارز متعادل باشد مشکلی وجود ندارد اما با افزایش نرخ ارز تقاضا برای سفته بازی افزایش می یابد.

توکلی درباره اینکه آیا چند ارزی باعث ایجاد رانت می شود یا خیر، گفت: اگر ارز دو نرخی باشد تبعیض ایجاد می کند و هر کاری که بکنید برای عده ای رانت ایجاد می کند بنابراین مابه التفاوت را باید به افراد کم درآمد نقدی پرداخت کنیم و این یکی است. از سیاست های دولت در این زمینه است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید