قیمت مرغ با ارز 4200 تنی قرار بود 12 هزار تن باشد / حذف ارز ترجیحی مانند یک عملیات بزرگ است.

ساعت: 08:58
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۹
کد خبر: 1793486

یکی از اعضای اتاق بازرگانی تهران حذف ارز 4200 تومانی را عملیاتی جدی دانست و گفت: یارانه ارز باید به دست خود مردم برسد و خرید کارت اعتباری بهترین جایگزین برای ارز 4200 تومانی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ افشین کلاهی درباره اصلاح سیاست ارزی 4200 تومانی گفت: ارز ترجیحی نه تنها به اهداف خود نرسید، بلکه از ابتدا اشتباه بود و بسیاری از کارشناسان با آن مخالفت کردند. از همان ابتدا این بحث مطرح شد که اگر قرار است یارانه ارزی باعث بهبود وضعیت مردم شود، بهتر است این یارانه مستقیماً به خود مردم داده شود نه اینکه در ابتدای دور به واردکننده شود.

عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: ارز 4200 تومانی و به طور کلی ارز چند نرخی مشکلات زیادی را در بحث تولید ایجاد کرده است. بالاتر بودن قیمت واردات از قیمت محصولات داخلی طبیعتا بر کاهش تولید تاثیر خواهد گذاشت. متاسفانه واردات با ارز 4200 تنی تولید داخل را سرکوب کرد.

کلاهی با اشاره به عدم حمایت موثر مصرف کننده از ارز 4200 تومانی گفت: با توجه به قیمت های جهانی، کالاهایی که اکنون 4200 تومان دریافت می کنند باید بسیار ارزان تر از قیمت بازار عرضه شوند، اما شواهد نشان می دهد که در شرایط فعلی کالاها ارز 4200 تومانی به افراد 24000 دلار یا بیشتر می رسد.

وی ادامه داد: همین انحراف در قیمت مرغ به خوبی خود را نشان داده و ناکارآمدی سیاست ارز ترجیحی را تایید کرده است. به عنوان مثال بالاترین قیمت مرغ در جهان حدود 2 دلار در هر کیلوگرم است که با احتساب تمام هزینه های جانبی 4200 دلار باید به حدود 12 هزار تن برسد اما در بازار با قیمت 35 هزار تن معامله می شود. .

یکی از اعضای کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران گفت: البته باید توجه داشت که حذف 4200 تن پیامدهایی در پی خواهد داشت اما با پرداخت یارانه مستقیم به مردم آثار منفی آن کاهش می یابد.

وی گفت: حذف ارز از 4200 تومان عملیات بزرگی است که می تواند مشکلات کوچکی ایجاد کند اما دولت باید جرات اصلاح روندهای غلط دولت قبل را داشته باشد تا اقتصاد را متعادل کند. این تصمیم می تواند عواقبی داشته باشد، اما در این مورد باید صادق باشید و شجاعت مقابله با آن را داشته باشید. ارز 4200 تومانی باید حذف شود و مردم مستقیما حمایت شوند.

یکی از اعضای کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران افزود: موضوع کارت های اعتباری در مجلس مطرح شده و به نظر می رسد راه حل موجود همین است؛ در حالی که این موضوع در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است. یعنی مردم باید برای کالاهای اساسی اعتبار دریافت کنند و کارت آنها شارژ و به طور ویژه برای کالاهای اساسی توزیع شود و در دسته بعدی این یارانه جدید می تواند به بخشی از جامعه اعطا شود.

کلاهی با اشاره به لزوم پرداخت یارانه کامل به مردم برای جبران حداقل آثار تورمی ناشی از حذف ارز 4200 تومانی گفت: یارانه مستقیم به خود مردم برای به حداقل رساندن آثار تورم.«آنچه به مردم می رسد باید از طریق این یارانه کنترل شود. رانت.

وی گفت: البته در مورد نحوه پرداخت اختلاف نظر وجود دارد اما لازم است همه روش های جایگزین مانند خرید با کارت اعتباری یا یارانه نقدی در مسائل اجتماعی و اقتصادی مورد بررسی کارشناسانه قرار گیرد. به نظر من دادن یارانه به صورت کارت اعتباری روش خوبی است که کمترین مشکل را ایجاد می کند.

انتهای پیام/

منبع: مهر

دیدگاهتان را بنویسید