ارز 4200 تنی ناقص به دنیا آمد، هنگام حذف همه جوانب باید وزن شود/ مرغ 72 هزار تنی با حذف ارز یارانه ای دام های درج شده

ساعت: 10:42
تاریخ انتشار: 14/05/08
کد خبر: 1779387

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه ارز 4200 معیوب متولد شده است، گفت: در حذف آن باید همه جوانب را در نظر گرفت از ارز کالایی خودداری کنید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ارسلان ظاهری کارشناس اقتصاد راهبردی با اشاره به «اثرات حذف ارز 4200 تومانی برای کالاهای اساسی» گفت: آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد که تورم در 12 ماه منتهی به شهریور 1400 به نزدیک 60 درصد رسیده است. و تورم آشامیدنی به بالای 73 درصد رسیده است که این افزایش در تاریخ اقتصاد ایران بی نظیر است. نتیجه چنین شرایط پیچیده ای کوچک شدن سفره مردم و معیشت طبقات متوسط ​​و فقیر جامعه است.

به گفته وی، در چنین شرایطی عده ای مدام با کاشت چیزهای غیرواقعی در کشور از جمله مجلس شورای اسلامی و دولت محترم توصیه می کنند ارز کالاهای اساسی (4200 تن) با حذف 4200 ارز حذف شود. از کالاهای اساسی این به هسته سخت خود رسیده است و دولت باید قبل از محدود کردن بانک های خصوصی و مهار تورم از افزایش قیمت کالاها خودداری کند. برخی از نمایندگان محترم مجلس از اعمال فشار به دولت به ویژه در ابتدا برای افزایش ارز کالاهای اساسی اجتناب کنند.

ارز 4200 تومانی در دولت قبل ناقص متولد شد/ دولت جدید برای تصمیم گیری در این باره باید همه جوانب را در نظر بگیرد.

این کارشناس اقتصاد کلان با اشاره به ارز 4200 تومانی افزود: معتقدم ارز 4200 تومانی در دولت روحانی ناقص متولد شد و دولت اصلی باید همه جوانب را برای تصمیم گیری در این باره در نظر بگیرد اما اجرای آن با نواقص زیادی همراه بود. .

ظاهری ادامه داد: ابتدا این ارز بین تمامی کالاهای وارداتی توزیع شد، سپس در 16 مرداد ماه 1395 توزیع ارز 4200 به 25 قلم کالا و گروه کالایی شامل کالاهای اساسی و دارو و تامین ارز مورد نیاز سایر کالاها محدود شد. کالاهای وارداتی، کالاها به سامانه نیما منتقل شدند.» در سال 1388 طی دو مرحله اردیبهشت و بهمن، برخی از جایگاه های مشمول به تدریج از فهرست جایگاه های دریافت کننده ارز حمایتی حذف و فهرست این جایگاه ها از 25 مورد کاهش یافت. به 16. شکر در بهمن ماه 1396 از فهرست اقلام مشمول ارز 4200 حذف شد. بررسی ها نشان می دهد که قیمت هر کیلوگرم شکر از بهمن ماه 1396 از 6000 تن به 18000 تن افزایش یافته است که با این افزایش قیمت 200 درصد بوده است. تورم شاخص کل قیمت کالاها و خدمات در این 21 ماه حدود 92 درصد است.

رشد بیش از 200 درصدی قیمت شکر پس از لغو 4200 ارز تاکنون (از فوریه 2017 تا اکتبر 1400)

وی گفت: ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در فروردین 1399 سقف تخصیص 4200 ارز در سال جاری را به 9 میلیارد دلار کاهش داد. دو وزارتخانه صمت و جهاد کشاورزی (6.5 میلیارد دلار) برای واردات؛ دانه های روغنی، کنجاله، روغن خام، ذرت خوراک طیور و طیور، جو، واکسن دام و کاغذ و ارز مورد نیاز وزارت بهداشت 2.5 میلیارد دلار برای واردات است. تجهیزات پزشکی و مواد مصرفی شناسایی شده است.

این کارشناس اقتصادی گفت: مجلس شورای اسلامی با تصویب بودجه 1400، سقف توزیع 4200 ارز را به 8 میلیارد دلار کاهش داد. با این حال قیمت جهانی برخی از این اقلام به دلیل خشکسالی و محدودیت های همه گیر برای کشور به شدت افزایش یافته است. به عنوان مثال، قیمت جهانی نفت از 700 دلار به 1500 دلار رسیده است. به همین منظور مسئولان ذی ربط در دولت قبل در تاریخ 26 بهمن 1396، کل ارز 4200 ارزی مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی در نیمه اول را از 1400 به 6 میلیارد دلار تعیین کردند.

تورم نقطه‌به‌نقطه اقلام مستقیم مشمول پول ملی ۱۹۰ درصد و غیراقلام ۴۳۳ درصد است.

ارسلان ظاهری افزود: با بررسی تغییرات قیمت اقلام مشمول 4200 تن؛ بر اساس آمار CPI، این سیاست علیرغم تمام نقاط ضعف خود، در کنترل تورم نسبی کالاهای تحت پوشش طی سه سال گذشته موفق بوده است. تورم نقطه‌به‌نقطه اقلامی که مستقیماً تابع پول ملی بودند در فاصله اسفند ۱۳۹۶ تا تیر ۱۳۰۰ حدود ۱۹۰ درصد بوده، در حالی که تورم غیر اقلامی شامل افزایش قیمت ۴۳۳ درصدی بوده است. این مقایسه نشان می دهد که تخصیص 4200 ارز به کالاها در کنترل تورم موثر بوده است.

این کارشناس اقتصادی گفت: قطعا حذف ارز دولتی یا کاهش آن به دو کالای گندم و دارو در شرایط سخت تورم فعلی، شوک قیمتی برای کالاهای اساسی و افزایش انتظارات تورمی در سایر بازارها را به دنبال خواهد داشت. همچنین این تصمیم نه تنها به «لغو رانت» دو نرخی شدن ارز منجر می شود، بلکه با افزایش نرخ ارز در بازار آزاد منجر به «افزایش رانت» و شکل گیری آن با قیمت های بالاتر و در نتیجه افزایش طبقه می شود. اختلافات، پیامدهای شدید امنیتی و اجتماعی.

وی ادامه داد: افزایش هزینه مواد اولیه داخلی و وارداتی به صورت نیم نرخی، افزایش هزینه های بسته بندی به دلیل افزایش قیمت محصولات پتروشیمی، افزایش هزینه های حمل و نقل، بیمه و انبارداری، افزایش قیمت سایر هزینه ها از جمله دستمزد و حقوق » یکی از دلایل تغییر قیمت کالاهای مشمول ارز 4200 می باشد.

ظاهری گفت: بخشی از تورم قیمتی در این جایگاه ها مربوط به افزایش قیمت های جهانی است. به عنوان مثال، شاخص جهانی قیمت مواد غذایی در ژوئن 2021 نسبت به مدت مشابه سال قبل 31.3 درصد افزایش یافته است. همچنین در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۲۰۱۷ قیمت ذرت ۷۴ درصد (۱۳۸ دلار به ۲۴۱ دلار)، سویا ۳۴ درصد (۳۵۰ به ۴۷۰ دلار) و جو ۷۳ درصد (۱۰۱ دلار به ۱۷۵ دلار) در هر تن افزایش یافت.

مرغ 72 هزار تومان به منظور افزایش قیمت 4200 دام سرمایه گذاری شده

ارسلان ظاهری با اشاره به پیش بینی قیمت مرغ پس از حذف 4200 نهاده گفت: تحلیل قیمت مرغ نشان می دهد که یک تولیدکننده برای تولید یک کیلوگرم گوشت مرغ 15 قلم مصرف می کند که شامل مرغ روزانه، دارو و درمان، واکسن می شود. ، “مصرف غلات، تعمیر و نگهداری تجهیزات، کمیسیون سرمایه در گردش و غیره. به عبارت دیگر ذرت و کنجاله سویا با نرخ آزاد (27000 تن) سهم غلات مصرفی در سبد به بیش از 72 درصد افزایش می یابد. یک مرغداری

وی تاکید کرد: محاسبات نشان می دهد که اگر دولت ارز دام های وارداتی را از 4200 به 27 هزار تن افزایش دهد، هر کیلوگرم مرغ با فرض عدم افزایش ارز بازار آزاد با قیمت بیش از 72 هزار تن به دست مصرف کننده می رسد. و انتظارات تورمی را افزایش ندهید، که تقریبا غیرممکن است.

این کارشناس اقتصادی افزود: حذف ارز 4200 برای بازار پنج کالای اصلی (ذرت، جو، کنجاله سویا، دانه های روغنی و روغن) که معمولاً مواد اولیه تولید هستند، با نزدیک شدن نرخ تورم به صورت بی سابقه، تأثیر زیادی بر تورم داشت. ارقام این امر می تواند تبعات امنیتی و اجتماعی داشته باشد و از این منظر نیز منجر به افزایش نرخ ارز آزاد و ایجاد دور باطل شود.

قدرت اقتصاد ایران در اندیشه جهانی: «حفظ توان دولت در پرداخت یارانه به کالاهای اساسی»

این کارشناس اقتصاد راهبردی با اشاره به گزارش ریسک اقتصادی ایران که ماه گذشته توسط اندیشکده فیچ سولوشنز به عنوان «گزارش ریسک ایران» منتشر شد، گفت: اندیشکده جهانی فیچ سولوشنز در این گزارش به شناسایی نقاط قوت، ضعف، تهدیدها و «ایران» پرداخته است. توانمندی ها،” او گفت. به گفته آنها یکی از نقاط قوت اقتصاد ایران «حفظ توان دولت در پرداخت یارانه به کالاهای اساسی» است. اختصاص یارانه برای کالاهای اساسی یکی از تصمیمات درستی است که با وجود همه فشارهای تحریمی در همه دولت های ما وجود دارد و در حال پیگیری است. و به ویژه با تحریم های اخیر، این امر تا حدودی مانع از تخلیه فشارهای تورمی فزاینده توده ها شده است.

وی با اشاره به برنامه کمیسیون اقتصادی مجلس برای اعطای کارت اعتباری به برخی از دهک های جامعه، افزود: سیاست یارانه ای که می خواهند منابع آن را دنبال کنند به جای افزایش ارز کالاهای اساسی قطعا کاهش می یابد. قدرت خرید مردم . .

مسئولان باید روی نرخ ارز افسارگسیخته بازار آزاد که بیشترین فشار را بر توده ها وارد می کند تمرکز کنند

ارسلان ظاهری در پایان با اشاره به تاثیرات مصوبه بنزین آبان 98 بر سرمایه اجتماعی و اقتصاد کشور افزود: در بطن برخی تصمیمات بود. البته آقای رئیس جمهور با هرگونه شوک به سفره و معیشت مردم مخالف است و باید مراقب روایت های انحرافی برخی از بازماندگان دولت روحانی باشد.

این کارشناس اقتصادی گفت: آنچه باعث ایجاد رانت و سر سفره توده مردم به استثنای چند کالای اساسی و حتی تهدید امنیت اقتصاد شده، نرخ افسارگسیخته بازار آزاد است نه ارز کالاهای اساسی، مجلس و دولت. “حذف پول دولتی قطعا با هدف تضعیف پول ملی است. تقویت پول ملی”.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید