جزئیات 2 درخواست دولت از مجلس برای حذف ارز ترجیحی / امکان تهیه لایحه ویژه 4200 تنی

ساعت: 19:25
تاریخ انتشار: 1300/08/16
کد خبر: 1782433

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس؛

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در تشریح جزئیات دو درخواست دولت از مجلس برای لغو ارز ترجیحی گفت: پیشنهاد دولت حفظ ارز ترجیحی دارو و گندم و تجدیدنظر در ارز ترجیحی سایر کالاها است. “

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ این روزها در محافل مختلف کارشناسی، دولت، مجلس و بخش خصوصی بحث لغو ارز ترجیحی برخی از کالاهای اساسی مطرح است. اگرچه شایعاتی مبنی بر احتمال به تعویق افتادن این موضوع وجود دارد، اما برخی منابع نیز از اجرایی شدن این اقدام در آینده نزدیک خبر می دهند.

محمد هدبهسی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این خصوص گفت: بر اساس مذاکرات کمیسیون برنامه و بودجه با دولت و سازمان برنامه و بودجه، درخواستی از دو بخش از دولت دریافت کرده ایم. یکی اینکه مجوز 8 میلیارد دلاری مجلس برای تامین کالاهای اساسی و دارو کافی نیست و باید به 12.6 میلیارد دلار افزایش یابد.

وی ادامه داد: درخواست بعدی دولت تجدید نظر در توزیع 4200 تن کالا است و پیشنهاد دولت حفظ ارز ترجیحی دارو و گندم و بازنگری برای سایر کالاها است و می خواهد ارز آزاد شده را به مردم بازگرداند. “

وی با تاکید بر اینکه ابتدا باید جنبه روانی حذف ارز 4200 تومانی در بین مردم و بازار مورد توجه قرار گیرد، گفت: کارشناسان قبل از ارائه لایحه از هدررفت ارز یارانه ای و عدم تحقق هدف انتقاد کردند و همچنین دولت قبل از ارائه لایحه انتقاد کردند. “سوال

هدبهسی ادامه داد: مشکلی برای افزایش مجوز عرضه کالاهای اساسی به 12 میلیارد و 600 میلیون دلار وجود ندارد و مجلس نیز قطعا موافقت خواهد کرد چرا که تامین این اقلام نیز برای ما مهم است.

وی خاطرنشان کرد: باید به بازنگری کالاهای دریافتی 4200 تن توجه بیشتری شود. مثلاً اگر این ارز را از دام های درگیر حذف کنیم، باید تأثیر روانی آن در بازار بررسی شود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: ابتدا باید اولویت بین کالاهای مختلف باشد که ارز 4200 تنی از آن حذف شود. مثلاً بین استفاده از روغن و دام اولویت داده شود. اگر قرار باشد ارز 4200 تومانی از چند گروه بین کالاهای مختلف حذف شود، به نظر من می توان نفت را اولویت بالاتری در حمایت از کالاهای داخلی دانست.

وی گفت: همچنین منتظر پیشنهاد دولت برای ارائه لایحه به مجلس هستیم و سپس تصمیم نهایی را خواهیم گرفت. قرار است دولت لایحه جداگانه ای در این خصوص ارائه کند و البته با توجه به اینکه به زودی بودجه 1401 خواهیم داشت، دولت باید عجله کند.

وی تاکید کرد: دولت باید در خصوص پیشنهادات فوق لایحه جداگانه ارائه کند چرا که بحث بودجه 1400 جداست و هنوز تصمیم گیری نشده است.

* حذف کامل ارز ترجیحی اجاره نشینان از یارانه مردم

آرمان حلگی، عضو هیأت مدیره اتاق صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: اجرای کامل سیاست حذف ارز ترجیحی، دست رانت خواران را از یارانه مردم پاره می کند. جنبه های مختلف اجرای ناقص این سیاست در دولت های گذشته باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: اگر سهم سرمایه گذاری دام در تولید فرآورده های دامی مانند گوشت 25 درصد یا بیشتر باشد، زمانی که قیمت سرمایه گذاری حداقل دو برابر شود، قیمت گوشت حداقل 13 تا 14 درصد افزایش می یابد. ” مهم این است که دولتی که پول را به صورت یارانه کاهش داد و بخشی از این یارانه مخفی شد و بخشی از آن برای توزیع ارز استفاده شد تا تبدیل به کالا شود، اکنون در دست مردم و یک سری دلال، اختلاسگر است. و رانت جویان.دزدی نشوید.

به گفته هالکی، در واقع یارانه ای که قرار بود برای کالای ارزان قیمت پرداخت شود اما از جیب مردم دزدیده شد و به دست مردم نرسید، اکنون باید به آنها تعلق گیرد. بنابراین اگر قرار است این یارانه حذف شود باید به صورت نقدی به جامعه هدف بازگردانده شود یعنی. از مردم.

وی افزود: اگر این کار را انجام دهیم باید یارانه ها به تناسب افزایش قیمت ها بین مردم توزیع شود در غیر این صورت شاهد افزایش تورم و گرانی کالاها خواهیم بود که می تواند تبعات جهش قیمت ها را به دنبال داشته باشد.

یکی از اعضای هیأت مدیره اتاق صنعت، معدن و تجارت ایران با تاکید بر اینکه اجرای این سیاست شجاعت می خواهد، افزود: ما قبلاً این کار را انجام داده ایم و در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد نیز این مشکلات را در آنچه اتفاق افتاد از نظر هدفمندی تجربه کردیم. یارانه ها. .

وی ادامه داد: باید زوایای مختلف کار و مشکلات آن زمان شناسایی شود تا این اشتباهات تکرار نشود. اگر در آن زمان طرح هدفمندی یارانه ها به درستی و مستمر اجرا می شد، کار به تاخیر نمی افتاد و تداوم کار مختل نمی شد. در نتیجه شاهد افزایش بیش از حد قیمت ها و کاهش ارزش پول ملی به یک سوم نبودیم.

هالگی گفت که دولت روحانی هم جرات این کار را ندارد. آبان ماه سال 98 بودیم، این هم یک حرکت فرابخشی بود، در حالی که برنامه هدفمندی یارانه ها تعدیل قیمت سوخت و حامل های انرژی با تغییر قیمت های جهانی و اعطای یارانه هدفمند دولتی به مردم برای تامین هزینه ها بود، اما این اتفاق نیفتاد. به طور کامل انجام نشد و عملیاتی که در آن زمان شروع شده بود کنار گذاشته شد و شاهد عوارض آن هستیم.

* تکرار سیاست غلط پخش دلار ارزان در 4 دهه

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک ایران و چین نیز با اشاره به پرداخت ارز دلاری برای واردات، گفت: این سیاست که منجر به توزیع ناعادلانه ثروت و تقسیم طبقاتی شده است، در گذشته ادامه داشته است. چهار دهه.”

وی با بیان اینکه پرداخت ارز ارزان در 4 دهه گذشته با شروع بحران تکرار شده و هیچ وقت از کاستی های آن درس نگرفتیم، گفت: ارز ارزان بدهید و امیدواریم با درس گرفتن از مشکلات ناشی از پرداخت. این نوع ارز در اقتصاد کشور این کار ادامه پیدا نمی کند و در صورت حذف آن تکرار نمی شود.

وی افزود: خوشبختانه اکنون بر سر لغو ارز ارزان به اجماع رسیده ایم و همه بر اشتباه بودن سیاست پرداخت این نوع ارز وارداتی متفق القول هستند.

حریری در خصوص نحوه جلوگیری از شوک ناگهانی کاهش ارزش 4200 تومانی ارز در بازار، افزود: مهم این است که توقف ناگهانی این نوع ارز بازار را شوکه کند، زیرا افرادی که قبل از استخدام این ارزها را داشته اند، باید در … اگر کاهش یابد، بازار را مختل می کند و برخی کالاها را گران می کند، در حالی که برخی کالاها خودشان گران می شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر مرغداران و دامداران مدعی دریافت 4200 تن برای تامین خوراک دام یا طیور هستند. آنها دلیل گرانی گوشت، مرغ یا تخم مرغ را این است که نیمی از خوراک دام و طیور را به ارز بازار می فروشند، قیمت محصولات این بخش.

رئیس اتاق مشترک ایران و چین گفت: در صورت حذف ارز 4200 تومانی باید دو نکته را در نظر بگیریم، اول اینکه روش حذف ارز 4200 تومانی نباید باعث تورم شود و دوم اینکه سیاست جبرانی نباید ایجاد شود. پشتیبانی آسیب پذیر .بادی.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید