آب تهران از خط قرمز گذشت/ مخازن پنج سد تهران نسبت به سال گذشته 76 میلیون مترمکعب کسری دارند/ میزان بارش نسبت به دوره بلندمدت 55.5 درصد کاهش داشته است.

آب تهران از خط قرمز گذشت/ مخازن پنج سد تهران نسبت به سال گذشته 76 میلیون مترمکعب کسری دارند/ میزان بارش نسبت به دوره بلندمدت 55.5 درصد کاهش داشته است.

روز جدید هم اکنون مخازن سدهای پنج گانه تهران نسبت به سال گذشته 76 میلیون مترمکعب کسری دارند.

حجم مخزن پنج مخزن تهران در 3 آذر 1401 برابر با 283 میلیون متر مکعب بوده در حالی که در همان روز در سال 1400 این عدد معادل 359 میلیون متر مکعب بوده که اختلاف 76 میلیون مترمکعبی را نشان می دهد. متر کسری مخزن در سدهای امیرکبیر، لتیان، لار، طالقان و ماملو به ترتیب با افت 14، 5، 4، 24 و 28 میلیون مترمکعبی نسبت به سال قبل مواجه هستیم. پیش بینی بارندگی برای امروز کمتر از حد متوسط ​​و کمتر از حد نرمال است و همانطور که شاهد بودیم از سامانه بارشی هفته گذشته تاکنون بارندگی قابل توجهی مشاهده نشده است.

میزان بارندگی از ابتدای سال آبی تاکنون 31 میلی متر بوده که این میزان در سال گذشته 47.5 میلی متر بوده که بر این اساس میزان بارندگی نسبت به سال آبی گذشته 34 درصد و نسبت به سال طولانی 55.5 درصد کاهش داشته است. -برنامه مدت

در همین راستا علیرضا ارسطویی – مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری تاسیسات آب و برق شرکت آب منطقه ای تهران – اعلام کرد: سال گذشته وضعیت خوبی در خصوص ذخیره سازی سدهای پنج گانه تهران نداشتیم. شرایط کلی برای هر پنج سد زیر نرمال و کمتر از حد متوسط ​​است و همه سدها از نظر کاهش بارندگی شرایط مشابهی را نسبت به سال‌های گذشته تجربه می‌کنند.

به گفته وی، شرکت های آب منطقه ای تهران و آبفای استان تهران از سال گذشته برنامه ریزی هایی در سطح دو شرکت و وزارتخانه انجام داده اند تا بتوانند بر سال های خشکی فائق آیند.

مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری تاسیسات آب و برق شرکت آب منطقه ای تهران تصریح کرد: مدیریت مخازن سدها و استفاده از تمامی پتانسیل های آبی توسط شرکت آب منطقه ای تهران در دستور کار قرار دارد و امیدواریم با با برنامه ریزی های انجام شده می توانیم روزهای پایانی پاییز و زمستان را پشت سر بگذاریم، بیایید البته این وضعیت تنها به تهران بستگی ندارد، زیرا وضعیت منابع آبی کشور نیز چندان مطلوب نیست.

همانطور که علی اکبر محرابیان – وزیر نیرو چندی پیش اعلام کرد که بیش از 60 درصد ظرفیت سدهای کشور خالی است، در چنین شرایطی مدیریت مصرف آب بیش از پیش مورد تاکید است.

وی تاکید کرد: برای بهبود این شرایط انتظار افزایش بارندگی در ماه های آینده را داریم و امیدواریم با تحقق این امر حجم سدها در کشور افزایش یابد.

وزیر نیرو با بیان اینکه تامین آب سدهای کشور 39 تا 40 درصد است، افزود: با این میزان منابع آبی در کشور بیش از گذشته بر مدیریت مصرف آب تاکید شده است. برهمین اساس از ملت محترم ایران تقاضا داریم مانند گذشته به این امر توجه جدی تری داشته باشند.

به گفته کارشناسان، به نظر می رسد وضعیت منابع آبی کشور نگران کننده است، هرچند در این شرایط همکاری همه بهره برداران ضروری است، اما انتظار می رود وزارت نیرو نیز مدیریت جدی تری در این بخش داشته باشد تا ما با چالش های بیشتری روبرو نیستیم.

دیدگاهتان را بنویسید