نرخ رشد جمعیت ایران در سال های اخیر به زیر یک درصد رسیده است/ ناباروری و تک همسری یکی از دلایل کاهش رشد جمعیت است


ساعت: 11:58
تاریخ انتشار: 1400/12/17
کد خبر: 1813958

متأسفانه نرخ رشد جمعیت ایران در سال‌های اخیر خوب نبوده و تاکنون به زیر یک درصد رسیده است و گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد که در صورت ادامه وضعیت فعلی، این رقم تا سال ۱۴۱۰ به صفر خواهد رسید. این زنگ خطری است که در صورت عدم کنترل آن می تواند منجر به مشکلات بزرگی در حوزه های مختلف از جمله اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش شیرازه ، جمعیت و زاد و ولد ایران هر ساله نسبت به سال گذشته رو به کاهش است، آماری که منجر به افزایش جمعیت میانسالان نسبت به کودکان و جوانان در آینده نزدیک شده است. خود مشکل می تواند آسیب های جبران ناپذیری به اقتصاد، توسعه و فرهنگ جامعه وارد کند.
«فرزندان بیشتر، زندگی بهتر» شعاری بود که در دهه 60 در بسیاری از رسانه های رسمی و غیر رسمی کشور تبلیغ می شد و با توجه به شرایط کشور و تحقق آینده ای پرافتخار، تصمیمی هوشمندانه تلقی می شد. اما در دهه 1970 به دلیل نبود زیرساخت های مورد نیاز برای رشد جمعیت، سیاست جمعیتی کشور بر «فرزند کمتر، زندگی بهتر» متمرکز شد و این شعار سال ها تا به امروز در ذهن باقی مانده است. روشی که کشور توسط جمعیت سالخورده رانده شد.
از آنجایی که جمعیت یکی از مهمترین شاخص های پیشرفت در جهان است و نیروی کار فعال موتور محرکه کشور در مسیر رشد و توسعه است، پیشرفت و کمال کشور بدون این مؤلفه امکان پذیر نخواهد بود.
به گفته کارشناسان و محققان، 15 تا 64 سالگی، سنی است که مهمترین فعالیت های انسان در این سن انجام می شود و این محدوده سنی به اصطلاح سن فعالیت محسوب می شود. علاوه بر این، جامعه ای که 70 درصد جمعیت آن در سن کار هستند، در پنجره جمعیت قرار دارد.
قرار گرفتن در پنجره جمعیتی یکی از نقاط عطف و سرنوشت ساز برای هر جامعه ای است. زیرا بسیاری از تغییرات بزرگ و توسعه عظیم جوامع مختلف پس از دوره های پنجره جمعیتی آنها رخ داده است. توسعه اقتصادی کشورهای بزرگی مانند ژاپن در زمانی اتفاق افتاد که بیش از 70 درصد جمعیت آن نیروی کار فعال بودند. بنابراین مشاهده می شود که حضور یک جامعه جوان تاثیر زیادی در آینده کشور دارد. بنابراین حل مشکل جمعیت و دلایل کاهش آن می تواند کمک موثری در این زمینه باشد.
متاسفانه نرخ رشد جمعیت در ایران در سال های اخیر خوب نبوده و در حال حاضر به زیر 1 درصد رسیده است و برآوردها نشان می دهد که در صورت ادامه وضعیت فعلی این رقم تا سال 1410 به صفر خواهد رسید و این زنگ خطری است که اگر نشد. اقدام در این زمینه می تواند منجر به مشکلات بزرگ اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی شود.
علیرغم تاکید مقام معظم رهبری بر افزایش جمعیت و تکرار این موضوع در مقاطع مختلف، تلاش چشمگیری از سوی مسئولان در این حوزه صورت نگرفته است.
کاهش رشد جمعیت ریشه در عوامل متعددی مانند افزایش مرگ و میر، مهاجرت یا کاهش نرخ زاد و ولد دارد که هر کدام به خودی خود نیازمند ساعت ها بحث است.
به گفته صالح قاسمی، پژوهشگر توسعه جمعیت ایران و جهان، دو راهکار مهم برای تشویق خانواده ها به فرزندآوری باید در دستور کار قرار گیرد. اول ایجاد فرهنگ اجتماعی به این معنا که تولد فرزندان باید به یک فرهنگ و رفتار ارزشمند تبدیل شود و دوم اینکه مشوق های مالی و اقتصادی برای خانواده ها فراهم شود چرا که بسته های تشویقی می تواند نقش اساسی در ارتقای خانواده ها داشته باشد. فرزندان. استراتژی دیگری برای این امر است که می تواند راه حل مناسبی برای رشد جمعیت تلقی شود.
راهبرد تحقیق و بررسی علل ناباروری در زوجین و حمایت مالی از این افراد می تواند راه حل مناسبی برای تشویق زوجین به فرزندآوری باشد چرا که از یک سو هزینه های درمان این نقص و از سوی دیگر عدم وجود راه حل های جایگزین این گونه ای است که برخی از زوج ها را از مراجعه به درمان منصرف می کند.

ناباروری در ایران طبق آمار
به گفته کارشناسان، ناباروری اولیه، ثانویه و همگن یکی از دلایل کاهش رشد جمعیت در جامعه امروز ایران است.
بررسی ریشه ناباروری در بین زوج های نابارور نشان می دهد که در 40 درصد موارد مشکل مرد، 40 درصد زن، 10 درصد هر دو و 10 درصد است.
ناباروری یکی از مشکلات رایج در بین زوجینی است که به دلایل مختلف نمی توانند باروری طبیعی را تجربه کنند و باید از راه حل های مختلف ارائه شده در زمینه درمان ناباروری کمک بگیرند. برخی از ناباروری ها بدون دلیل است، در حالی که برخی دیگر به دلیل بیماری های زنانه ناشی از اختلالات رحم، لوله های فالوپ و تخمدان ها هستند.
بسیاری از زنانی که از ناباروری خود مطلع می شوند با مراجعه زودهنگام به مراکز معتبر درمان ناباروری، شانس بارداری سریع خود را افزایش می دهند. با توجه به اهمیت و ارزش چنین مشکلی تصمیم گرفتیم در مورد ناباروری و علل آن با محمد ابراهیم پارسانژاد جراح و متخصص زنان و زایمان، بورسیه ناباروری و لاپاراسکوپی صحبت کنیم.
پارسا نژاد ابتدا به تعریفی از ناباروری پرداخت و گفت: اگر زوجی پس از گذشت یک سال از ازدواج و چند نکته در روند ازدواج موفق به بچه دار شدن نشدند باید به پزشک مراجعه کنند.
وی با بیان اینکه اگر سن زوجه (همسر) بالای 35 سال باشد نیازی به صبر و گذراندن دوره 1 ساله نیست، افزود: در غیر این صورت باید به پزشک مراجعه کنید.
استاد علوم پزشکی دانشگاه شیراز در ادامه با بیان اینکه ناباروری اولیه و ثانویه دو مدل است، ادامه داد: ناباروری اولیه به این معناست که زن هرگز باردار نمی شود و باردار نمی شود، اما باروری ثانویه زمانی اتفاق می افتد که زن در دوران بارداری حتی یک بار باردار شود. بارداری در دوران زندگی مشترک و پس از مشاهده مراحل زناشویی.
این متخصص زنان و زایمان گفت: این بدان معنا نیست که زوجین بچه دار شوند، زیرا بارداری می تواند خارج از رحم، سقط، تخمدان خالی یا سقط باشد.
وی در ادامه به سابقه کوتاه درمان ناباروری در کشور اشاره کرد و گفت: در سال 89 مرکز ناباروری یزد به عنوان اولین و پیشرفته ترین مرکز کشور راه اندازی شد. بلافاصله پس از آن دانشگاه علوم پزشکی شیراز چنین مرکزی و سپس مراکزی را تأسیس کرد و مانند رویان و چندین مرکز دیگر در کشور تأسیس شد.
پارسانژاد با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی شیراز پس از یزد دومین دانشگاه قدیمی در این زمینه است، افزود: به طور رسمی در سال 71 اولین درمان ناباروری در بیمارستان زینبیه شیراز انجام شد.
وی در ادامه راهکارهایی را برای درمان ناباروری پیشنهاد کرد و گفت: مهمترین مرحله در درمان ناباروری مراجعه همزمان زوجین به پزشک متخصص است چرا که در این نوع درمان زوجین باید با هم در جلسات درمانی شرکت کنند، بنابراین این ذهنیت برای مردان وجود ندارد که قطعا زنان مقصر این ناباروری هستند، از سوی دیگر این آرامش و اطمینان برای زنان حاصل می شود.
این متخصص ناباروری با بیان اینکه در 40 درصد موارد ناباروری ممکن است توسط شوهر ایجاد شود، گفت: برای درمان در گام اول مرد باید آزمایش بدهد تا مشکل مشخص شود و سپس زن معاینه می شود. درمان در مراحل مختلف انجام شود.
وی در خصوص علل ناباروری زنان گفت: پس از معاینه و معاینه مردان، زنان باید به طور کامل معاینه شوند، زیرا می تواند در رابطه با رحم، لگن، واژن یا رحم باز و بسته و همچنین در رابطه با رحم باشد. غده تیروئید، بیماری های مغزی. «و اعصاب و علل دیگر.
پارسنج ادامه داد: گاهی پس از معاینات و آزمایشات کامل و دقیق علت ناباروری مشخص نمی شود که به آن ناباروری ناشناخته می گویند.
این پزشک ناباروری به روش های مختلف درمانی در این زمینه اشاره کرد و گفت: ممکن است خانمی اصلا رحم نداشته باشد یا رحم او نتواند جنین را نگه دارد. در این صورت از رحم اجاره ای یا رحم جایگزین استفاده می شود، یعنی. با انجام مراحل علمی و لقاح آزمایشگاهی انجام می شود و مایع منی حاصل از این لقاح در دوران بارداری در رحم زن دیگری قرار می گیرد.
پارسانج در پاسخ به این سوال که برخی از نظر فقهی در استفاده از رحم جایگزین مردد هستند، گفت: اگرچه شرایط و موارد قانونی این نوع درمان باید توسط مراجع تقلید و دانشمندان خاص مشخص شود، اما در کشور ما این مورد بسیار در حال انجام است. در پایان، استفاده از رحم جایگزین توسط دانشمندان و وکلا ممنوع شد، زیرا با این نوع روش بین فردی که جنین را در رحم نگه می‌دارد خون وجود ندارد و جنین تبادل نمی‌کند و جنین کاشته شده در رحم از رحم جفت فقط حد است رحم جایگزین جداگانه ای است و فقط آب، غذا و غیره را از بدن دریافت می کند.
وی با بیان اینکه هر موجود زنده ای از همان جایی که ترسیم می کند محیط زایشی است، ادامه داد: محیط به معنای روشنایی، تاریکی، سرما، گرما، گرسنگی، استرس، آلودگی، امواج ماهواره، ضد ماهواره، دایره و خاک و ده ها مورد است. چیزهای دیگری که در محیط وجود دارند و از عوامل محیطی محسوب می شوند، همگی بر روی قشر مغز تأثیر می گذارند، یعنی زمانی که این قشر اطلاعاتی را دریافت می کند، به روش های مختلفی از آن استفاده می کنند، از جمله روش امواج الکتریکی. الکترونیک، هورمون ها، آنزیم ها و موارد دیگر را ارسال می کند. به سایر قسمت های بدن
استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: اولین جایی که این اطلاعات را دریافت می کند هیپوتالاموس است و در این قسمت هر هورمونی که در بدن تشکیل می شود باید از این قسمت عبور کرده و به سایر نقاط بدن صادر شود. – بالاخره یک تخم مرغ سالم باشید.
وی در پایان گفت: عوامل محیطی می تواند بر نوع و زمان بارداری تاثیر بگذارد و علت آن موثر بودن درمان درد ناباروری است. راه حل های مختلفی وجود دارد که هر کدام را باید در نظر گرفت.
به گزارش شیرازه ، قانون «حمایت از جوانان جمعیت و خانواده» پس از تصویب ۲۴ آذرماه سال جاری در مجلس شورای اسلامی از سوی رئیس کل دستگاه های اجرایی ابلاغ شد. یکی از مهمترین نکات برجسته این قانون، معضل ناباروری و کاهش باروری زوج های ایرانی است که علاوه بر اینکه کشور را با تهدید جدی سالمندی و عدم دسترسی به جمعیت جوان و مولد در دورهای نه چندان دور مواجه می کند. آینده، هزینه های سالانه قابل توجهی را بر خانواده ها تحمیل می کند.
طبق تبصره 1 ماده. در ماده 40 قانون مذکور، ستاد توسعه علم و فناوری سلول‌های بنیادی مسئول حمایت از طرح‌های حوزه زایمان، درمان ناباروری و سلامت مادر و کودک است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید