نرخ ناباروری ایران 7 درصد بالاتر از میانگین جهانی/ آیا سونامی 16 هزار میلیارد تنی ناباروری کنترل شده است؟

نرخ ناباروری ایران 7 درصد بالاتر از میانگین جهانی/ آیا سونامی 16 هزار میلیارد تنی ناباروری کنترل شده است؟

روز جدید یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: در حال حاضر خدمات حمایتی برای زوجین در چند نقطه ایران ارائه می شود. اغلب زوج ها برای حل مشکل خود مجبورند مسافت های طولانی را طی کنند و هزینه های سفر نیز به هزینه های آنها اضافه می شود. از طرفی به دلیل کوچک بودن این مراکز و بالا بودن نیازها، صف سخت و طولانی است.

ناباروری یکی از مشکلاتی است که این روزها بسیاری از زوج ها کم و بیش با آن دست و پنجه نرم می کنند. امروز با چهار میلیون زوج نابارور در کشور مواجه هستیم که نیازمند خدمات درمان ناباروری هستند که بسیاری از آنها با مشکلات اقتصادی و معیشتی فراوانی مواجه هستند و قدرت دریافت این خدمات را ندارند.

بر اساس آخرین آمار از سال 92 تا 94، نرخ ناباروری در برخی از استان های پرجمعیت کشور بالای 20 درصد بوده است. در حالی که متوسط ​​نرخ ناباروری در دنیا 15 درصد است، رقمی که در ایران به 22 درصد می رسد، به عبارتی نرخ ناباروری در ایران 7 درصد بالاتر از میانگین جهانی است.

نمودار بالا روند ناباروری در ایران را از اوایل دهه 70 تا دهه 90 نشان می دهد. طبق این جدول طی 25 سال روند ناباروری در زوج های ایرانی بیش از 20 درصد افزایش یافته است، بنابراین از 5 درصد به بیش از 20 درصد رسیده است!

از سوی دیگر، طبق آمار، ایران نیز با سونامی ناباروری ثانویه مواجه است. ناباروری ثانویه ناباروری است که در آن زوج هایی که بارور بوده اند به دلایلی مانند تاخیر در زایمان، تغذیه، سبک زندگی و… قدرت باروری خود را از دست داده اند! طبق آمار، حدود 60 درصد از زوج های نابارور فعلی نابارور گزارش شده اند.

برخی کارشناسان دلیل این افزایش ناباروری در کشور را زندگی شهری، کم تحرکی، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و استفاده از فست فودها عنوان می کنند. البته موارد خاص پزشکی در کنار این عوامل وجود دارد که بسیاری از زوج ها را به سمت استفاده از خدمات باروری سوق داده است. خدماتی که در همه شهرهای کشور ارائه نمی شود و البته هزینه های زیادی را به زوج های جوان تحمیل می کند چرا که بسیاری از این خدمات تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرند.

اکنون وزیر بهداشت گفته است که طبق ماده 43 قانون حمایت از خانواده و جوانان باید خدمات درمان ناباروری به نفع مردم اصلاح شود.

لزوم نظارت بر 16 هزار میلیارد تومان اختصاص یافته به خدمات ناباروری

محمدعلی محسنی بندیپی در این خصوص به جامعه ۲۴ گفت: اصل ۴۳ احتمالاً ماده ای است که می گوید ۹۰ درصد هزینه های درمانی زوج های نابارور باید توسط دولت تامین شود. در لایحه بودجه سال 1401 مجلس شورای اسلامی 16 هزار میلیارد تن برای بهبود زیرساخت های درمانی و حتی درمان زوج های نابارور در نظر گرفته است که حمایت بسیار خوبی است.

وی افزود: در این زمینه مجلس باید نظارت خود را افزایش دهد. آنچه در این دو سال فهمیدم این است که قوانین بسیار خوبی را تصویب می کنیم اما این قوانین به خوبی اجرا نمی شود و همین عدم اجرای صحیح قوانین باعث شده طعم شیرین مصوبات مجلس برای مردم چندان شیرین نباشد.

یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: تلاش ما تقویت نظارت است. به عنوان مثال در لایحه کلی حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت قوانین بسیار خوبی داریم اما بحث اشتغال سه درصدی معلولان توسط دستگاه های اجرایی ذکر شده در این مصوبه با کدام دستگاه اجرایی این کار را انجام داده است. آیا در واقع اتفاق می افتد؟

محسنی بندیپی گفت: به نظر من اگر همان 16 میلیارد میلیاردی که مجلس برای خدمات استریلی اختصاص داده محقق شود و بعد نظارت شود که این منبع توسط وزارت بهداشت در جای خودش هزینه شود، اقدام شایسته ای است. یکی از کارهای خوبی که مجلس شورای اسلامی انجام داد انضباط مالی بود. این بدان معناست که هیچ دستگاه اجرایی دیگری حق استفاده از بودجه عمرانی را برای پرداخت حقوق و مزایای کارکنان خود ندارد.

یکی از اعضای مجمع نمایندگان استان مازندران یادآور شد: سال هاست که پروژه ها اجرا می شود که بخشی از آن به دلیل تخصیص اعتبار است. توزیع ها به خوبی انجام نمی شود و گاهی به دلیل حجم زیاد دولت مجبور به استفاده از فصول دیگر می شود که صحیح نیست. خدای ناکرده مجلس با جدیت تلاش می کند این انضباط مالی را در دستور کار خود قرار دهد تا اجازه ندهیم دستگاه های اجرایی هرجا که می خواهند هزینه کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر خدمات حمایت از باروری برای زوجین در چند نقطه ایران ارائه می شود. اغلب زوج ها برای حل مشکل خود مجبورند مسافت های طولانی را طی کنند و هزینه های سفر نیز به هزینه های آنها اضافه می شود. از طرفی به دلیل کوچک بودن این مراکز و بالا بودن نیازها، صف سخت و طولانی است. علاوه بر همه این مشکلات، تورم در کشور بالاست و در نتیجه هزینه های مراقبت باروری تقریباً گران است که برای اکثر زوج ها در ابتدای زندگی ناامید کننده است. لذا امیدوارم اعتبارات بودجه در این خصوص به درستی رسمیت و هزینه شود تا به مرور زمان زاد و ولد کمتری داشته باشیم و شاهد جوانی جمعیت باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید