40 درصد از زنان بعد از سقط جنین احساس گناه و احساس گناه می کنند / مادرانی که سقط جنین داشته اند بیشتر احتمال دارد خودکشی کنند.


ساعت: 14:01
تاریخ انتشار: 1401/03/09
کد خبر: 1842589

مدیر گروه سلامت روان علوم پزشکی خراسان شمالی:

زهرا یوسف نژاد گفت: 40 درصد از زنان بعد از سقط دچار علائم غم و اندوه، اشتیاق برای داشتن فرزند از دست رفته، میل به صحبت در مورد احساس کمبود و اختلال خواب می شوند و ممکن است احساس گناه و احساس گناه در مادر وجود داشته باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ زهرا یوسف نژاد، رئیس اداره سلامت روان خراسان شمالی در گفت و گو با عصرترک گفت: سقط جنین چه با تجویز پزشک و چه غیرقانونی، عواقب روانی زیادی برای مادر دارد. مرگ یک موجود زنده باعث اندوه مادری می شود که عمداً سقط جنین می کند.

وی با بیان اینکه از دست دادن جنین می تواند چرخه هورمونی را مختل کند، ادامه داد: بنابراین احساسات منفی بعد از سقط جنین را نیز می توان به این تغییرات هورمونی نسبت داد.

یوسف نژاد افزود: فرد بلافاصله پس از سقط جنین احساس می کند از زیر بار و فشار مسئولیت بزرگ رهایی می یابد و این سوالی است که مطرح می شود، این گونه افراد ابتدا دچار وضعیتی در پزشکی به نام «انکار» می شوند.

وی گفت: در برخی موارد کوتاه مدت، در برخی دیگر طولانی و گاهی حتی تا 10 سال ادامه دارد.

یوسف نژاد، مرور مکرر خاطرات سقط جنین، رویاهای مکرر سقط، احساساتی مانند شروع فرآیند سقط، کاهش پاسخ یا تعهد به دیگران و خانواده، احساس بیگانگی و جدایی از دیگران، افسردگی خلقی، افزایش بی قراری از دیگر علائم سقط پس از زایمان می باشد. رنجش و خصومت نسبت به دیگران، کاهش تمرکز، احساس گناه در مورد زنده بودن و احساس افسردگی، عصبانیت، اضطراب و عصبی بودن:

این متخصص افزود: افسردگی و اضطراب مادرانی که عمداً اقدام به سقط جنین می کنند، اغلب به حدی شدید می شود که نیاز به داروی دائمی دارند و باید درمان را برای مدت طولانی ادامه دهند.

یوسف‌ن‌داد خاطرنشان کرد: غم و اندوه پس از سقط جنین می‌تواند «غم و اندوه از دست دادن یکی از اعضای خانواده» باشد.

وی احتمال خودکشی مادرانی که به عمد سقط جنین را تجربه می کنند را بیشتر از دیگران دانست و گفت: این موضوع به ندامت ناشی از این اقدام برمی گردد، آرامش در چنین شرایطی برای این افراد بسیار سخت است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید