انتقاد از دادستان سابق گشت ارشاد در اداره کشور/ ضرب و شتم، توهین و دستگیری زنان هم گناه است و هم گناه!

انتقاد از دادستان سابق گشت ارشاد در اداره کشور/ ضرب و شتم، توهین و دستگیری زنان هم گناه است و هم گناه!

روز جدید : آیت الله موسوی تبریزی گفت: امام همیشه مواظب بودند که تندروها مردم را مجبور نکنند، حتی در آن زمان نیز برخی از این تندروها با الگوبرداری از این موارد سوء استفاده کردند، اما امام خیلی سریع جلوی این افراد را گرفت. زمانی که من کارمند دادستانی کل کشور بودم، همه این موارد را پیگیری کردم و اعلام کردیم که حق ندارند بدون اجازه امر به معروف و نهی از منکر کنند.

یکی از وعده های انتخاباتی رئیس جمهور ایجاد گشت ارجاع برای مدیران بود نه مردم عادی. اما پس از گذشت یک سال از روی کار آمدن دولت انقلابی، نه تنها گشت توجیهی مدیران ظاهر نشد، بلکه تماس گشت توجیهی با مردم عادی به بهانه عفاف و حجاب، یعنی شدیدتر شد. در شرایطی که مشکلات معیشتی ناشی از ناکارآمدی سیاست های اقتصادی و بین المللی دولتمردان حتی حامیان دولت را نیز بدبخت کرده بود. به راستی افزایش محدودیت های اجتماعی در این شرایط که منجر به شکاف بیشتر در جامعه شده است، چه توجیهی دارد؟
با این عذرخواهی، با سید حسین موسوی تبریزی، دادستان کل سابق انقلاب و فعال اصلاح طلب به گفت وگو نشستیم تا نظر وی را در مورد محدودیت های اخیر زنان جویا شویم.

آقای موسوی! همانطور که می دانید این روزها مسائل مربوط به زنان به دغدغه و موضوع اصلی سخنرانی ها و البته دستورات دولت و برخی نهادهای حاکمیتی تبدیل شده است. در این شرایط برخوردهای اجباری و بعضاً خشونت آمیز گشت ارشاد با مردم به ویژه زنان تا کجا می تواند جامعه را به سمت حجاب سوق دهد؟

به نظر من این نوع رابطه با خانم ها به هیچ وجه نمی تواند آنها را به حجاب برساند. همین چند روز پیش گشت ارشاد یک دختر بچه را جلوی چشمان مادرش برد و به گریه و فریاد او توجهی نکرد! خب معلومه که گشت ارشاد تو جامعه منفور میشه! اتفاقاً در این برخوردهای خشن نه تنها از «حجاب» استقبال نمی شود، بلکه بدتر از آن، مردم از «حجاب» و «اسلام» فاصله خواهند گرفت! احادیث زیادی داریم، اولاً امر به معروف و نهی از منکر شرایط متفاوتی دارد و باید طوری باشد که جامعه تحت تأثیر آن قرار گیرد! دوم اینکه همه لیاقت این کار را ندارند! اگر امر به معروف و نهی از منکر باعث کینه و خشم مردم شود و درصد رویگردانی مردم از اسلام زیاد شود، قطعاً انجام ندادن آن بهتر از انجام آن است. امر به معروف و نهی از منکر درجاتی دارد و اینطور نیست که بخواهد در کوچه و خیابان به مردم تذکر دهد! ضرب و شتم و توهین و دستگیری گناه است و در نتیجه واجب حرام می شود. کسي که مي خواهد امر به معروف و نهي از منکر کند، بايد شرايط و موقعيت را در نظر بگيرد، يعني جايي که لازم است تذکر دهد و در مواقع غيرضروري چيزي نگويد! اگر در شرایط و موقعیت های نامناسب، امر به معروف و نهی از منکر انجام شود و با واکنش منفی مردم مواجه شود، نهی از منکر حرام و گناه آن بیشتر از ثواب آن است. بالاخره وقتی جوانان این جلسات را می بینند، بذر نفرت در دلشان بیشتر می پاشد! پس باید خیلی مراقب مردم باشیم. باید به تیم آموزش داده می شد که چه کار کند و چگونه با مردم رفتار کند، اما متاسفانه نشد! واقعاً نمی دانم چرا فرماندهان معروف و گشت ارشاد به گونه ای رفتار می کنند که هم از دشمنان دعوت می کنند و هم به نفرت اهالی محل حتی خانم های باحجاب در رابطه با موضوع حجاب و گشت ارشاد. ! این کار گشت ارشاد باعث می شود مردم از محجبه ها بیشتر متنفر شوند. اگر امر به معروف و نهی از منکر به درستی انجام نشود، همان واجب شرعی خلاف شرع می شود.

با توجه به اظهارات شما افراد زیادی به دلیل اقدامات خشونت آمیز گشت ارشاد از دین فاصله گرفته اند. بحث فعلی این است که برخی از زنان محجبه در قالب کمپین های مختلف مخالفت خود را با گشت ارشاد و حتی فراتر از آن با حجاب اجباری در فضای مجازی اعلام کرده اند. با وجود این همه مشکلات چرا دولت به جای سازش، مردم را دو چندان می کند؟
نمی توانم بگویم همه افراد گشت ارشاد بد هستند، اما کاملاً یقین دارم که بسیاری از اقدامات گشت ارشاد و فرماندهان برای خدا نیست! یعنی یه سری ماموریت دارن که فقط میخوان کاملش کنن و بس. از طرفی نسل جوان دیگر نسل جوان گذشته نیست! نسل جوان کنونی جسور شده است، آنها به سرعت به این افراد پاسخ می دهند و دریغ نمی کنند و متاسفانه نیروی انتظامی ارشاد می خواهد این جوانان را ساکت کند، آنها هم مردم را کتک می زنند و فراموش می کنند که شرایط وجود دارد و باید این شرایط فراهم شود. می تواند انجام شود. پر واضح است که وقتی این اقدامات گشت ارشاد و افسران فرماندهی در فضای مجازی دست به دست می شود و مردم اشک های مادران این دختران را می بینند بسیار متاثر و البته عصبانی می شوند. خواهش من از مدیران این است که به برادرانی که رهبران واقعی هستند درس بدهند و یاد بگیرند که با مردم رفتار کنند! امام خمینی رضی الله عنه بارها در خاطرات خود فرموده بودند که به جایی رفتند و می دانستند جای مشروب و قمار است اما باز هم در را زدند و با اجازه وارد آنجا شدند. همیشه می گفت اگر به زور وارد خانه کسی شوید و غیره. این را به زور خشونت اعلام کنید، گناه بیشتر از اعمال این افراد است. او قاطعانه این تهدیدها را منع کرد. امام همیشه مواظب بودند که تندروها مردم را مجبور نکنند، حتی در آن زمان هم برخی از این تندروها این موارد را مثال زدند، اما امام خیلی سریع جلوی این افراد را گرفت. زمانی که منشی دادستان کل کشور بودم همه این موارد را پیگیری می کردم و اعلام می کردیم که بدون اجازه حق امر به معروف و نهی از منکر را ندارند، اما متأسفانه برخی فکر می کنند با این کار به نظام خدمت می کنند، در حالی که اینطور نیست. همه . البته برخی دیگر هدف دارند و می خواهند جمهوری اسلامی را بدنام کنند!

آقای موسوی! روز گذشته روزنامه فرهیختگان که اتفاقاً متعلق به همین طیف تندرو است، در یادداشتی با انتقاد از نحوه برخورد گشت ارشاد با زنان و اعمال فشار بر جامعه نوشت: «در تیر 1357 و فتنه 88، طراحان امنیتی خارجی و داخلی. سعی کردند با معضل طبقه متوسط ​​مقابله کنند تا آزادی های اجتماعی را مقدم بر نظام و کشور قرار دهند، در آذر ۱۳۹۵ و آبان ۱۳۹۷ با بی تدبیری دولت می خواستند با بخشی از طبقه ستمدیده مقابله کنند. بازی با مشکل حجاب، لغو کنسرت در اهواز توسط چندین وانت و… در کنار گرانی های وحشیانه، تلاش برای جمع آوری سال 88 و 98 یعنی تلفیق نارضایتی طبقه متوسط ​​و مردم در شرایط نابرابر! آیا با این تفاسیر و ادامه این نوع دیدارها باید شاهد شورش طبقات متوسط ​​و ضعیف جامعه باشیم؟

آره؛ با این اوصاف، قطعا شاهد این شورش ها خواهیم بود. مسئولان باید حواسشان را جمع کنند و جلوی این رفتارها را بگیرند. مردم به دلیل افزایش قیمت ها پرخاشگر شده اند، بنابراین مسئولان باید موقعیت گرا باشند و بهتر است در چنین شرایطی که دولت با این موضوع مواجه است، آنها را روی مسائل دیگر تحت فشار قرار ندهند و موضوع کالای ما را منفی بزرگتر نکنند.

دیدگاهتان را بنویسید